Adăugat pe 8 decembrie 2013 de Dragoș Asaftei in Sfaturi utile

Sfaturi pentru fotografiile de iarnă pe timp de noapte

Fotografii de iarnă pe timp de noapte - Din mână
Fotografii de iarnă pe timp de noapte - Din mână

Iarna e expresivă în orice perioadă a zilei ați fotografia-o. Desigur, orice anotimp e așa dacă reușești să găsești perspective diferite și care să pună în valoarea subiectul. Totuși, iarna face ca această etapă să fie mult mai ușor de realizat. De ce? Răspunsul e simplu. Dacă surprins ninsoarea în cadru deja vei avea o scenă interesantă. Dacă fotografiezi un peisaj urban pe timp de noapte ai deja un cadru cu frumoasele lumini ale orașului. Sau cu străzi învăluite de zăpadă. Și, mai presus de tot, iarna face trimitere în sufletul fiecăruia dintre noi la sărbătorile de iarnă. Iar ăsta e unul din argumentele supreme pentru care mulți oameni iubesc să privească astfel de fotografii.

Despre peisajele de iarnă am vorbit la începutul acestui an. Haideți acum să vorbim despre fotografiile de iarnă pe timp de noapte. Le-am împărțit în trei categorii, în funcție de situațiile cu care m-am întâlnit în ultima perioadă.

Ninsoare puternică, fotografii din mână

Prima oară când am fost prins la fotografiat de o astfel de ninsoare m-am gândit că ar fi bine să o fotografiez de pe trepied, doar că după câteva minute am realizat că nu reușesc să prind nimic din zăpadă în fotografii din cauza timpului lung de expunere pe care îl alesesem. Și după câteva încercări am observat că cel mai bine e să fotografiez din mână cu următoarele setări: timp de expunere: 1/20-1/50s, diafragma: f/4-8 (în funcție de obiectiv și cât de mult puteți ridica ISO-ul), ISO 2.000-3.200. 

De ce aste valori? Cu timp de expunere între aceste valori am reușit să dau valurilor de zăpadă exact efectul pe care mi-l doream și anume să se vadă urmele lor, direcția pe care o urmează și intensitatea. Și am reușit. Consider că e cea mai la îndemână variantă pentru fotografiat ninsoarea. Plus că atunci când bate vântul foarte tare și ninge cum veți vedea în fotografiile de mai jos e mult mai ușor să te miști cu aparatul în mână, mai ales dacă vrei să treci rapid de la o scenă la alta. Rezultatele de mai jos sunt obținute cu valori apropiate de cele de mai sus.

Fotografii de iarnă pe timp de noapte - Din mână

Fotografii de iarnă pe timp de noapte - Din mână

Fotografii de iarnă pe timp de noapte - Din mână

Luminile de sărbători, fotografii din mână

Aș recomanda ca în situații precum acestea să faceți ca în metoda pe care urmează să o descriu după cea de acum, doar că nu întotdeauna e posibil. Ieri seară eram urcat în turnul Ceasului Astronomic din Praga, căutând comoara Staropramen, pentru a fotografia târgul de Crăciun de sus. Era atât de aglomerat în turn încât abia dacă mă puteam mișca fără trepied. Cu trepied mi-ar fi fost imposibil și m-ar fi înjurat mulți oameni. Așa că am fotografiat din mână.

Setările sunt aproximativ asemănătoare cu cele de mai sus. Timp de expunere de 1/15s (cu cât e mai wide obiectivul și aveți mâna mai sigură, cu atât puteți alege un timp mai lung de expunere ca să salvați din ISO), diafragma de f/4 și ISO 1.250. Suficient pentru a obține cadrul de mai jos. Bine, cadrele, pentru că e o panoramă. Altă idee. Dacă n-aveți obiective suficient de wide sau spațiu să vă mișcați cum vreți, încercați să faceți panorame, vor ieși într-un mare fel. Iar dacă vreți să le lipiți automat vă recomand soft-ul gratuit Microsoft ICE.

Fotografii de iarnă pe timp de noapte - Din mână

Fotografii de iarnă pe timp de noapte - Din mână

Fotografii de iarnă pe timp de noapte - Timp lung de expunere + trepied

Luminile de sărbători, fotografii ca la carte, de pe trepied

Dacă puteți e recomand să faceți întotdeauna așa. Scăpați de ISO-ul mare, de oamenii din fotografii și alte evenimente deranjante. Aici principiul e simplu. Eu unul așa fac: închid diafragma la f/11 sau f/16, scad ISO-ul la 200 și apoi modific expunerea în așa fel încât să-mi iasă lumina cum vreau eu. În general fotografiez cu expuneri între 3 și 10 secunde. Am considerat că e suficient. Desigur, puteți experimenta cu filtre ND și fotografia cu timpi mult mai lungi de expunere. Totul de pe trepied, bineînțeles. Fotografiile ies precum cele de mai jos.

Fotografii de iarnă pe timp de noapte - Timp lung de expunere + trepied

Fotografii de iarnă pe timp de noapte - Timp lung de expunere + trepied

Nu uitați husa de ploaie dacă ninge

După multe încercări vă spun că nu-s foarte mari șansele să vi se strice aparatul dacă fotografiați pe o ninsoare preț de câteva minute. Dar dacă o faceți pentru câteva ore vă sfătuiesc să utilizați o husă de ploaie. Vă va salva aparatura. O recomand pe aceasta, Kata E-690, disponibilă la 223 de lei. Merită, vă asigur. :-)