Adăugat pe 1 iulie 2013 de Fotoinvitat in Analize
 
 

Fotografia pe film din perspectiva unui fotoinvitat

Fotografia pe film
Fotografia pe film

Fotoinvitatul acestei zile este Răzvan Goldsteincare a ales să ne povestească despre ce a însemnat și ce înseamnă pentru el fotografia pe film. Vă invităm să-i citiți în continuare cuvintele! Vom reveni zilele acestea cu mai multe informații despre rubrica fotoinvitaților. 

Odată cu invenția aparatelor digitale și ieftinirea DSLR-urilor, fotografia analogică aproape a dispărut complet de pe piață. Într-adevăr, tot se mai găsesc filme de achiziționat, însă câte firme de fotografie clasice nu au dispărut? Kodak, Polaroid, Agfa, Contax, toate sunt firme mai mult sau mai puțin în criză care nu au reușit să țină pasul cu dezvoltarea tehnologiei digitale.

Totuși, în ultimii 2 ani, datorită introducerea aplicațiilor de genul Instagram sau Hipstamatic care îți permit aplicarea filtrelor „vintage”, am observat un interes crescut în fotografia clasică, pe film analog. The Impossible Project a renăscut filmul polaroid și firme precum Fuji lansează aparate „retro” cu tehnologie modernă.

Care este avantajul fotografiei pe film? Și care este farmecul?

Aparțin unei generații de fotografi tineri, care a avut norocul să învețe fotografia ca artă pe film analog. Sigur, aveam deja aparate digitale, așa zisele „săpuniere”, însă prima oară când am început să fac poze artistice, încadrate, corect expuse, a fost pe film analog. Urmam un curs de fotografie la liceu și aveam norocul să avem un laborator de fotografie pentru developarea filmelor și a copiilor.

Mai țin minte prima oară când am developat un film și cât de fascinat am fost să văd rezultatele; cel mai minunat moment a fost însă când am făcut prima copie din viața mea și am pus-o în soluția de developare, sentimentul pe care îl aveam când am văzut o foaie albă pe care încet, încet apărea un moment suprins de mine este greu de descris. Și aici aș spune că este farmecul fotografiei analoge: să faci o fotografie care nu știi cum a ieșit, să developezi filmul și să faci o copie, iar după tot acest efort îți vezi rezultatul. Ai un sentiment de satisfacție. Este sentimentul de a crea, la fel cum pictorul realizează un tablou pe o pânză albă sau compozitorul scrie o simfonie. Este un proces care durează, în care apar greșeli și în care faci eforturi să îți iasă rezultatul așa cum ți-l imaginezi.

Consider că un dezavantaj al fotografiei digitale este faptul că ne-a făcut leneși, artistic vorbind. Carduri cu spațiu pentru mii de fotografii, balans de alb automatic, ISO 25 600, toate sunt invenții geniale, însă ne prostesc ușor. Tragem ușor cadre în rafală, vreo 100, alegem unul dintre ele care pare reușit, setăm balansul de alb în Lightroom sau Photoshop, reducem zgomotul, corectăm expunerea și în așa fel ne limităm viziunea artistică și mai ales încrederea în abilitățile proprii de a putea crea o fotografie memorabilă. Consider fotografia pe film un mod bun de a exersa pentru a face fotografii mai reușite, din simplul fapt că un film este limitat la 12/24/36 de poziții și te obligă să gândești un cadru și să decizi dacă merită fotografiat sau nu.

La fel și absența ajutoarelor moderne (Auto WB, Auto ISO, bracketing, HDR) te obligă să gândești și să fii creativ; un film analog este setat la o singură valoare ISO pe care nu o poți schimba, iar dacă aparatul este vechi, setarea focusului, timpului de expunere și diafragma, toate se fac manual. Întradevăr, te încetinește mult, însă ai și control suprem asupra aparatului, iar dacă ratezi focusul într-un cadru știi că merge doar să te acuzi pe tine și nu aparatul că are motorul prea lent, obiectivul dă rateuri, etc.

Eu de asemenea ador și culorile care le dă filmul analog. Există o varietate de filme, unele care dau culori mai saturate, altele mai neutre, unele cu mai mult zgomot, altele cu mai puțin; din experiența mea, culorile sunt foarte naturale și „blânde” de privit, iar de exemplu apusurile ies mult mai spectaculoase, cu detalii și nuanțe pe care aparatele digitale le reproduc cu greutate în caz că nu folosești HDR, postprocesare sau filtre speciale.

Nu sunt adeptul eternului debat „film sau digital” și nici nu vreau să vă conving să folosiți doar unul sau altul. Consider fiecare disciplină să aibă avantajele, posibilitățile și frumusețile ei și că consider că ambele merită explorate pe deplin pentru dezvoltarea propriei viziuni și abilitate de a se exprima prin propriile fotografii.



Îți trimitem săptămânal cele mai bune fotografii publicate pe BlogDeFotografie.ro

Fotoinvitat

 
Avatar of Fotoinvitat
Hey! Sunt Fotoinvitatul de azi. Am scris acest articol pentru voi din pasiunea mea pentru fotografie. Sper să vă fie util și să ne recitim curând!