Ghid: Cum îmi aleg primul D-SLR și ce accesorii îmi sunt utile

dragosasaftei 3 years ago

Update: ți-ar putea fi util și acest articol – Idei de cadouri pentru pasionații de fotografie

Îmi aduc aminte cum acum 6 ani voiam să-mi cumpăr primul D-SLR. Știam că n-am să-mi pot strânge banii din alocație, așa c-am așteptat o perioadă în care ai mei au reușit să mă ajute să mi-l iau. Țin minte că nu trecea zi în care să nu mă uit pe Youtube la hands-on-uri cu aparatul pe care mi-l alesesem. Era un Nikon D40 pe care-l știam deja pe de rost fără ca măcar să-l văd vreodată „în carne și oase”. Găsisem un clip de 2 ore care trecea prin tot meniul aparatul și pe care-l văzusem deja de câteva ori bune.

[box_success]Dacă îți sunt utile informațiile poți susține blogul cumpărând produsul dorit direct din link-urile din articol. Vom primi un comision între 1 și 2% din valoarea comenzii. Îți mulțumim! [/box_success]

Informații punctuale despre cum ar trebui să-mi aleg aparatul n-am găsit atunci la noi în țară, așa că m-am decis în mare parte doar uitându-mă la preț. Mai auzisem eu de Nikon, dar c-am atât. N-aveam o altă bază în decizia pe care-am luat-o.

Dat fiind că sunt convins că n-am fost singurul în situația asta (deși între timp au apărut tot felul de astfel de ghiduri bine punctate), m-am decis să scriu în acest articol o serie de sfaturi în alegerea primului D-SLR și pașii care pot fi făcuți apoi (ce obiective pot fi utile, care sunt accesoriile de care ai nevoie etc.). 

Cuprins:

Cum îmi aleg primul aparat foto D-SLR

Recomandarea mea e să cauți de la început un kit D-SLR. Adică un pachet format dintr-un body (aparatul foto propriu-zis) și un obiectiv. Obiectivul de kit – clasicul 18-55mm f/3.5-5.6 – este foarte bine optimizat pentru aparatul alături de care vine. Îți va fi extrem de util pentru început, te va ajuta să vezi ce te limitează și vei putea fotografia cu el cam în toate situațiile. Tot pe baza lui vei putea cumpăra și următoarele obiective, știind deja ce ai vrea să schimbi și să îmbunătățești.

Care sunt principalele caracteristici ale unui D-SLR?

  • Senzorul: majoritatea D-SLR-urile de pe piață au senzori de mărimi similare. Pe suprafața acestui senzor se regăsesc și pixelii care dau rezoluția imaginii. În momentul de față D-SLR-urile entry-level pornesc de la 12 megapixeli și pot ajunge până la 24 de megapixeli. Contează numărul de megapixeli? Ce poți face cu 24 de megapixeli poți face și cu 12. Diferența nu se va vedea atât de mult la calitatea fotografiilor, ci mai degrabă la cât de mult vei putea apoi decupa din ele. Numărul mare de megapixeli te mai ajută și atunci când vrei să redimensionezi fotografii și să ascunzi zgomotul de imagine. Totuși, diferența nu este exagerat de mare, motiv pentru care numărul megapixelilor n-ar trebui să fie principalul criteriu.
  • Vizorul: optic sau electronic? Personal prefer vizorul optic pentru că văd cadrul cu ochiul liber. Vizorul electronic te ajută că vezi fotografia exact așa cum va ieși ea, însă de multe ori vine cu o întârziere a imaginii și poate fi obositor. Asta se întâmplă pe camerele entry-level. Pe cele mai avansate vizorul electronic a ajuns la un alt nivel și poate fi considerat un real ajutor.
  • Obiectivul de kit: uitați-vă la obiectivul de kit să aibă sistem de stabilizare. Vă va fi foarte util și vă va salva atunci când lumina nu este de partea voastră. Puteți vedea dacă un obiectiv are sistem de stabilizare căutând următoarele simboluri: VR la Nikon și IS la Canon. D-SLR-urile Sony au sistem de stabilizare direct în body.
  • Sensibilitatea ISO: pe scurt, cu cât sensibilitatea ISO este mai mare, cu atât fotografiile vor ieși mai luminoase, dar zgomotul de imagine (granulația, acei puricei de pe televizoarele vechi) va fi mai evident. Un aparat foto cu plajă mai mare a sensibilității ISO (100-6.400, să zicem) vă poate ajuta să obțineți rezultate mai bune în lumină slabă.
  • Filmarea: filmează sau nu? Deja majoritatea D-SLR-urilor filmează full HD fără absolut nicio problemă.
  • Display-ul electronic: rabatabil sau fix? Display-ul rabatabil v-ar putea ajuta în multe situații, mai ales când n-aveți cea mai confortabilă poziție de fototografiat.
  • Sistemul de focalizare: câte puncte de focalizare are? 9 sau 11 puncte de focalizare vor fi suficiente, însă cu cât ele sunt mai multe, cu atât vă va fi mai ușor să alegeți unde să faceți clarul atunci când fotografiați. Mai ușor pentru că șansele ca subiectul să se afle pe unul dintre punctele de focalizare sunt mai mari.
  • Fotografiere în rafală: cât de rapid fotografiază? Un aparat care fotografiază cu mai multe cadre pe secundă te va ajuta să surprinzi un subiect în acțiune mult mai ușor. Majoritatea aparatelor fotografiază cu 3-4-5 cadre pe secundă, valori suficiente cât să-ți poți face treaba fără probleme.
  • Wireless: deja D-SLR-urile entry-level mai noi au sistem wireless în corporat. Cât de util e? Poate fi de multe ori util atunci când ești plecat și vrei să încarci imediat pe net fotografiile pe care le faci. Legi aparatul la smartphone, descarci fotografia dorită și apoi o încarci pe Facebook. Și gata, a venit like-ul. 🙂

Lista poate continua, dar probabil că multe dintre detalii nu sunt atât de utile în momentul în care vrei să-ți iei acest D-SLR. Prețul va avea un factor important în alegerea modelului, însă e bine să apuci să treci prin o parte din specificațiile de mai sus ca să fii sigur că alegerea este una potrivită.

În continuare vă vom recomanda produse pe care le-am testat, în care avem încredere și pe care le considerăm utile mai ales pentru început.

Recomandări pe bugete

Kit D-SLR entry-level: 1.000 – 2.000 de lei

Nikon D3200

Nikon D3100 kit cu 18-55mm VR

1.299 de lei

Are senzor de 14.2 megapixeli, filmare full HD, sistem de focalizare în 11 puncte, sensibilitate ISO cuprinsă între 100 și 3.200 și display LCD de 3 inchi.

Verifică prețul la F64 eMag Yellowstore | Photosetup

Canon 1200DCanon 1200D kit cu 18-55mm IS

1.798 de lei

Are senzor 18.5 megapixeli, filmare full HD, sistem de focalizare în 9 puncte, fotografiere în rafală cu 3 cadre pe secundă, sensibilitate ISO cuprinsă între 100 și 6.400, display LCD de 3 inchi.

