6 sfaturi pentru fotografiile pe timp de ceață

dragosasaftei 4 years ago

Sfârșitul toamnei este cunoscut în general pentru diminețile foarte reci, cu multă brumă și, destul de des, cu o ceață densă. Cam asta se întâmplă destul de des de pe la jumătatea lui noiembrie și până spre începutul lunii decembrie. Dimineața de azi, de exemplu, a fost una dintre diminețile de care vorbesc. Nu cu multă brumă, dar cu o ceață destul de densă.

Cum putem profita foarte ușor de ceața care ne va însoți diminețile și uneori serile? Am scris mai jos câteva sfaturi care s-ar putea să vă fie utile indiferent de aparatul cu care fotografiați, fie că e un D-SLR, fie că e unul compact sau, de ce nu, camera foto a unui telefon. 🙂

Supraexpuneți fotografiile pentru a avea mai multe detalii

Pe timp de ceață lumina care vine de la soare sau de la alte surse este difuzată pe o suprafață mult mai mare. Astfel, ceața în sine reacționează ca un fel de softbox, împrăștiind lumina pe un plan mai mare. Sistemul de expunere al aparatului are astfel impresia că lumina este mai puternică pe întreg cadrul și compensează acest fapt subexpunând.

Dacă vreți să obțineți siluete, este ok, dar nu întotdeauna aceasta va fi soluția. Soluția e să compensați supraexpunând. Majoritatea aparatelor foto, indiferent de tipul lor, au posibilitatea de compensare a expunerii. Veți găsi asta apăsând butonul care are pe el următorul simbol: +/-. Pentru a supraexpune trebuie să alegeți o valoare pozitivă.

Fotografii pe timp de ceață

Aveți grijă la focalizare

Focalizarea pe timp de ceață va fi dificilă pentru multe dintre aparate. Motivul e oarecum logic. Valul de ceață scade semnificativ contrastul și cantitatea de detalii de pe subiect. Majoritatea aparatelor focalizează prin detecția de contrast. Cum contrastul este mai scăzut, aparatului îi este mai greu să focalizeze.

Puteți ajuta aparatul focalizând pe un subiect mai bine luminat la o distanța asemănătoare de cel pe care doriți să-l fotografiați și apoi să blocați sau să comutați, dacă aparatul vă permite, pe focalizarea manuală. Iar dacă fotografiați cu un aparat compact și nu aveți la dispoziție focalizarea manuală, sigur aveți posibilitatea de a alege ca aparatul să focalizeze într-un singur punct, central în general sau să focalizeze pe un punct automat ales de el din întreg carul. Mergei pe prima variantă, alegeți să focalizați pe centru și aveți șanse mai mari să scăpați de această problemă.

Folosiți-vă de ceață pentru izolarea subiectului

Ceața vă oferă un bun prilej pentru izolarea subiectului. Fie că alegeți să folosiți ceața pentru realizarea unei siluete (asemenea fotografierii în contre-jour; de asemenea dacă vreți să obțineți o siluetă lăsați aparatul să aleagă singur expunere, nu compensați cu valori pozitive), fie că alegeți pur și simplu să vă folosiți de fundal alb și uniform pe care-l oferă, ceața vă vine în ajutor.

Fotografii pe timp de ceață

Fotografii pe timp de ceață

Delimitați planurile din peisaje

Folosindu-vă de ceață veți reuși să delimitați foarte bine planurile din peisaje și să obțineți fotografii extrem de reușite. Sfatul meu e să subexpuneți cu 0,7EV. Veți obține câteva siluete ale formelor pământului tare interesante. Priviți fotografia de mai jos. Ceața aflată în zonele dintre dealuri le scoate în evidență și contribuie la o mai bună separare a planurilor în cadru. Desigur, de multe ori ceața poate acționa și invers și uniformiza totul.

Fotografii pe timp de ceață

Țineți ISO-ul la valori cât mai joase

Aveți grijă la ISO, mai ales când e lumină slabă sau fotografiați pe timp de noapte! 🙂 Valul de ceață face senzorul aparatului să amplifice granulația atunci când fotografiați cu sensibilități ISO ridicate. Uitați-vă la următoarea fotografie. E realizată cu ISO 1000 pe Nikon D7000. În mod normal, dacă nu era ceață, n-ar fi fost deloc atât de accentuat zgotomul de imagine. În condițiile de față a fost foarte amplificat. Țineți cont de asta.

Fotografii pe timp de ceață

Fotografiați peisaje urbane și strada

Strada și orașele în sine arată într-un mare fel atunci când e ceață. Parcă nu mai ai acea apăsare în fotografii. În cadru vei avea doar o parte din oraș, din scenă, restul fiind învăluit în ceață. E mult mai ușor să concentrezi atenția privitorului asupra unui subiect. E mult mai ușor să dai o expresivitate mai mare orașului.

Profitați de ceață ori de câte ori aveți ocazia. Știu că nu-ți prea vine să ieși la pozat într-o dimineață în care e destul de frig afară și ceața accentuează această senzație, dar gândește-te că merită pentru fotografiile pe care le poți obține. 🙂

Fotografii pe timp de ceață

Fotografii pe timp de ceață

4 Comments

  1. Angelo 10 November 2013

    Mersi frumos pentru chestia cu compensarea expunerii, nu ştiam şi chiar îmi doresc de ceva timp să prind niscaiva ceaţă … am doar un modest D5100, dar sper să mă descurc la prima dimineaţă – seară înceţoşată, fac un album pe facebook şi revin cu link să mă corijezi unde greşesc! Baftă.

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 10 November 2013

      Dă-ne un semn când îl publici! 😀 Multă baftă!

  2. Stelian Pavalache 7 November 2014

    “În mod normal, dacă nu era ceață, n-ar fi fost deloc atât de accentuat zgotomul de imagine” 🙂 cum asa mai Dragose mai?

    “Supraexpuneți fotografiile pentru a avea mai multe detalii” … expunerea corecta nu o dicteaza exponometrul incorporat ci este un cumul de factori/valori/idei, in consecinta expresia “supraexpuneti” este incorecta cat si “pentru a avea mai multe detalii”.

    “Povestea” cu expunerea si subexpunerea in peisagistica nu este chiar atat de “precisa” ea jongland pe o plaja extrem de generoasa in functie de pozitia sursei de lumina “soare/luna/alte surse”

    “Priviți fotografia de mai jos. Fără ceață ar fi fost un cadru oarecum banal. Ceața a adus așa, un aer mistic cadrului.” asta sper ca a fost o gluma si nu un argument.

    “Folosindu-vă de ceață veți reuși să delimitați foarte bine planurile din peisaje și să obțineți fotografii extrem de reușite.” … ba uite ca e fix pe dos. Mai fugi odata la practica.

    … si etc. 🙂 dar vreau sa-mi termin iaurtul de baut.

    Stelian.

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 7 November 2014

      Mulțumesc frumos, Stelian, pentru timp! Am observat și eu acum anumite greșeli în exprimare, motiv pentru care le-am corectat. Apreciez mult fiecare tragere de mânecă!

      O zi frumoasă! 🙂