Adăugat pe 23 noiembrie 2013 de Dragoș Asaftei in Povești

5 lecții pe care ți le dă fotografia

Lecții învățate prin fotografie
Lecții învățate prin fotografie

Pasiunea pentru ceva anume, orice, are puterea de a te motiva să îți depășești limitele și să faci lucruri pe care altfel nu ai îndrăzni să le faci. Sau nu ai avea puterea de a le duce la bun sfârșit. Pasiunea pentru fotografie vine drept o completare a lecțiilor de viață. Întâmplări cu care te confrunți și pe care trebuie să le depășești căutând cea mai bună soluție. Voi povesti mai jos despre cinci lecții pe care le-am primit prin fotografie și care, cred eu, pot fi aplicate cu siguranță în viață. Sunt lecții ale vieții învățate prin fotografie.

1. Ai o singură șansă ca să prinzi fotografia potrivită

Ești la fotografiat. La un eveniment, pe stradă, în pădure sau la o ședință foto. Dintr-o dată se întâmplă ceva. Trebuie întotdeauna să fii pe fază și să fii pregătit să poți surprinde orice s-ar întâmpla. Dacă ești la fotografiat pentru tine, dacă ratezi un astfel de cadru totul se învârte în jurul tău. Ești ofticat, ești frustrat, îți pare rău că n-ai fost pe fază și că n-ai surprins momentul. Dar totul se rezumă aici.

Situația se schimbă când fotografiezi pentru cineva, la un eveniment. Ești în mijlocul evenimentului și vine dintr-o dată o persoană importantă. E vorba de un ambasador care își face prezența la eveniment pentru câteva minute și de îndată ce ajunge dă mâna cu organizatorul, privind amândoi spre mulțime. Tu nu ești pe fază. Ai ratat momentul. El nu se mai repetă. Fotografia respectivă îți va fi cerută și nu o vei avea. Ce faci? Te scuzi, cauți motive. Rezultatul e clar. E ultima oară când vei mai lucra împreună cu acel client.

Și asta-i cea mai mică întâmplare. Pot fi situații și mai grave în care totul depinde de o singură fotografie, iar dacă nu ai realizat-o o să vezi cum lumea îți cade în cap. Ai o singură șansă. Asigură-te că ești în permanență atent și că poți profita de ea.

2. Trebuie să-ți stabilești prioritățile: Fotografia corectă sau momentul surprins?

Dacă îți place să fotografiezi pe modul manual tot timpul nu înseamnă că ești un excelent fotograf. Înseamnă că îți place să controlezi setările și să obții exact ce vrei tu. Ești un fotograf foarte bun dacă prinzi momentul potrivit. Dacă reușești să o faci și corect tehnic atunci e și mai bine.

Spun asta pentru că de multe ori e foarte important să prinzi acea clipă. Nu contează că-i puțin sub sau supraexpusă. Nu contează că-i puțin mișcată fotografia. Nu contează că e zgomotul mai mare. Atât timp cât ai prins momentul respectiv și se înțelege despre ce e vorba, e suficient.

A, dacă reușești și tehnic să acoperi momentul cât mai corect e perfect. Dar nu e esențial. Obsesia pentru controalele manuale poate duce de multe ori la ratarea momentelor. Oricât de rapid ai fi, până schimbi în totalitate setările de la o situație la alta s-ar putea să ratezi momentul.

Gândește-te dacă ai capacitatea de a reacționa întotdeauna rapid și pune clipa în fața tehnicii. Poți să ai o fotografie corectă tehnic, dar ea să nu spună nimic. Spunea fotoreporterul Radu Sigheti la un moment dat că el fotografiază în P (program). De ce? Pentru că atunci când e pe front sau într-o anumită situație nu își poate permite să piardă un anumit cadru. Așa alege rapid valorile aproximativ potrivite și aia e, atât timp cât are exact acel moment surprins.

3. Când totul pare împotriva ta trebuie să găsești o soluție

Ești din nou chemat să faci fotografii la un eveniment. Ajungi acolo (asta dacă n-ai făcut dinainte o vizită locației, ceea ce ar fi indicat) și te trezești că e beznă. Tragi în 1.4 la ISO 3.200, dar nu scoți nimic potrivit. Ce faci? Pe oameni nu-i interesează dacă ți-e posibil sau nu să fotografiezi. Ei au nevoie de fotografii.

Bun, ai un bliț la tine. Îl pui și modifici setările în așa fel încât să ai un echilibru potrivit al luminii. Și așa mai departe. Dar ce te faci dacă nu ești pregătit pentru astfel de situații? Trebuie întotdeauna să găsești o soluție. Repet, pe nimeni nu interesează cum. Toți urmăresc rezultatul final. E treaba ta să-ți dai seama cum poți face asta mai bine.

În urmă cu aproape doi ani, după ce am fotografiat 5 ore într-o ninsoare puternică, niște contacte la aparatul meu au cedat. LCD-ul nu funcționa și nu puteam să văd fotografiile realizate. Oglinda era blocată și nu vedeam nimic pe vizor. Nu puteam controla diafragma, iar după fiecare cadru trebuia să închid și să deschid aparatul. Problema era că în acea după-masă trebuia să fotografiez un meci de handbal. Nu interesa pe nimeni (și nici nu avea de ce, era treaba mea să îmi îndeplinesc sarcina) ce s-a întâmplat. Trebuia să scot cel puțin 20 de fotografii reușite în aceste condiții.

Am fotografiat blind – orb tot meciul. Am pus la început cardul meu în un aparat compact să verific dacă e ok expusă fotografia și cam atât. Apoi n-am văzut deloc ce am fotografiat tot meciul. Am obținut cadrele necesare și am trecut peste situație. Corect ar fi fost să am un aparat de back-up. Până la urmă am găsit soluția și m-am adaptat.

4. Nu ai scuze, totul depinde de tine

Ce rezolvam dacă le spuneam organizatorilor (din situația de mai sus) că mi s-a stricat aparatul și eu n-am să pot face fotografii? Nu era timp pentru o înlocuire, iar meciul era totuși unul destul de important. Probabil că se găsea un alt fotograf la un moment dat, dar ce încredere mai aveau acei oameni în mine?

E foarte important ca atunci când fotografiezi pentru cineva anume să le arăți oamenilor ceea ce se așteaptă să vadă sau mai mult. Vezi ce gen de fotografii apreciază și care sunt cele cu care rezonează. E foarte important. Ei nu știu dacă e ceva posibil sau nu tehnic. Ei știu ce vor și ce le face. Nu rezolvi nimic dacă începi să cauți scuze: a fost locul întunecos, n-a stat speaker-ul cum trebuie, era lumina prost pusă. Nu.

5. Nu întotdeauna fotografiile ies așa cum se văd cu ochiul liber

Mergi într-o călătorie și vezi dintr-o dată un peisaj care arată superb. Te oprești, scoți aparatul și îl fotografiezi. Cu surprindere constați că nu mai e parcă așa frumos și pe aparat. Și asta pentru că unele momente arată într-un mare fel doar într-o anumită clipă, iar unele nu pot fi redate pe aparat așa cum sunt văzute cu ochiul liber.

Nu tot ceea ce vezi, poate fi și fotografiat. Cam asta-i important de reținut. Ca în viață. Nu tot ceea ce îți dorești se îndeplinește. Dar poți încerca. Important e să-ți stabilești prioritățile.