Verifică prețul la F64 eMag – citește review-ul

Sony A58Sony A58 kit cu 18-55mm

1.899 de lei

Are senzor de 20.1 megapixeli, filmare full HD, sistem de focalizare în 15 puncte, fotografiere în rafală cu 8 cadre pe secundă, sensibilitate ISO până 16.000, display LCD de 2.7 inchi.

Verifică prețul la F64 eMag – citește review-ul

Canon 100DCanon 100D kit cu 18-55mm

1.999 de lei

Are senzor de 18 megapixeli, filmează full HD, fotografiază în rafală cu 4 cadre pe secundă, are sistem de focalizare în 9 puncte și ISO-ul ajunge până la 25.600. Este foarte compact.

Verifică prețul la F64 eMag

Din variantele acestea m-aș orienta către noul Canon 1200D sau Nikon-ul D3100. De asemenea Canon 100D poate fi o variantă pentru cei care vor un body foarte compact.

Kit D-SLR: 2.000 – 3.000 de lei

Nikon D5100Nikon D5100 kit cu 18-55mm IS

2.099 de lei

Are senzor de 16.2 megapixeli, filmează full HD, vine cu sistem de focalizare în 11 puncte, sensibilitatea ISO ajunge până la 6.400 și fotografiază în rafală cu 4 cadre pe secundă.

Verifică prețul la F64 eMag Yellowstore | Photosetup

Canon 650D kit cu 18-55mm ISCanon 650D kit

2.299 de lei

Are senzor de 18.5 megapixeli, filmare full HD, sistem de focalizare în 9 puncte, fotografiere în rafală cu 5 cadre pe secundă, sensibilitate ISO de până la 25.600, display LCD de 3 inchi.

Verifică prețul la F64 eMag | Photosetup

Nikon D3300Nikon D3300 kit cu 18-55mm VR

2.499 de lei

Are senzor de 24.2 megapixeli fără filtru low-pass (imagini mai clare), filmează full HD, are wireless, sistem de focalizare în 11 puncte, și ISO de până la 12.800.

Verifică prețul la F64 eMag Yellowstore

Recomand să mergeți pe unul dintre cele trei branduri propuse: Canon, Nikon sau Sony dacă vreți să mergeți pe acest sistem. Au gamele de obiective bine gândite, vin cu multe accesorii și avantaje, iar service-ul este de cele mai multe ori în regulă. Pentax, Olympus, Panasonic și alte brand-uri fac o treabă excelentă pe segmentul mirrorless, spre exemplu, dar acolo e o altă discuție.

[box_success]De asemenea ți-ar putea fi util acest articol: Test comparativ între D-SLR-urile entry-level. Modelele sunt similare și vei regăsi avantajele și dezavantajele fiecărui brand propus.[/box_success]

Dacă ar fi să-mi iau acum un D-SLR aș alege de mai sus unul din următoarele modele: Canon 1200D sau Nikon D3300.

Cum îmi aleg următorul obiectiv după cel de kit

Următorul pas după ce te-ai obișnuit deja cu obiectivul de kit este să îți mai achiziționezi unul. Din momentul în care îți intră pasiunea în sânge dorința asta o să fie prezentă destul de des. Dorința de-ați lua încă un obiectiv. Și încă unul. Și tot așa. Dar aici n-o să vorbim despre toată continuare. O să vorbim strict de următorul obiectiv pe care să îl iei după obiectivul de kit.

Eu, spre exemplu, mi-am luat un teleobiectiv. Îmi doream „zoom”. A fost o alegere ok, dar apoi mi-am dat seama că poate mi-ar fi plăcut un obiectiv mai luminos și abia apoi un tele. Așa a fost să fie atunci. Iată acum câteva argumente și recomandări pentru alegerea unui obiectiv.

Specificațiile obiectivelor foto

  • Distanța focală: se măsoară în milimetri și reprezintă, în mod ideal, distanța de la centrul optic al obiectivului la planul senzorului. Ce ne interesează pe noi e că distanța asta focală este, de fapt, zoom-ul cu care eram obișnuiți pe aparatele foto compacte. Cu cât distanța focală este mai mare, cu atât apropie mai mult obiectivul. De exemplu, la 55mm, subiectul o să fie redat mai mare decât la 18mm. Cum aflăm ce zoom are obiectivul nostru? Simplu, împărțim distanța focală mare la cea mică. 55 împărțit la 18 = aproximativ 3. Rezultă un zoom de 3x.
  • Diafragma: diafragma e asemănătoare irisului și stabilește câtă lumină ajunge pe senzor. O diafragmă mai deschisă (f/3.5), te va ajuta să obții imagini mai luminoase (mai ușor) și cu o profunzime mai mică de câmp (vei obține acel fundal neclar, în ceață, denumit bokeh). E util să fotografiezi cu diafragma deschisă când n-ai lumină suficientă sau la portrete ori close-up-uri, de exemplu. O diafragmă mai închisă (f/9), nu va permite luminii să intre pe senzor, dar îți va da o profunzime mare de câmp (o zonă mai mare din cadru va fi clară). Este recomandat să fotografiezi cu diafragma închisă atunci când surprinzi un peisaj, de exemplu, sau fotografiezi cu soarele în cadru.
  • Sistemul de stabiliare: IS sau VR, sistemul de stabilizare te ajută, evident, să obții imagini mai clare în lumină slabă, atunci când vei fi nevoit să fotografiezi cu un timp mai lung de expunere.
  • Diametrul: se măsoară tot în milimetri și reprezintă diametrul capătului frontal al obiectivului. Știind valoarea lui îți poți alege filtrul potrivit pentru obiectivul tău.

Acestea ar fi câteva caracteristici principale. Acum, din punctul meu de vedere, în continuarea lui 18-55 sunt utile două prime obiective: unul prime (fix, luminos) și unul tele (cu ajutorul căruia să poți fotografia de la distanță).

[box_success]ATENȚIE! Dacă ai un D-SLR Nikon entry-level e important să cauți obiective cu simbolul AF-S. Ele au motor intern de focalizare și vor focaliza automat pe aparatul tău. Cele AF-D nu au și va trebui să focalizezi manual.[/box_success]

Recomandări de obiective care să-l completeze pe cel de kit

Obiective prime, fixe, luminoase

Canon 50mm f/1.8Canon 50mm f/1.8

449 de lei

Distanță focală de 50mm, deschiderea diafragmei de f/1.8, diametrul de 52mm (diferă față de obiectivul de kit care are diametrul de 58mm), excelent raport preț/calitate.

Verifică prețul la F64 eMag

Sony 50mm f/1.8Sony 50mm f/1.8

749 de lei

Distanță focală de 50mm, deschiderea diafragmei de f/1.8, diametrul de 49mm (diferă față de obiectivul de kit care are diametrul de 55mm).

Verifică prețul la F64

Nikon 50mm f/1.8 AF-S GNikon 50mm f/1.8 AF-S

998 de lei

Distanță focală de 50mm, deschiderea diafragmei de f/1.8 (te ajută să separi bine subiectul de fundal), diametrul este de 58mm – nu se vor potrivi aceleași filtre pe care le pui și pe 18-55mm.

