Adăugat pe 3 ianuarie 2014 de Dragoș Asaftei in Sfaturi utile

Cum să fotografiezi: Lumină din mai multe direcții, dar de la o singură sursă

Cum să fotografiezi cu o singură sursă de lumină
Cum să fotografiezi cu o singură sursă de lumină

Să fotografiezi un produs sau un obiectiv nu-i cel mai ușor lucru, mai ales dacă nu dispui de echipamentul potrivit. Deși poate părea simplu să luminezi corect și echilibrat un subiect, nu e deloc așa. Ai nevoie de tot felul de lumini și accesorii ca să aduci echilibrul. Dacă adaugi o lumină nouă va apărea automat și o umbră în direcția opusă. Apoi trebuie să compensezi acea umbră și așa mai departe. Fotografia de studio (cu modele sau produse) e extrem de complexă și necesită o foarte mare atenție la detalii.

În acest articol nu voi vorbi despre fotografia de studio sau despre cum să poziționezi cât mai multe lumini pentru a obține un cadru reușit și echilibrat. Acesta articol este despre cum să te folosești de o singură sursă de lumină pentru a obține un rezultat asemănător (sau apropiat) de cel pe care l-ai putea obține într-un studio cu o echipare foto completă. Voi prezenta mai jos trei situații. Rețineți, în toate am folosit doar o singură sursă de lumină. :-)

Un bliț extern și o hârtie drept blendă

Cum să fotografiezi cu o singură sursă de lumină: Fără/cu hârtie

Una dintre cele mai simple variante de a „umple” (lumina) o umbră e să te folosești de o coală de hârtie. Cu cât e mai mare, cu atât lumina care ajunge pe ea va fi reflectată pe o suprafață mai mare. În experimentul de mai jos am folosit un bliț extern Nikon SB-600 și o coală de hârtie A4 așezată în direcția opusă blițului (în partea stângă a cadrului).

Priviți! Diferența este vizibilă cu ochiul liber. :-)

EXIF: 1/50s, f/11, ISO 640 și bliț-ul declanșat la 1/4 din putere 

Timp lung de expunere și bliț declanșat din mai multe direcții

Tehnică asemănătoare lightpainting-ului, utilizarea unui timp lung de expunere și declanșarea blițului din mai multe direcții e o soluție bună pentru asigurarea unei lumini echilibrate pe întreg cadrul. Desigur, nu e ca și cum ai declanșa mai multe blițuri simultan, dar chiar și așa rezultatele pot fi foarte bune. Haideți să vedem cum ar arăta o fotografie cu blițul declanșat simplu, dintr-o singură direcție.

EXIF: 1/50s, f/11, ISO 800, bliț declanșat la 1/4 din putere

Cum să fotografiezi cu o singură sursă de lumină

Putem observa cum partea dreaptă a avionului (partea stângă a cadrului) se află în umbră. Cum am procedat pentru realizarea unei lumini uniforme? Am închis diafragma mai mult, am scăzut sensibilitatea ISO până la valoarea cea mai mică, am închis orice altă sursă de lumină din cameră, am pus aparatul pe trepied și apoi l-am programat să declanșeze cu o întârziere de 5 secunde de la apăsarea butonului.

După ce am auzit sunetul obturatorului am început să declanșez cu bliț-ul din diverse direcții ca să umplu principalele umbre din cadru. Priviți ce a ieșit! :-)

Prima încercare: am declanșat de două ori în partea stângă și de două ori în partea dreaptă. EXIF: 6s, f/20, ISO 200 și bliț declanșat de 4 ori la 1/2 din putere și zoom 35mm (la bliț).

Cum să fotografiezi cu o singură sursă de lumină

A doua încercare: am declanșat la fel ca prima dată + încă o dată în spatele avionului și încă o dată deasupra lui. EXIF: 6s, f/16, ISO 200 și bliț declanșat de 6 ori la 1/4 din putere și zoom 35mm (la bliț).

Cum să fotografiezi cu o singură sursă de lumină

A treia încercare (și cea care m-a mulțumit cel mai mult): declanșat de trei ori în stânga, de trei ori în dreapta și o dată din spate. EXIF: 8s, f/18, ISO 200 și bliț declanșat de 7 ori la 1/4 din putere și zoom 24mm (la bliț).

Cum să fotografiezi cu o singură sursă de lumină

Priviți diferența între cadrul de început (blițul din o singură direcție) și cel de final (blițul din mai multe direcții). :-)

Cum să fotografiezi cu o singură sursă de lumină: Bliț din mai multe direcții

Timp lung de expunere și lanterna de la telefonul mobil

Sau orice altă lanternă. Dacă n-aveți un bliț pe care să-l folosiți drept sursă de lumină, puteți să vă folosiți de o lanternă (aveți grijă la white balance). Eu m-am folosit de lanterna de la telefonul mobil. Procedura e similară cu cea de mai sus. Aici am mișcat telefonul în continuu în așa fel încât să am o lumină uniformă. E mai dificil și mai greu, iar umbrele nu sunt chiar așa ușor de eliminat, dar nu e imposibil. Uitați ce mi-a ieșit.

EXIF: 8s, f/14, ISO 200

Cum să fotografiezi cu o singură sursă de lumină: Lanternă

EXIF: 8s, f/13, ISO 200

Cum să fotografiezi cu o singură sursă de lumină: Lanternă

E un rezultatul destul de bun pentru o simplă lanternă, nu? Puteți experimenta tot felul de variante și să vedeți care se potrivește cel mai bune pentru subiectul vostru. Vedeți că în ultimul cadru lumina e destul de uniform repartizată pe întreg cadrul. :-)

Așa arăta setup-ul: un telefon cu lanternă și subiectul.

Cum să fotografiezi cu o singură sursă de lumină: Lanternă

Nu e deloc greu să cauți tot felul de soluții atunci când bugetul nu îți permite să mergi pe „calea ideală”. Desigur, nu vor ieși fotografiile ca în situația în care ai avea echipamentul complet și potrivit pentru situația respectivă. Dar măcar te vei apropia de acel rezultat și vei obține ceva mult mai bun decât dacă nu te-ai folosi de uneltele pe care le ai la dispoziție la potențialul lor maxim. :-)

Toate cadrele au fost realizate în acest cort foto.