Cum îți alegi trepiedul foto?

dragosasaftei 5 years ago

Așadar, cum îți alegi un trepied? Am pornit acest articol după ce am citit ghidul practic oferit de Photosetup. Îl puteți citi și voi aici, e foarte bine scris! În acest ghid vă voi recomanda trepiede care știu sigur că respectă spectificațiile tehnice menționate de producător și prezintă o calitate excelentă. Nu doresc nimănui să se afle în situația în care un trepied cedează cu aparatura pusă pe el. E tare neplăcută. Motiv pentru care vă voi recomanda DOAR anumite produse. Iată întâi criteriile de alegere a unui trepied.

Criterii de alegere

  • Dimensiunea trepiedului strâns
  • Înălțimea maximă a acestuia
  • Greutatea trepiedului
  • Greutatea maximă suportată
  • Numărul de segmente
  • Materialul din care e construit
  • Capul (bliă, 3-way, video, milimetric)

Pentru a găsi mai ușor trepiedul care vă va fi cel mai util, voi împărți recomandările în trei mari categorii: entry-level, mid-level și PRO, în funcție de caracteristicile fiecăruia.

Trepiede entry-level – Greutatea maximă suportată: 1,5kg

În această categorie intră trepiedele din seria Manfrotto 360. Aveți astfel ales între Manfrotto MKC3-H02 și Manfrotto MKC3-H01. Ambele costă circa 250 de lei și sunt dotate cu un cap 3-way care vă permite să realizați mișcări panoramice în cazul în care doriți să filmați sau mișcări fixe pe verticală sau orizontală în cazul în care doriți să fotografiați cu o precizie ridicată.

Manfrotto MKC3-H02 kit trepied foto-videoManfrotto MKC3-H01 kit trepied foto-video

Trepiede mid-level – Greutate maximă suportată: 5 kg

În această categorie intră majoritatea trepiedelor și sunt convins că în această zonă se încadrează și cel care v-ar fi util vouă. Ținând cont că un D-SLR are aproximativ un kilogram, iar un obiectiv mai mare tot cam atât, cu tot cu bliț și alte accesorii, abia dacă veți ajunge în jurul greutății de 3 kilograme. Însă chiar și așa, trepiedele din gama aceasta sunt cele pe care le recomand cu cel mai mare drag.

Astfel, trepiedele care intră în această categorie sunt cele din seriile 290 sau 390. Dintre acestea eu vă recomand cu mare drag acest pachet. Manfrotto MK293A4 cu cap A3RC1 este una dintre cele mai bune soluții de la momentul actual. Ca și raport preț/calitate nu cred că puteți găsi ceva mai rentabil. Cele patru secțiuni ale trepiedului care preiau tehnologia avansată regăsită în seria trepiedelor 190, plăcuța cu quick-release inclusă în cap, tilt-ul lateral și vertical pentru fotografie cu precizie, panoramarea pentru filmare, picioarele adjustabile în două unghiuri de deschidere, toate constituie caracteristicile necesare unui trepied excelent. Îl recomand cu mare drag!!!

Manfrotto MK293A4-A3RC1 kit trepied fotoManfrotto MK293A4-A3RC1 kit trepied foto

Trepiedele PRO – Greutate maximă suportată: 15 kg

Aici intră trepiedele dedicate teleobiectivelor imense sau a fotografilor care petrec foarte mult timp pe teren dificil și caută soluții extrem, extrem de solide. În această categorie intră trepiedele din seriile 190055 și 057. Intrând pe aceste link-uri veți găsi kit-uri de trepeide din fiecare categorii. Totuşi, acesta ar fi kit-ul pe care vi-l recomand din categoriile precizate mai sus. E vorba de Manfrotto 190XB cu cap 804 RC2. Le-am testat pe ambele și pot spune că sunt excelente!

Manfrotto 190XB,804RC2 + geantaManfrotto 190XB,804RC2 + geanta

Astfel, dacă doriți să vă luați un trepied, nu vă uitați întâi la preț. Desigur, e relevant. Poate cel mai relevant factor, însă încercați să găsiți întâi cel mai bun raport preț/calitate. Și alegând un trepied Manfrotto, oricare ar fi el, exact asta faceți. Eu zic că 500 de lei pentru un trepied care să te țină câțiva ani și să îți ofere siguranța de care ai nevoie, nu e tocmai o sumă foarte mare. Gândiți-vă doar la cât ați pierde dacă ați la un trepied nu foarte rezistent și ar ceda cu aparatura voastră pusă pe el.

Recomandarea mea – Cel mai bun raport preț/calitate

Dacă ar fi să aleg acum trepiedul cu cel mai bun raport preț/calitate pentru un fotograf amator, cred că acesta ar fi, Manfrotto MK294A4 care vine în două variante. Manfrotto MK294A4 cu cap A0RC2 cu bilă și Manfrotto MK294A4 cu cap D3RC2 cu manșoane. Personal, vă recomand a doua variantă, mai ales dacă doar fotografiați și nu și filmați. E mult mai ușor de stabilit o poziție exactă a aparatului și veți observa asta atunci când veți fotografia.

Manfrotto MK294A4-D3RC2 kit trepied fotoManfrotto MK294A4-D3RC2 kit trepied foto

5 Comments

  1. Katalin 14 December 2016

    Buna

    Te rog sa ma ajuti sa aleg un trepied mai ieftin si cu greutate proprie cat mai mica pentru fotografiere de documente scrise. Sau eventual daca nu te deranjez in plus, te rog sa recomanzi si aparat de fotografia cu telecomanda si trepied, caci de multa ori documentele de archiva sunt asa de uzate incat trebuie sa le tin si sa le fixez cu amandoua maini in timp ce le fotocopiez, si poate reusesc sa cumpar impreuna tot ce am nevoie.

    Cu respect,
    Katalin

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 15 December 2016

      Bună,

      În primul rând cred că un D-SLR ți-ar fi mai mult decât suficient. Ai putea începe cu Nikon D5300, al cărui senzor are 24 megapixeli și vei putea „scana” documentele al o rezoluție foarte bună. De telecomandă poate nu e neapărată nevoie, ci doar de declanșare întârziată, cu temporizare, la câteva secunde după apăsare. Dacă vrei totuși telecomandă, ți-o recomand pe aceasta.

      Cât despre trepied, ai avea nevoie de unul bun a cărui coloană centrală să poată fi „răsturnată”, ca tu să fotografiezi perpendicular cu hârtia. Ți-l recomand pe acesta.