Verifică prețul la F64 eMag Yellowstore | Photosetup

Alte obiective prime care ar putea fi utile și vin cu un raport preț/calitate foarte bun: Canon 85mm f/1.8 (F64) sau Nikon 85mm f/1.8 (F64, Yellowstore, Photosetup).

Astfel de fotografii poți obține cu obiectivele recomandate mai sus. 

Teleobiective

Nikon 55-200mmNikon 55-200mm f/4-5.6 VR

799 de lei

Distanță focală de 55-200mm, pornind de la 18 cu primul obiectiv ai un zoom de până la 11x, deschiderea diafragmei de f/4-5.6, sistem de stabilizare a imaginii. Diametrul este de 52mm, ca cel al obiectivului de kit.

Verifică prețul la F64 eMag Yellowstore | Photosetup

Sony 55-200mm f/4-5.6Sony 55-250mm f/4-5.6

1.198 de lei

Distanță focală de 55-200mm, zoom de 11x pornind de la obiectivul de kit, deschiderea diafragmei de f/4.5.6. Diametrul filtrului e de 55mm, ca cel al obiectivului de kit.

Verifică prețul la F64

Canon 55-250mm f/4-5.6 ISCanon 55-250mm f/4-5.6 IS

1.398 de lei

Distanță focală de 55-250mm, alături de obiectivul de kit ai un zoom optic de aproape 14x, deschiderea diafragmei e de f/4-5.6 și are sistem de stabilizare a imaginii. Focalizează excelent automat în timpul filmării. Diametrul de 58mm ca la obiectivul de kit.

Verifică prețul la F64

Alte variante care merită luate în calcul sunt Nikon 55-30mm f/4.5-5.6 VR la 1.799 de lei (F64, eMag, Yellowstore, Photosetupsau Canon 70-300mm f/4-5.6 IS STM la 2.198 de lei (F64).

Astfel de fotografii poți obține cu obiectivele recomandate mai sus. 

Nu este de omis nici gama obiectivelor all-around. Dacă nu vreți să schimbați obiectivele des și vreți unul care să vă ajute să fotografiați cadre largi, dar și subiecte de la distanță, obiectivele all-around pot fi o soluție bună. Iată câteva recomandări.

Obiective all-around

Canon 18-135mmCanon 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM

1.798 de lei

Obiectivul pornește de la 18 și ajunge la 135mm, are un zoom optic de aproximativ 8x, are sistem de stabilizare încorporat și motor de focalizare în trepte care devine extrem de util în timpul filmării.

Verifică prețul la F64

Nikon 18-140mmNikon 18-140mm f/3.5-5.6 VR

2.199 de lei

Obiectivul vă oferă un zoom optic de 8x, vine cu sistem de stabilizare a imaginii și vă ajută să fotografiați atât peisaje și portrete, cât și subiecte aflate la mare distanță.

Verifică prețul la F64 eMag Yellowstore | Photosetup

Sigma 18-200mmSigma 18-200mm f/3.5-6.3 OS

1.545 de lei

Obiectivul are un zoom optic de aproape 11x, vine cu sistem de stabilizare încorporat și reprezintă o variantă mai accesibilă, dar de-o bună calitate, a obiectivelor all-around menționate mai sus.

Verifică prețul pentru Nikon sau Canon la Photosetup

O variantă ar mai putea fi și Sigma 18-250mm care are un zoom de 14x. Îl găsiți la Photosetup la 1.600 de lei pentru Nikon și Canon.

Care sunt accesoriile de care am nevoie după ce-mi cumpăr primul D-SLR

Lista accesoriilor utile nu se va încheia niciodată. Întotdeauna vei găsi ceva și mai important sau și mai necesar. În continuare o să povestim despre câteva dintre cele mai utile accesorii: cardul de memorie, filtrele, geanta/rucsacul foto și trepiedul. Și să nu uităm de kit-ul de curățare care este și el extrem de util.

Cardurile de memorie

Treaba-i simplă cu ele. Cu cât au viteză mai mare, cu atât copiezi mai rapid fotografiile de pe ele pe calculator și cu atât sunt ele scrie mai repede pe card de pe aparatul de fotografiat. Vei evita lag-ul, întârzierile și nu vei suprasolicita buffer-ul aparatului.

În ceea ce privește spațiul recomand cardurile cu capacități de maxim 32GB. În cazul în care pierzi cardul sau se strică vei pierde o cantitate mai mică de poze dacă utilizezi carduri de 8GB, decât de 64GB. Desigur, dezavantajul e că vei avea mai multe carduri de cărat după tine. Iar șansele ca un card să se strice sunt mici, dar totuși nu inexistente. Motiv pentru care e important să achiziționezi un card de memorie de calitate. Iată o recomandare.

Sandisk SDHC Extreme 32GB UHS-I - card de memorie 45MB/sSanDisk 32GB, 45MB/s

150 de lei

Card util atât pentru filmare, cât și pentru fotografiere în rafală. Spațiul este suficient mare încât să-ți încapă câteva mii de JPEG-uri sau vreo oră-două de secvențe full HD.

Verifică prețul la F64

Viteza de 45MB/s este suficientă cât să facă față oricărui D-SLR pe care vi l-ați lua. Dacă urmăriți acest parametru orice card v-ar putea fi util. Mai multe carduri de memorie găsiți aici: F64, eMag, Yellowstore, Photosetup.

Filtrele fotoPolarizare și close-up

Aceste trei tipuri de filtre vă pot fi foarte utile. Cel de polarizare vă scapă de reflexiile nedorite și vă poate ajuta mult atunci când fotografiați peisaje (veți vedea mai jos diferențele), iar cel close-up vă ajută să fotografiați subiectele mai de aproape decât ați face-o în mod normal fără el.

Filtrele de polarizare

Așa cum ziceam, sunt extrem de utili atunci când vrei să fotografiezi un peisaj (diferența cea mai mare se va vedea la cer) sau când fotografiezi prin geam și vrei să scapi de anumite reflexii. Sau să le amplifici într-un mod creativ. Iată câteva recomandări de filtre de polarizare. Diametrele sugerate sunt în funcție de obiectivele recomandate mai sus.

E important să vă uitați și la grosimea ramei filtrului. Cu cât e mai subțire rama, cu atât scad șansele apariției vignetării în imagini.

Filtru Hoya polarizare circulară

Hoya slim polarizare circulară: 52, 55, 58mm 

preț de aproximativ 100 de lei (variază din cauza diametrului)

Verifică prețul pentru 52mm, 55mm sau 58mmVezi alte filtre de polarizare similare la F64.

Priviți diferența între o fotografie făcută fără filtru de polarizare și una făcută cu filtru de polarizare. 

