Adăugat pe 3 ianuarie 2013 de Dragoș Asaftei in Sfaturi utile

De ce e important un obiectiv fix? Dincolo de calitate

Importanța unui obiectiv fix
Importanța unui obiectiv fix

Răspunsul la întrebarea „Ce obiectiv să îmi iau?” este, în general, „Cumpără unul fix, e mai bun!”. Că e așa, că nu e, acesta e unul dintre răspunsurile cele mai întâlnite. Înainte de a prezenta importanța unui obiectiv fix (denumit și „prime”) haideți să clarificăm întâi de ce e bun din punct de vedere tehnic un astfel de obiectiv.

Ce înseamnă un obiectiv prime

Obiecitvele prime sunt obiective cu focală fixă și, implicit, o valoare constantă a diafragmei. Exemple de astfel de obiective sunt clasicele 50mm f/1.8, 85mm f/1.8, 105mm f/2.8 și așa mai departe. Prima parte a denumirii reprezintă distanța focală, iar cea de a doua reprezintă deschiderea diafragmei. După cum puteți observa, obiecitvele fixe sunt luminoase.

De ce pot fi obiectivele fixe mai luminoase decât cele cu zoom? Motivul ține de partea tehnică. Obiectivele cu zoom au mai multe lentile care se deplasează una fața de alta și apar astfel mai multe defecte optice. Pentru a le contracara se alege o diafragmă maximă mai închisă. Spre exemplu, când avem aberații cromatice la un obiectiv cu f/2.8, dacă închidem diafragma la f/8 acestea vor dispărea. Bine, valorile sunt aproximative, dar ideea este importantă.

Atunci când ai mai multe lentile apar și mai multe defecte optice. E nevoie astfel de mai multe corecții și mai multe tratamente. Acesta este motivul pentru care obiectivele luminoase cu zoom au un preț mult mai mare.

De ce e important un obiectiv fix

Principalul motiv, dar nu cel mai important, este acela că obiectivele fixe vin cu o calitate tehnică mult mai bună. Au mai puține elemente optice, mai puține defecte și, concentrate asupra unei distanțe focale fixe, oferă o calitate mai ridicată. Totuși, cel mai important motiv e cel al creativității pe care ți-o dezvoltă.

Fotografiind cu un obiectiv fix ești limitat. Faci zoom cu picioarele și nu ai cum să obții perspective diferite din același loc. Și atunci trebuie să cauți să privești subiectul din alt unghi. Într-un alt fel. Într-o altă postură. Și așa mai departe. Dacă nu poți să-l surprinzi în întregime, trebuie să-i cauți un punct forte pe care să te concentrezi. Dacă ai un obiectiv wide fix, caută să alături subiectul unui context și să îl pui în valoare.

Faptul că ești limitat îți dezvoltă creativitatea și îți descoperă un nou punct de vedere asupra unor lucruri pe care le știi deja. Mai jos puteți vedea câteva fotografii din cadrul unui fotoreportaj de sfârșit de an. Toate au fost realizate cu singurul obiectiv pe care îl aveam cu mine, Nikkor AF-D 85mm f/1.8. Un teleobiectiv fix care îți restrânge destul de mult perspectiva. Și totuși, se pot obține rezultate extrem de interesante.

Importanța unui obiectiv fix

Importanța unui obiectiv fix

Importanța unui obiectiv fix

Importanța unui obiectiv fix

Importanța unui obiectiv fix

Importanța unui obiectiv fix

Importanța unui obiectiv fix