Adăugat pe 26 decembrie 2012 de Dragoș Asaftei in Sfaturi utile

Cum înțelegem mai ușor termenii foto?

intelegere-termeni
intelegere-termeni

Domeniul fotografiei poate fi oarecum mai puțin ospitalier în primele contacte cu el, dacă ne referim la partea tehnică. Ne întâlnim cu câțiva termeni pe care nu-i putem lua din niciun alt loc și încercăm să îi înțelegem așa cum putem, fie experimentând, fie cititnd. Am ales să prezentăm trei fotografii care să exemplifice într-un mod cât mai clar ce înseamnă și ce fac trei dintre cei mai populari termeni din acest domeniu.

Timpul de expunere

Explicația simplă e următoarea. Timpul de expunere stabilește pentru cât timp pătrunde lumina pe senzorul aparatului. Dacă timpul de expunere de 1/250s, atunci senzorul este expus la lumină pentru a 250-a parte dintr-o secundă. Dacă este de 1s, atunci senzorul este expus la lumină o secundă. Și tot așa. Cu cât timpul de expunere este mai mare, cu atât intră mai multă lumină pe senzor și cu atât fotografia rezultată va avea o luminozitate mai mare.

Ce înseamnă timpul de expunere?

Să analizăm imagina de mai sus. Prima fotografie este realizată cu 1/250s, din mână, este expusă corect și nu este mișcată. Ce se întâmplă dacă mărim timpul de expunere? A doua fotografie, realizată cu 1/10s, este mai luminoasă, dar este și mișcată, mai puțin clară.

Deci, odată ce mărim timpul de expunere trebuie să ne asigurăm că este suficient de scurt pentru a evita fotografiile mișcate. Și aici ne întâlnim cu următorul termen. Ca o paranteză, o teorie spune că, pentru fotografii clare, timpul de expunere trebuie să fie 1/distanța focală; adică dacă fotografiați la 200mm, ideal ar fi ca timpul de expunere să fie de peste 1/200s.

Diafragma

Dacă timpul de expunere a răspuns la întrebarea pentru cât, diafragma răspunde la întrebarea câtă lumină pătrunde pe senzor. Diafragma este invers proporțională cu profunzimea de câmp. Cum înțelegem mai ușor?

Dacă deschidem diafragma la f/2.8 (f/2.8 e mai deschis decât f/5.6) va pătrunde mai multă lumină pe senzor, deci vom avea nevoie de un timp de expunere mai scurt, dar vom avea o profunzime de câmp mai mică. Adică vom avea o zonă mai mică în care subiectul este clar. Următoarele patru fotografii exemplifică într-un mod clar profunzimea de câmp și influența modificării valorii diafragmei.

Ce înseamnă diafragma?

Următorul termen, care îi leagă și pe primii doi, este sensibilitatea ISO.

Sensibilitatea ISO

Modificând sensibilitatea ISO se modifică sensibilitatea pixelilor de pe senzor la lumină. Astfel ei vor primi mai multă lumină cu același timp de expunere și aceeași diafragma. Spre exemplu, cu ISO 800, la același timp de expunere și acceași diafragma, veți avea o fotografie mai luminoasă decât cu ISO 200.

Dacă vreți mai multă lumină, dar să păstrați celelalte valori constante, măriți sensibilitatea ISO. Fiți atenți însă la următorul fapt. Mărirea sensibilității ISO aduce cu sine și apariția zgomotului de imagine, adică a acelor puricei care ne deranjează. Zgomotul de imagine poate fi redus prin softuri de postprocesare și, oricum, nu este extrem de deranjant. Atât timp cât e vorba de o fotografie reușită și expresivă, detaliul zgomotului de imagine este, deseori, irelevant.

Ce înseamnă sensibilitatea ISO?