Filtrele close-up

Recomand cu mare căldură filtrele close-up B+W +5. Un articol mai aprofundat găsiți aici: fotografiere cu filtru close-up. Le-am testat pe cele produse de B+W, sunt singurele +5 de pe piață și au o calitate excelentă. Prețul nu este unul ridicat, ci mai degrabă potrivit calității oferite.

big_0f88-b-w-close-up--5-filtru-52mmB+W close-up +5: 52, 55, 58mm

128 de lei

Verifică prețul pentru 52mm, 55mm sau 58mm. Vezi alte filtre close-up similare la Photosetup.

Iată o fotografie făcută cu filtrul close-up.

Filtru close-up B+W +5

Trepiedele: recomandări de până în 500 de lei

Când vine vorba de trepiede vă recomand să fiți foarte atenți. Gândiți-vă că puneți sume mari de bani să stea pe ele. Și vreți ca banii ăia să fie în siguranță. Am pățit-o de 2 ori cu trepiede de proastă calitate și era să rămân fără aparatul foto. Sau să rămân cu el stricat.

De aceea atunci când vine vorba de trepeide le recomand cu încredere pe cele de la Manfrotto. Iată două alternative care să coste sub 500 de lei.

Manfrotto PixiManfrotto Pixi

90 de lei

Ține lejer un compact, mirrorless sau D-SLR cu obiectivul de kit sau celelalte obiective recomandate aici. Este disponibil în trei culori: alb, roșu și negru și e mic. Îl iei cu tine peste tot fără ca măcar să îl simți.

Verifică prețul la F64 | Photosetup

Manfrotto Compact ActionManfrotto Compact Action

300 de lei

Ține deja fără probleme toată aparatura de care-am discutat aici. Este și el disponibil în trei culori: alb, roșu și negru. E ușor, compact și la îndemână de folosit.

Verifică prețul la F64 eMag | Photosetup

Manfrotto Compact AdvancedManfrotto Compact Advanced

429 de lei

Avantajul lui față de celelalte este că poate fi reglat mult mai precis datorită manșoanelor pe care le puteți vedea în imagine.

Verifică prețul la F64 eMag | Photosetup

Eu îl am pe Pixi întotdeauna cu mine. Am pus pe el și un D-SLR full-frame cu 24-70mm, ansamblu de 3 kilograme. N-am avut probleme cu el. Merită luat și purtat într-unul din buzunarele gecii sau genții.

Kit-ul de curățare a aparaturii foto

De când mi-am luat aparatul folosesc un singur tip de curățare a aparaturii. Este vorba de cel de la Giottos pe care-l vedeți mai jos. Își face treaba de minune. Iar soluția cu care vine te ține câteva luni bune.

Giottos CL1002 - kit de curatare

Giottos CL1002

64 de lei

Conține o microfibră, perie retractabilă, pompă de suflat praful, soluție de curățat și bețișoare de bumbac pentru curățat locurile mai greu accesibile.

Verifică prețul la F64

Genți și rucsacuri foto

Am ajuns la ultima parte a ghidului. Acum că ne-am luat ce-am avut trebuie avem nevoie și de-o geantă sau de un rucsac foto. E important ca geanta sau rucsacul să aibă o suprafață prin care să nu treacă apa și să fie rezistente la șocuri. Să fie solide ca să-ți dea încredere. Recomandările noastre ar fi următoarele:

Genți foto:

  • Manfrotto Amica 50BB: geantă foto antișoc, încap un D-SLR + obiectiv + bliț + filtre/kit de curățare. Costă 149 de lei la Photosetup.
  • Tamrac 4245: încap un D-SLR + obiectiv + bliț extern + filtre/kit de curățare. Costă 149 de lei la F64.
  • Lowepro Nowa 160AW: încap un D-SLR + 2 obiective + bliț extern + accesorii. Costă 199 de lei la Yellowstore.
  • Crumpler Muffin. încap un D-SLR + 2 obiectiv + bliț extern + accesorii. Costă 349 de lei la F64.

Vezi mai multe genți foto la F64eMagYellowstorePhotosetup.

Rucsacuri foto:

După 5 ani de utilizare intensă a unui model de rucsac de la Kata recomand cu încredere modelele lor. Preferatele mele de acum ar fi acestea:

  • Manfrotto Agile VII BG: încap un D-SLR + 2 obiective + bliț + accesorii + trepied. Costă 349 de lei la Photosetup.
  • Manfrotto Active Backpack: încapa celeași lucruri, mai puțin trepiedul. Costă 417 lei la Photosetup.

Vezi mai multe rucsacuri foto la F64eMagYellowstorePhotosetup.

Aceștia ar fi o parte din pașii pot fi făcuți atunci când ne luăm primul D-SLR. Dar și după. Dacă aveți întrebări sau sugestii vă rugăm să le lăsați în comentarii. Venim rapid cu răspunsuri și recomandări. Și dacă găsiți articolul util îl puteți recomanda și altor prieteni care se află pe punctul de-ași lua primul D-SLR.

Pasiune-n fotografie și lumină bună să aveți! 🙂

97 Comments

  1. Ionut Andrei 18 November 2014

    Crezi ca Nikon D3100 sau Canon 1200D or sa fie in promo la Black Friday? O sa scada oare D3100le la 900 de lei?

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 18 November 2014

      Mai mult ca sigur că or să fie în promoții. Nikon D3100 ajunsese anul trecut la 1000 de lei în kit cu 18-55mm, parcă. Sigur o să ajungă și-n acest an la valori apropiate. Poate chiar 900! 🙂

  2. Andreea 18 November 2014

    E util articolul, multumesc.
    Dintre Canon 650D si Canon 100D ce-ai alege?

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 18 November 2014

      Mulțumim și noi! 🙂
      Aș alege 650D-ul în primul rând datorită construcției. 100D-ul vine cu funcții mai interesante la filmare, dar nu cât să mă convingă. Plus că e prea mic pentru cum îmi place mie să-l folosesc. Deși dacă vrei un aparat D-SLR mic, compact, poate fi o variantă excelentă!

  3. beatrice 19 November 2014

    am un d90, un nikorr 18-105 mm si un sigma 70-300mm, vreau sa cumpar un grandangolare care sa mearga si la un FF. Care ma sfatuiesti sa l achizitionez?

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 19 November 2014

      Bună, Beatrice!

      Cu ultrawide-urile pentru Nikon full-frame este puțin cam dificil pentru că nu ai prea multe variante accesibile ca preț. Ai putea lua Samyang-ul acesta de 14mm cu f/2.8. Am reușit să fac câteva fotografii cu el și mi-a plăcut. Este cu focalizare manuală, dar fiind ultra-wide nu e foarte complicat.

      http://www.f64.ro/f539682/samyang-14mm-f2-8-nikon-ae.html

      O variantă potrivită, dar mai scumpă, ar fi aceasta:
      Tokina 16-28mm f/2.8 (focalizare automată) – http://www.f64.ro/f539682/tokina-at-x-16-28mm-f2-8-pro-fx-nikon.html
      Nikon 16-35mm f/4 (focalizare automată) – http://www.f64.ro/f539682/nikon-af-s-nikkor-16-35mm-f-4g-ed-vr.html

  4. Alina 24 November 2014

    foarte util articolul, multumim frumos 🙂

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 24 November 2014

      Cu mare drag! Mulțumim și noi! 🙂

  5. Savi Ronin 12 March 2015

    Buna ziua
    Am un Canon1100 si un Nikon 310 si as vrea sa incep filmarea cu unu din ele.Problema mea este ca scot filme in format MOV ce ,puse pe un DVD, nu sint citite de playerele din comert-unde mai pui ca doar 17 min.incap pe un DVD.
    As vrea sa-mi recomandati un program simplu de conversie :MOV to MPEG 2,care sa fie si free-ca sint sarac si mai ales la inceput.Formatul MPEG 2 e foarte prietenos si poate fi pus si citit pe DVD, TV-ul nou- Full HD cu UP Scaning reda un film STD extrem de curat.
    Va multumesc.Poate si altii au nevoie de un sfat…..
    S.R.

