Focalizarea AF-S și AF-C: Când, cum și pe care o folosim

dragosasaftei 4 years ago

Pe majoritatea aparatelor foto D-SLR și mirrorless, mai nou și pe compactele de top, se regăsesc două principale trei principale moduri de focalizare: AF-S, AF-C și MF. Ce înseamnă fiecare dintre aceste moduri, aceste tipuri de focalizare? Haideți să le luăm în parte și să vedem care și când sunt utile.

AF-S: AutoFocus Single – Când folosim?

*AF-S = One Shot pe D-SLR-urile Canon

Așa cum îi spune și numele, funcția AF-S (AutoFocus Single) ține motorul de focalizare activ până subiectul este clar în punctul de focus ales. Altfel spus. Alegeți un punct de focalizare, țineți apăsat butonul de declanșare până la jumătate, aparatul/obiectivul își deplasează elementele optice ca să focalizeze în punctul ales, iar când subiectul este clar motorul se oprește și puteți declanșa. Practic focusul se blochează în momentul în care „și-a atins” ținta și el rămâne așa până declanșați.

Alegi punctul, ții apăsat butonul pe jumătate, focalizează pe subiect, iar când are confirmarea de focus motorul se oprește și îți permite declanșarea. Focalizarea rămâne în permanență în punctul în care s-a făcut confirmarea.

Când folosim modul AF-S? 

În special atunci când facem portrete sau fotografiem tot felul de subiecte statice. Îl mai folosim și la peisaje sau fotografii de natură. Să vă povestesc ce-am pățit o dată. M-a mâncat să las aparatul pe AF-C și aveam de făcut o ședință foto. Fotografiam de zor, mă uitam pe display și fotografiile păreau ok, dar când am ajuns acasă mi-am dat seama că focusul fluctua atât de mult încât din 5 cadre abia dacă scoteam unul cu clarul pe subiect. Din greșeli înveți.

De atunci folosesc modul AF-S de fiecare dată când am de fotografiat subiecte care nu fac o acțiune. Apăs, focalizez, se blochează focusul automat și declanșez. Așa știu sigur că subiectul e clar. Bine, asta dacă nu s-a mișcat el sau nu m-am mișcat eu mult exact în timpul declanșării.

AF-C: AutoFocus Continous – Când folosim?

*AF-C = AI Servo pe D-SLR-urile Canon

E clar ce face. Aparatul/obiectivul focalizează continuu cât timp țineți apăsat pe jumătate butonul de declanșare. Aparatul vă va permite să declanșați abia după ce se obține prima confirmare de focus, dar el va continua să focalizeze în acel punct.

Când folosim modul AF-C?

Când avem subiecte în mișcare, subiecte care sunt în acțiune: un eveniment sportiv, o floare în bătaia vântuluiun câine care aleargă și așa mai departe. Am găsit această funcție foarte, foarte utilă pentru aceste situații. Dacă tu te miști sau dacă se mișcă subiectul știi că în permanență focalizarea este „actualizată”.

De ce nu e favorabil să folosești acest mod la portrete? Aparatul/obiectivul încercând să focalizeze continuu mai face salturi de la o distanță de focalizare la alta, salturi mici, aproape insesizabile prin vizor, dar care se văd în rezultatul final. Dacă declanșați între aceste salturi atunci fotografiile nu vor ieși clare.

MF: Manual Focus – Când folosim?

Eu folosesc focalizarea manuală doar atunci când e vorba de subiecte cu foarte multe detalii, iar aparatul refuză să aleagă zona pe care doresc eu să o fotografiez. Sau mai folosesc focalizarea manuală la fotografiile de produs sau peisaje/fotografii statice de pe trepied.

De ce? Focalizez o dată pe subiect, iar apoi mut pe focalizarea manuală ca să nu trebuiască să repet procedura la fiecare declanșare. Sau atunci când fotografiez peisaje și nu am cum să focalizez pe cer, focalizez întâi pe sol la o distanță foarte mare, iar apoi mut pe focalizare manuală.

În general las aparatul pe modul AF-S, nu întotdeauna fotografiez subiecte în acțiune. Iar dacă îmi apare un subiect dintr-o dată și nu am timp să mut pe modul AF-C, fotografiez ținând apăsat butonul AF-ON (se regăsește pe unele D-SLR-uri Nikon și Canon). Butonul acesta activează cât e apăsat funcția AF-C, pe scurt. E util în anumite situații.

