Adăugat pe 5 ianuarie 2013 de Dragoș Asaftei in Sfaturi utile

5 ponturi pentru portretele de iarnă

5 ponturi pentru portretele de iarnă - Optarea pentru naturalețe
5 ponturi pentru portretele de iarnă - Optarea pentru naturalețe

E iarnă, e perioada portretelor care au un aer aparte. Iarna îți dă oarecum ocazia de a pune modelele într-o altă lumină și de a descoperi alte perspective ale acestora. De asemenea, iarna e unul dintre cele mai dificile anotimpuri pentru modele. Ca fotograf răzbești frigul, nu ai de ales. Dar pentru modele e mai greu, mai ales pentru că trebuie să stea fie nemișcate preț de câteva minute, fie îmbrăcate sumar în anumite contexte. Cel mai dificil e să menții atenția modelului și concentrarea pe toată durata ședinței foto. Cel mai dificil e mult spus, dar nu e nici foarte ușor. Totuși, nu e imposibil, așa că iată cinci ponturi și sfaturi utile realizării portretelor de iarnă.

1. Alege locul potrivit

Și în momentul potrivit. Nu e chiar ok să căutați un loc pentru ședința foto atunci când sunteți cu modelul lângă voi. De ce? Probabil că se va plictisi și își va pierde din răbdare. Și, cel mai important, i se va face frig și nu va mai avea dispoziția necesară în momentul ședinței foto. Cel mai simplu e să căutați și să verificați locul înainte de ședința foto și atunci când ajungeți cu modelul să începeți direct să fotografiați. E mult mai simplu și mai sigur așa.

Cum alegeți locul potrivit? Eu unul aleg locul în funcție de povestea în care vreau să induc modelul, în funcție de povestea pe care vreau să o obțin. Locurile nu sunt greu de găsit și, de cele mai multe ori, se dovedește faptul că cele mai simple locuri sunt cele mai utile. Dacă ți-a trecut prin cap vreun loc și crezi că e prea comun, nu ezita totuși să îl alegi. Printr-o punere aparte a subiectului în context poți face un loc obișnuit să devină ceva special. Fotografia de mai jos a fost realizată într-un parc simplu, foarte simplu și destul de banal. Dar realizată în așa fel am obținut ceva mai interesant.

5 ponturi pentru portretele de iarnă

2. Optează pentru naturalețe

Veți observa că, după câteva minute de fotografiat în frig, vor apărea și asupra modelului semnele vremii. În sensul că i se va înroși nasul, i se vor înroși mâinile, fața și așa mai departe. Am observat că multe persoane aleg să mascheze și să corecteze cât mai mult aceste semne ale vremii asupra corpului omenesc. Eu unul recomand optarea pentru naturalețe, în sensul că e modelul se mulează mult mai bine pe povestea creată în acest fel. Face parte din poveste, e natural, nu pare ca și cum ar fi doar un simplu trecător prin ea.

5 ponturi pentru portretele de iarnă

3. Fotografiază cu timp lung de expunere pentru a surprinde ninsoarea

Bine, un timp de expunere mai lung decât în mod obișnuit. Din fotografiile pe care le-am realizat, am observat că fulgii capătă forme frumoase și oferă dinamism la timpi de expunere cuprinși între 1/50s și 1/80s. Fotografia de mai sus e realizată, spre exemplu, cu 1/80s. Atunci am putut pentru că era noapte. Ziua e puțin mai greu, mai ales iarna, dar închizând diafragma sau fotografiind în momentele crepusculare cu sensibilitate ISO scăzută se pot obține aceste valori. Aveți grijă însă să nu supraexpuneți.

5 ponturi pentru portretele de iarnă

4. Expune cu atenție

Iarna expunerea poate fi înșelătoare. Mai ales dacă aveți zăpadă în cadru. Și, fiind portrete de iarnă, mai mult ca sigur că veți avea zăpadă în fotografii. Dacă veți expune automat, s-ar putea ca zăpada să influențeze exponometrul și să obțineți fotografii în care subiectul nu este luminat corespunzător.

Ce puteți face? Fie alegeți să expuneți doar într-o singură zonă, adică acolo unde este subiectul, fie compensați expunerea (supraexpuneți, +0,7EV spre exemplu). Pentru a verifica dacă fotografia este expusă corect și nu sunt zone arsă, uitați-vă pe histogramă. Dacă există vârfuri în zona din dreapta care ating marginea de sus, înseamnă că există zone arse.

5 ponturi pentru portretele de iarnă

5. Pune modelul într-un context

Un model se porivește cel mai bine cu atitudinea lui, cu stilul pe care și care îl definește. E foarte greu să faci un model să expime ceva total diferit de starea pe care o emană el zi de zi. Și atunci cel mai bine e să îl induci în contextul potrivit. După cum puteți vedea, cele cinci portrete din acest articol reprezintă cinci povești alese în concordanță cu modelul pe care l-am fotografiat. Nu uitați că fotografia este despre poveste. Și acesta e cel mai important lucru!

5 ponturi pentru portretele de iarnă