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 13 March 2015

      Bună,

      Cred că cel mai bine ar fi să faci asta într-nu soft de editare/montare video: Windows Movie Maker, CyberLink Power Director, Adobe Premiere Pro ori Sony Vegas. Îi dai import acolo și apoi îi dai export în formatul dorit. Ai încerca varianta asta?

      O zi frumoasă! 🙂

  6. Razvan 5 June 2015

    O parere despre Nikon D3200?, vreau sa ma apuc de meseria de fotograf foarte serios, precizez ca nu am mai avut alte aparate foto inainte.

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 7 June 2015

      Salut!

      Nikon D3200 e un aparat bun cu care să începi! 🙂
      Acum are chiar și un preț foarte bun de care poți profita: http://www.f64.ro/f539682/nikon-d3200-kit-18-55mm-vr-ii-af-s-dx.html

  7. Alexandra 11 July 2015

    O parere despre Aparat foto digital Nikon COOLPIX P530, 16.1M? (pentru un amator de fotografie)

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 13 July 2015

      E-un aparat cu care să-ți poți face treaba, dar au mai apărut câteva modele similare care ți-ar putea fi utile, vezi Nikon L840 sau Sony HX300. 🙂

  8. Antonio 23 July 2015

    Salut,m-ai putea ajuta sa aleg intre aceste doua obiective Tamron AF-S 70-300mm f/4-5.6 Di LD Macro – Nikon si Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG Autofocus Lens for Nikon?
    P.S. Un articol excelent!

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 23 July 2015

      Salut! 🙂

      Mulțumim de feedback! Dintre cele două îți recomand Sigma-ul. Deși totuși, sfatul meu ar fi să aștepți să mai strângi bănuți și să iei 55-300-le de la Nikon, care e un obiectiv de o calitate foarte bună și superioară celorlalte două: http://www.f64.ro/f539682/nikon-af-s-dx-nikkor-55-300mm-f-4-5-5-6g-ed-vr.html

      O zi frumoasă!

  9. Antonio 24 July 2015

    Salut! Inca o intrebare: ce ai alege intre nikon d3200 si canon 1200d? Vreau sa-l folosesc pentru a incepe experienta dslr si sa continui cu aceasta pe viitor! Multumesc!

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 25 July 2015

      Salut!

      Dintre ele două l-aș alege pe Nikon D3200. E-un aparat bun pentru început care o să te ajute să descoperi și mai mult pasiunea pentru fotografie. 🙂

      Îl găsești acum la F64 la prețul de 1.598 de lei. 🙂

  10. gabriel 5 September 2015

    salut. Sunt intr-o mare dilema. M-am hotarat asupra aparatului foto si am stabilit ca Nikon D3300 este cel ideal. Acum, marea problema reprezinta obiectivul/obiectivele. Nu vreau musai sa raman doar cu unul singur. Sunt in dilema la diferentele dintre Tamron 18-200mm F/3.5-6.3 Di II VC si Nikon AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR. Pretul este acelasi dar nu stiu care sunt diferentele. Adica se merita sa iau body Nikon D3300 si unul din obiectivele astea ? sau sa iau KIT cu obiectiv de 18-55 si apoi un TELE ? Daca m-ai putea ajuta, ar fi recunoscator. Multumesc.

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 5 September 2015

      Salut!

      Foarte bună alegere pt. D3300! Eu le-aș lua însă pas cu pas, obiective. Adică întâi 18-55-ul, care poate forma kit cu D3300 și așa să și câștigi la preț.
      Apoi, pe parcurs, după ce îți vei da seama care e următorul obiectiv de care ai nevoie, să faci pasul următor. Mai mult ca sigur, va fi vorba de 55-200 sau 55-300. Așa vei avea două obiective bine făcute, fiecare util pentru anumite scopuri.

      D3300-le îl găsești acum în kit și la promoție redus cu 500 de lei, costând 1.999 de lei cu tot cu obiectivul de 18-55mm cu stabilizare.

      1. gabriel 5 September 2015

        zici ca nu ar fi indicat sa fac kit cu unul dintre cele doua obiective pe care le-am enumerat mai sus ? Pe plaja de 18-55 intre un obiectiv de 18-55 efectiv si unul de 18 -105 su 18-200 este diferenta la distante mici ? am vazut ca dischiderea este cam aceeasi.

        1. Dragoș Asaftei 5 September 2015

          E clar că 18-200-le, de exemplu, combină un 18-55 și un 55-200, putând fi folosit astfel cam la toate tipurile de fotografii. Totuși, combinându-le, pierde din calitate pe alocuri. Sfatul meu e să iei aparatul în kit ca să te obișnuiești cu el, cu obiectivul cu care bine, să înțelegi bine cum funcționează, iar apoi să îți dai seama singur de ce ai nevoie în continuare.

  11. David 5 September 2015

    Bună Ziua!Pentru început aș vrea sa îmi cumpăr un Nikon D7000.Dacă nu îl găsesc cu obiectiv , ce obiectiv aș putea să cumpăr?
    Ce sugestii ati avea(aparate Dslr Nikon) pentru un începător(ținând cont de 2 lucruri:aș vrea să pot fotografia fulgere pe timp de noapte și bugetul maxim de 2000 Ron)?

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 6 September 2015

      Bună ziua,

      În acest buget ați putea lua foarte bine un Nikon D3300 + obiectivul 18-55mm cu stabilizare. E un kit excelent pentru început. De altfel, cu orice D-SLR puteți fotografia fulgere pe timp de noapte, totul stă în setări. Dar putem povesti pe îndelete după ce achiziționați aparatul.

      Puteți găsi acum Nikon D3300 + 18-55VR în promoție la 1.999 de lei (mai ieftin cu 500 de lei).

  12. David 20 September 2015

    Mulțumesc! Care aparat mi-l recomandați: Nikon D7000 sau Nikon D3300?

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 21 September 2015

      Este o diferență destul de mare între ele, dat fiind că-s din game diferite. D3300 e mai nou, dar D7000 e dintr-o gamă superioară. D3300 e entry-level, mai ușor de folosit, dar D7000 e mai avansat și îți oferă un control mai complex.

      Dintre cele două, eu aș alege D7000-ul, doar că e destul de greu de găsit nou.