Spor la fotografiat și atenție la focalizare! Neplăcute mai sunt fotografiile out of focus… din greșeală și nu intenționat! 🙂

11 Comments

  1. dan 25 February 2014

    Poate explici și de ce deși focalizezi expui bine etc , fotografiile ies nu prea focusate sau sharp .
    Asta poate ca idee la un viitor articol ?

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 25 February 2014

      Yep, merci de idee! În principiu e din cauza deschiderii diafragmei. La fotografii de grup dacă oamenii sunt pe mai multe rânduri trebuie să închizi diafragma mai mult, pe la f/8, de exemplu, ca să ai o profunzime de câmp mai mare. 🙂

      1. dan 25 February 2014

        Știu , eu vroiam să zic că deși reglezi corect timp,diafragmă , iso , tot nu iasă așa cum trebuie – poate fi limitare a aparatului sau a lentilei ?
        Și dacă da , care 🙂

        1. Dragoș Asaftei 26 February 2014

          Atunci e de la obiectiv. În partea din centru detaliile (oamenii) se văd mai bine, iar spre margini obiectivul pierde din calitate.

          Poate fi și din cauză că obiectivul e prea wide. 🙂

          1. dan 26 February 2014

            Obiectiv 18-200 f3.5 – 5.6 , o cauză ar fi poate fotografiatul din mână , cine știe , mie mi se par ok pozele dar am primit obiecții că nu ar fi destul de sharp .

        2. Bogdan Tache 26 February 2014

          Dan, cauzele pot fi multiple. Am sa le enumar pe cele mai comune dintre ele, 2 la numar:
          1. Daca fotografia e clara in punctul unde ai facut focus si neclara pe margini atunci ori ai folosit o diafragma mult mai deschisa decat ar fi fost optim pentru scena in cauza (la tine nu e cazul pentru ca nu ai un obiectiv foarte luminos gen f1,8 sau f2,8 pe toata plaja focala).
          2. Obiectivul este decalibrat. Asta inseamna ca una sau un grup de lentile din interiorul obiectivului s-au deplasat de la locul lor initial. In aceste conditii, poti avea 2 efecte. Back focus si front focus. Cum spune si denumirea, vei avea clara zona din fata punctului in care ai facut focus iar in acel punct neclar. Sau in spatele punctului de focus si in acel punct neclar.
          Cel mai simplu de verificat este sa faci o fotografie la un colt de mobila, televizor, sau la un obiect mic. Acolo vei vedea unde ai facut tu focus si unde l-a redat aparatul/obiectivul. Cel mai profi este sa te duci la f64 si sa faci un test de focus la bancul de teste. Acolo te vor lamuri exact care e buba si ce trebuie facut pentru remedierea ei.
          Dragos, pentru ca ai inceput sa fii un bloger urmarit, te rog da informatii complete atunci cand ti se cere. Focalele “prea” wide nu genereaza out of focus decat daca obiectivul e decalibrat sau defect. Ele genereaza lens distortion ceea ce nu inseamna neaparat lipsa clarului ci mai degraba deformari optice (genul cunoscut ca “fund” de sifon sau butoi dupa caz)
          Obiectivul domnului este un allarounder. Allarounderele sunt comode pentru ca nu te obliga sa schimbi obiectivele in functie de situatia fotografiata dar sunt considerate struto camile. Nu sunt cele mai bune din punct de vedere calitativ obiective. Obiectivele cele mai bune sunt cele cu un raport focal de maxim 3-4X. Asta inseamna ca daca impartiti focala cea mai lunga a obiectivului (300mm la dvs.) la focala cea mai scurta a obiectivului (18mm la dvs.) trebuie sa obtineti un rezultat de pana in 4. La dumneavoastra raportul focal este de 16,6. Comparati raportul focal la obiectivele din seria Nanocristal. Cel mai simplu exemplu este obiectivul cel mai ravnit de toti fotografii. Celebrul 70-200mm.
          Spor la fotografiat!

          1. Dragoș Asaftei 26 February 2014

            Nu am zis că generează „out of focus”, ci că obiectivele utlra-wide (mai ales dacă nu sunt dintre cele de calitate) își pierd din calitate și sharp în marginile cadrului și ar putea da impresia că subiectul nu e clar. 🙂

            Mulțumesc de completări!

  2. dan 26 February 2014

    Dragos , de ce nu faceți o secțiune unde să putem posta poze și să discutăm exact la subiect ?

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 26 February 2014

      Estee! 😀 Comunitatea recent lansata: comunitate.blogdefotografie.ro.

  3. dan 26 February 2014

    ok sefu .

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 26 February 2014

      Poți posta o fotografie exemplu aici, te rog? Să vedem care-i hiba și poate găsim o soluție. 🙂