Adăugat pe 25 februarie 2014 de Dragoș Asaftei in Sfaturi utile

Focalizarea AF-S și AF-C: Când, cum și pe care o folosim

AF-S și AF-C: Când folosim?
AF-S și AF-C: Când folosim?

Pe majoritatea aparatelor foto D-SLR și mirrorless, mai nou și pe compactele de top, se regăsesc două principale trei principale moduri de focalizare: AF-S, AF-C și MF. Ce înseamnă fiecare dintre aceste moduri, aceste tipuri de focalizare? Haideți să le luăm în parte și să vedem care și când sunt utile.

AF-S: AutoFocus Single – Când folosim?

*AF-S = One Shot pe D-SLR-urile Canon

Așa cum îi spune și numele, funcția AF-S (AutoFocus Single) ține motorul de focalizare activ până subiectul este clar în punctul de focus ales. Altfel spus. Alegeți un punct de focalizare, țineți apăsat butonul de declanșare până la jumătate, aparatul/obiectivul își deplasează elementele optice ca să focalizeze în punctul ales, iar când subiectul este clar motorul se oprește și puteți declanșa. Practic focusul se blochează în momentul în care „și-a atins” ținta și el rămâne așa până declanșați.

Alegi punctul, ții apăsat butonul pe jumătate, focalizează pe subiect, iar când are confirmarea de focus motorul se oprește și îți permite declanșarea. Focalizarea rămâne în permanență în punctul în care s-a făcut confirmarea.

Când folosim modul AF-S? 

În special atunci când facem portrete sau fotografiem tot felul de subiecte statice. Îl mai folosim și la peisaje sau fotografii de natură. Să vă povestesc ce-am pățit o dată. M-a mâncat să las aparatul pe AF-C și aveam de făcut o ședință foto. Fotografiam de zor, mă uitam pe display și fotografiile păreau ok, dar când am ajuns acasă mi-am dat seama că focusul fluctua atât de mult încât din 5 cadre abia dacă scoteam unul cu clarul pe subiect. Din greșeli înveți.

De atunci folosesc modul AF-S de fiecare dată când am de fotografiat subiecte care nu fac o acțiune. Apăs, focalizez, se blochează focusul automat și declanșez. Așa știu sigur că subiectul e clar. Bine, asta dacă nu s-a mișcat el sau nu m-am mișcat eu mult exact în timpul declanșării.

AF-C: AutoFocus Continous – Când folosim?

*AF-C = AI Servo pe D-SLR-urile Canon

E clar ce face. Aparatul/obiectivul focalizează continuu cât timp țineți apăsat pe jumătate butonul de declanșare. Aparatul vă va permite să declanșați abia după ce se obține prima confirmare de focus, dar el va continua să focalizeze în acel punct.

Când folosim modul AF-C?

Când avem subiecte în mișcare, subiecte care sunt în acțiune: un eveniment sportiv, o floare în bătaia vântuluiun câine care aleargă și așa mai departe. Am găsit această funcție foarte, foarte utilă pentru aceste situații. Dacă tu te miști sau dacă se mișcă subiectul știi că în permanență focalizarea este „actualizată”.

De ce nu e favorabil să folosești acest mod la portrete? Aparatul/obiectivul încercând să focalizeze continuu mai face salturi de la o distanță de focalizare la alta, salturi mici, aproape insesizabile prin vizor, dar care se văd în rezultatul final. Dacă declanșați între aceste salturi atunci fotografiile nu vor ieși clare.

MF: Manual Focus – Când folosim?

Eu folosesc focalizarea manuală doar atunci când e vorba de subiecte cu foarte multe detalii, iar aparatul refuză să aleagă zona pe care doresc eu să o fotografiez. Sau mai folosesc focalizarea manuală la fotografiile de produs sau peisaje/fotografii statice de pe trepied.

De ce? Focalizez o dată pe subiect, iar apoi mut pe focalizarea manuală ca să nu trebuiască să repet procedura la fiecare declanșare. Sau atunci când fotografiez peisaje și nu am cum să focalizez pe cer, focalizez întâi pe sol la o distanță foarte mare, iar apoi mut pe focalizare manuală.

În general las aparatul pe modul AF-S, nu întotdeauna fotografiez subiecte în acțiune. Iar dacă îmi apare un subiect dintr-o dată și nu am timp să mut pe modul AF-C, fotografiez ținând apăsat butonul AF-ON (se regăsește pe unele D-SLR-uri Nikon și Canon). Butonul acesta activează cât e apăsat funcția AF-C, pe scurt. E util în anumite situații.

Spor la fotografiat și atenție la focalizare! Neplăcute mai sunt fotografiile out of focus… din greșeală și nu intenționat! :-)