      D3300-le, în schimb, îl găsești în promoție la 1.999 de lei: http://www.f64.ro/f539682/nikon-d3300-kit-18-55mm-vr-ii-af-s-dx.html

      1. marco 3 October 2015

        as dori sa imi cumpar un dslr dar nu ma pricep ? am un buget de maxim 3000 de lei .. (pot urca pana la 3500 daca e ceva ff bun ) Aveti vreo recomandare ?

        1. Dragoș Asaftei 3 October 2015

          Salut! 🙂

          Nikon D5200 + 18-55mm VR ar putea fi o variantă foarte bună, mai ales că acum e la promoție: http://www.f64.ro/f539682/nikon-d5200-kit-18-55mm-vr-ii-af-s-dx-negru.html

  13. Lupidu Lupu 2 November 2015

    Buna,am o fetita de 10 ani si isi doreste un ap foto dar sa si filmeze ce imi recomanzi?

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 2 November 2015

      Bună ziua!

      Să vă trăiască. 🙂 Vi-l recomand pe acesta.

      O seară frumoasă!

  14. Luiza 12 November 2015

    Buna.
    Sunt incepatoare insa cu dorinte si vise mari 🙂
    As dori sa-mi cumpar un Nikon d3200 sau d3300, insa cineva mi-a recomandat sa nu iau kitul. Zice ca te limiteaza destul de mult, si oricum mai trebuie luat minim un obiectiv pe langa el. Sincer, situatia nu e foarte roz, si nu imi permit sa iau un kit si apoi doua obiective. Daca se poate, as incepe cu unul, si mai incolo altul.Mi-a zis sa fac asa: mai bine iau body, si un obiectiv de 50mm 1.8D, care e bun si pentru portrete si peisaje si urmatorul sa fie un teleobiectiv. Acum, vad ca urmatorul obiectiv Nikon e undeva la 1300 lei. Am gasit Tamron 70-300mm f/4-5.6 mai ieftin. Ce parere ai?
    O alta chestie ce nu inteleg inca, si as aprecia un ajutor, care e faza cu obiective auto focus sau manual focus? Acestea la care m-am gandit eu cum sunt pentru aparatul ce ma gandesc?

    Reply
    1. Luiza 12 November 2015

      Inca o chestia. Am citita ca e important ca obiectivul sa aibe image stabilizer. In tilul celor 2 mentionate mai sus nu apare niciun IS, decat AF-asta imi raspunde ca ambele au focalizare automata 🙂 doar, am citit ca depinde si de aparat, deci intrebarea mea ramane valabila, impreuna cu o mica explicatie intre obiective manual si autofocus. Totusi, sa aibe stabilizator mi se pare f important… sa aibe oare totusi, si sa nu apare in titlu si sa ma faca confuza asta?
      Multumesc.

  15. Ionut 3 December 2015

    Aș vrea să-mi cumpăr un D-SLR și eu mă gândeam al acesta. Ce părere ai?
    http://www.f64.ro/canon-eos-1200d-ef-s-18-55mm-f-3-5-5-6-dc-fara-stabilizare-.html

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 5 December 2015

      Salut! E-un D-SLR potrivit pentru început. Noi l-am testat și poți găsi aici mai multe imagini făcute cu el. Ba chiar a fost și premiat anul trecut ca fiind cel mai bun D-SLR Entry-level. Plus că are și un preț accesibil. Acum e aprox. 1.600 de lei la F64, dar presimt că de sărbători o să scadă la circa 1.300 de lei. 🙂

  16. Violeta 18 December 2015

    Salutare! Detin un DSLR Nikon 5100 si as dori un obiectiv cu un zoom mai mare si care sa il folosesc si la portrete(am 2 copii mici ), am tot citit despre obiective …dar un sfat de la profesionisti consider ca este cel Mai bun . Aparatul l am cumparat cu obiectivul din kit . Multumesc

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 18 December 2015

      Salut!

      Atunci cel mai util ar fi să iei un Nikon 55-200 sau 55-300mm. Și cu zoom mare, bune și pt. portrete. 🙂

  17. Gabriel 3 January 2016

    Salut. Un ghid foarte bun. Am si eu o întrebare: Cum crezi ca e mai bine sa cumpăr? Varianta 1 sau varianta 2?

    Varianta1: http://www.bhphotovideo.com/c/product/1023353-REG/nikon_1532_d3300_dslr_camera_with.html

    Varianta 2: http://www.bhphotovideo.com/c/product/1119766-REG/nikon_13473_d3300_dslr_camera_with.html

    Mulțumesc!

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 3 January 2016

      Salut, Gabi! 🙂

      Kit-ul la 496$ are două obiective incluse: unul standard, cel obișnuit, de kit, 18-55mm și unul de zoom, un teleobiectiv, 55-200mm. Ambele au stabilizare, iar cu al doilea poți fotografia de la distanțe mai mare. Are zoom echivalent 11x.

      O zi frumoasă!

      1. Gabriel 3 January 2016

        Mulțumesc pentru răspuns ;). Eu ma întrebam dacă merita sa dau cu $100 mai mult pentru un teleobiectiv sau mai bine cumpăr doar obiectivul de kit si strâng bani pentru următorul obiectiv mai târziu.

        O zi buna!

        1. Dragoș Asaftei 4 January 2016

          Eu zic să dai acum cu 100$ în plus ca să nu dai apoi 2-300. 🙂

          1. Gabriel 6 January 2016

            L-am cumparat pe cel cu 2 obiective 🙂
            Multumesc pentru sfat!

          2. Dragoș Asaftei 6 January 2016

            Să le folosșeti cu spor!

  18. Danu 10 March 2016

    Am găsit exact informațiile de care aveam nevoie… Fiindcă sunt un novice, am considerat că pentru a învăța o pot face și cu un Pentax k110d.. la 300 lei cred ca am făcut o afacere buna.. Mulțumesc tare mult!

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 10 March 2016

      Cu drag! 🙂 Ne bucurăm că ți-au fost utile!

  19. Andrei 14 March 2016

    Multumesc… Este foarte util. Intre un Canon EOS 700D si un Nikon D5200 ce ai alege?

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 14 March 2016

      Între cele două aș alege Nikon D5200. Îl găsești acum în promoție la 1.999 de lei. 🙂

      1. dana 18 April 2016

        Da un Canon 700D ce are ??????

        1. Dragoș Asaftei 18 April 2016

          E-un aparat foarte bun, doar că atunci când am făcut testul, în 2014, nu apăruse. Plus că e superior segmentului din care fac parte aparatele pe care le-am testat aici.

  20. Florin Nica 31 May 2016

    Ce DSLR imi recomanzi pentru fotografia de eveniment ? Stiu ca este o intrebare dificila dar astept cateva sfaturi.
    Cu stima,

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 31 May 2016

      În ce buget ai vrea să te încadrezi, Florin?

  21. Dorina 3 August 2016

    Servus,
    Foarte utile informatiile, insa as avea nevoie de un sfat: Dupa ce amavut NikonD3100 cu 18-55 mm, facut 20.000 cadre, ce body crezi ca ar fi urmatorul pe care ar trebui sa il iau? Ma gandesc in viitorul apropiat sa mi=l schimb pe asta.

    Multumesc mult si spreciez!

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 7 August 2016

      Salut!

      Sfatul meu ar fi să faci trecerea, în funcție de buget la D5500 sau D7200 (ar fi cel mai mare pas). 🙂

      O zi frumoasă!

    1. Dragoș Asaftei 22 August 2016

      Da, e sigur. Ei sunt distribuitorii Nikon în România. Oferta e foate bună, profită de ea!

  22. Beni 6 October 2016

    Salut! Ce obiectiv îmi recomanzi pentru wild life?

    Reply
  23. Cristi 6 October 2016

    Buna! Am o rugaminte! Un sfat in achizitia unui dslr entry level cu obiectiv pentru interior, ceva wide angle. Mii de multumiri!

    Reply
  24. Daniel 6 November 2016

    Salutare, Am un Nikon D3100 cu obiectivul 18-55 VR și am o problemă la el ( La 18 mm de exemplu, în partea dreaptă imaginea iasă mișcată sau blurată, dar restul imaginii e destul de ok, la 50 mm nu e problemă sau dacă focalizez pe ceva care e aproape de aparat nu e problemă cu blur pe subiect) și voi pune în comentarii 2 poze să vă da-ți cu presupusul. Oare se poate repara, ar costa cam cât e unul sh? Am încercat să fac poze cu un obiectiv 18-55 VR II împrumutat și nu avea probleme ca și celălalt.
    Alte întrebări:
    1. Vreau să îmi iau un obiectiv sau 2 obiective, în locul celui de kit. Bugetul pe care vreau să-l dau e 1600 lei( pentru prețurile obiectivelor pe care le enumăr, m-am orientat după Black Friday de anul trecut). Vreau să-l folosesc în timpul zilei și serii pentru peisaje, portrete, și interior. M-am gândit la Sigma 17-50, am văzut pe un site că e la fel de sharp ca și obiectivul de kit 18-55, pentru D3100 era discuția. Deci, e la fel de sharp doar că are F 2.8 pe toată plaja focală? E diferență mare între F 3.5 și F 2.8? E diferență mare între calitatea imaginii a lui Sigma 17-50 2.8 și Nikon 35 1.8 și Nikon 50 1.8? E diferență mare între F 2.8 și F1.8? Se decalibrează destul de des sau e probabilitate mare ca să fie decalibrat și atunci când schimb body-ul trebuie recalibrat iar? A doua variantă ar fii un obiectiv de kit nou sau sh AF-P ( oare e ok pentru Nikon D3100, se poate actualiza firmware-ul ca să funcționeze cu obiectivul de kit 18-55 AF-P VR? Și cu stabilizarea activată + timpi de expunere mai lungi(ce timpi lungi sunt recomandați pentru o imagine clară cu VR activat, dacă țin aparatul în mână?) + F 3.5 și un ISO maxim de 1600 cred că m-aș descurca cu el la peisaje seara, dar la interior nu prea cred, doar cu bliț) + Nikon 50 mm 1.8( pentru bokeh, care îmi place cum arată și e mai intens decât sigma 17-50 2.8 și pentru calitatea mai bună a imaginii din câte am văzut). A treia variantă ar fii Nikon 35 mm 1.8 + Nikon 50 mm 1.8 ( merită avute amândouă? Primul 35 rămâne 35 și cel de al doliea 75 pe DX? Îmi place că sunt luminoase și sunt bune și în timpul zilei și seara, dar 35 nu e destul de wide pentru încăperi sau peisaje și din câte am văzut păreri, pentru portrete nu prea e recomandat “pentru că distorsiuni”, deaia nu aș vrea doar un 35 pentru peisaje și portrete.
    2. Crede-ți că merită schimbat body-ul în viitor sau e bun pentru nivel de amator? Limitările lui le văd la ISO mare și la video.
    3. Ce părere aveți despre programul RawTherapee?
    Cam multe pentru o singură postare :))
    Mulțumesc anticipat.

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 8 November 2016

      Salut!

      Ai scăpat obiectivul? A avut vreun șoc? Atașează link-uri aici cu pozele.

      1. Ia 17-50 în loc de cel de kit + 50mm/35mm f/1.8, dacă reușești, ar fi minunat. 17-50-ul e mai luminos, mai rapid și mai sharp decât cel de kit, indiferent de versiunea lui. Din punctul meu de vedere alege unul din 50 sau 35mm. Fă probe, pozează cu 18-55-ul la 35 și 50mm și vezi care focală îți place mai mult.

      2. Mai păstrează-l, că-ți poți face treaba cu el pe moment. Dacă simți nevoia, fă trecerea la D7100,7200 atunci vei simți diferența.
      3. Nu îl știu.

      🙂

  25. Alexandra 11 November 2016

    O intrebare am si eu in legatura cu obiectivele. Am un Nikon D5300 , obiectivele fiind foarte scumpe , am dat peste obiectivele Sigma care se potrivesc la Nikon si care sunt mai ieftine . Intrebarea este cat de bune sunt ? Este vreo diferenta de calitate intre ele si cele facute de Nikon sau doar numele 🙂 ? Imi trebuie un obiectiv de macro si unul Tele , specific ca nu sunt fotograf de meserie este doar o pasiune

    Multumesc

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 12 November 2016

      Sunt bune obiectivele Sigma. Există, desigur, diferențe, pentru că Nikon are toate datele tehnice în a obține un randament superior în ceea ce privește compatibilitatea obiectivelor cu aparatele lor. Totuși, nu-s mai prejos nici Sigma-urile, care în ultimul timp au început să devină din ce în ce mai bun.

      Cam care ar fi bugetul pe care ai fi dispusă să îl aloci?

  26. Andries Ovidiu 18 November 2016

    Ce parere ai despre un Nikon Coolpix P900 (83x zoom) care costa 2500-3000 le? Ce alte DSLR-uri mi-ai putea recomanda tot in banii acestia?

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 23 November 2016

      L-am testat – vezi articolul. Atenție doar că nu e D-SLR. E un aparat foto bridge. Acum depinde și ce vrei. În 2500-3000 de lei ți-ai putea lua kit-ul Nikon D3200 sau D5300, aparate foarte bune, cu care o să te descurci. Doar că nu vei avea zoom-ul de pe P900. Va trebui să îți mai cumperi un teleobiectiv (55-200mm, 55-300).

  27. Mariana Faur 19 November 2016

    In primul rând tin sa iti multumesc pentru articolul tau deosebit de i teresant si util !
    Stiu cât de ocupat esti,de aceea imi cer mii de scuze daca îndrăznesc sa te deranjez pentru niste sfaturi si as aprecia foarte mult daca poti sa ma ajuți;
    Am primit de curând un aparat foto Nikon DSLR d3300 impreuna cu o gentuța,un cablu USB.,un card si o baterie si as dori sa te întreb ce trebuie sa ii mai cumpăr ,pentru a-l face mai performant? De asemenea cum pot descarca pozele in laptopul meu sau in Ipad ,desi mi-ar fi mai convenabil in laptop
    Iti multumesc anticipat pentru raspuns si imi cer inca odata scuze pentru deranj.
    Cu toata stima fata de munca ta

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 23 November 2016

      Poți descărca pozele în laptop conectând aparatul prin USB la el sau băgând cardul SD în laptop.
      Cât despre „performanță”, cel mai bine ar fi întâi să înveți să îl controlezi cât mai bine, iar apoi să îți dai seama de ce ai nevoie să cumperi (obiective, în principal). S-ar putea să îți fie utilă cartea asta.

  28. Andreea 23 November 2016

    Buna. Foarte interesant si util articolul. Eu vreau sa imi cumpar un aparat pt mine, uzul meu personal, si m-am hotarat la nikon d3300 si oscilez intre asta care are: Included: 1 x SLR camera D3300, 1 x AF-S DX Zoom-NIKKOR 18-105mm f3.5-5.6G ED VR lens si modelul standard: Included: 1 x SLR camera D3300, 1 x AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED II lens. Diferenta la pret e de 110eur intre ele. Ce sfat imi dai?. Multumesc mult.

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 23 November 2016

      Ia-l pe primul pt. că obiectivul are un zoom mai mare și o calitate mai bună. Te va ajuta mai mult. 🙂

      1. Andreea 23 November 2016

        Multumesc mult. Asa o sa fac. 🙂

  29. Nicu 26 November 2016

    Salutare, as dori sa știu și eu ce ar fi mai indicat pt un începător un Nikon d5300,d5500 sau d7100
    Avantaje și dezavantaje

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 28 November 2016

      D5300 kit e suficient pentru început. Va fi ușor de folosit, la îndemână, vei învăța principiile de bază și vei afla care îți sunt nevoile în timp, ca să știi ce upgrade să faci după 2-3 ani.

    2. Dragoș Asaftei 6 December 2016

      Sunt clase diferite de aparate foto. Ordinea (după performanță, crescător) ar fi: D5300, D5500 (e mai nou decât D5300) și D7100. Sfatul meu ar fi să începi cu D5300.

  30. Tudor Andrei 30 November 2016

    Buna ziua

    As avea o intrebare va rog, ce kit imi puteti recomanda pentru un buget de max 1700-1900 lei ? =)
    Eu ma orientam la Canon 100d cu obiectiv EF-S 18-55 mm IS STM sau cu obiectiv EF-S 18-55 mm DC
    Stiu ca primul e mai bun dar merita inca 300 de lei fata de al doilea ?
    RESPECT. ^w^

    Reply
    1. Tudor Andrei 30 November 2016

      *Sunt amator spre mediu si am 16 ani tin sa spun ca imi plac fotografiile facute noaptea si daca cumva se poate face poza la stele sau la chestii foarte intunecate, cu setarile necesare :))

  31. Grigore 2 December 2016

    Am un dslr Canon 700d cu obiectivul de kit 18-55 si un Sigma 18-250 …. sincer, îmi prind urechile în el. Aș mai vrea un 50mm f 1,8 . Nu prea stiu /pot să scot fotografii foarte clare și luminoase. Un site unde să explice “reglaje” aparat în diverse situații…. găsesc?!

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 6 December 2016

      Încearcă să parcurgi această carte, Primii 10 pași în fotografia digitală.

  32. Tudor Andrei 6 December 2016

    Buna ziua

    As avea o intrebare va rog, ce kit imi puteti recomanda pentru un buget de max 1700-1900 lei ? =)
    Eu ma orientam la Canon 100d cu obiectiv EF-S 18-55 mm IS STM sau cu obiectiv EF-S 18-55 mm DC
    Stiu ca primul e mai bun dar merita inca 300 de lei fata de al doilea ?
    RESPECT. ^w^

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 6 December 2016

      În momentul de față, în acest buget, îți recomand kit-ul Nikon D3300 + 18-55mm VR.

  33. Loredana 9 December 2016

    Buna!
    Pentru fotografia de produs ce aparat imi recomanzi? Nu am niciun aparat si nici cunostinte.

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 9 December 2016

      Sfatul meu ar fi să începi cu începutul. Parcurge această carte, îți va fi utilă.

  34. Doris 28 December 2016

    Care e diferenta intre Nikon D3300 si Nikon D5300. Pe care l-ai alege?

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 29 December 2016

      Sunt clase diferite. D5300 e superior lui D3300, venind cu îmbunătățiri la senzor și sistemul de procesare a imaginii/focalizare. Dintre ele două l-aș alege pe D5300.

  35. Oliviu 1 April 2017

    Buna ziua,
    Ce imi recomandati: un Nikon D5300 cu Obiectiv 18-55mm VR AF-P + 55-300mm VR, sau Nikon D5300 cu Obiectiv 18-55mm AF-P VR + 55-200mm VR II sau Nikon D5300 cu Obiectiv 18-140mm VR. Preturile sunt aproximativ aceleasi. Va multumesc.

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 7 April 2017

      Bună,

      Recomand prima variantă, cu 55-300. 🙂

      O zi bună!

  36. Mihai 3 April 2017

    Salut Dragos,
    Am nevoie, daca poti sa ma ajuti cu un sfat.
    Se merita o diferenta de pret de aproximativ 1000 lei intre Nikon D5600 si Nikon D5300?
    Din ce am vazut, caracteristicile sunt aceleasi, doar ca 5600 are in plus ercranul tactil si wi-fi si bluetooth. Nu imi dau seama daca merita asa mult aceasta diferenta, si daca nu cumva merita sa iau 5300 si cu putin noroc poate prind o oferta in care sa primesc 2 obiective la acelasi pret cu 5600 cu un singur obiectiv. Daca ma poti ajuta cu o parere ar fi perfect. Multumesc.

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 7 April 2017

      Bună, Mihai! Am răspuns pe mail legat de asta. Eu aș merge cu D5300.

  37. Denis 15 April 2017

    Salut,sunt la început și nu știu ce aparat foto dslr sa-mi iau,eu ma gândisem inițial la un Nikon d3200 Si un d3300,dar am zis sa va întreb și pe voi,poate îmi dați o părere.
    Mulțumesc!

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 17 April 2017

      Salut,

      Mergi cu încredere pe D3300. E un aparat foarte bun, cu care poți începe și pe care poți evolua fără probleme. 🙂 Îl găești acum în promoție la 1.799 de lei.

  38. Bucu 11 September 2017

    Salut, se merita sa cumpar o camera foto canon 350d cu problema la un pin care este impins înăuntru si nu mai citeste cardul cf costa 300 lei aparatul . Mulțumesc

    Reply
  39. Cristian 18 October 2017

    Buna ziua,

    Am o rugaminte. Imi puteti spune daca se merita sa fac saltul de la Fujifil HS25EXR la Nikon D5300 cu obiectiv 18-55mm AF-P f/3.5-5.6 VR.

    Va multumesc!

    Reply
  40. mitel 18 November 2017

    Salut, cat de mult ma poate ajuta un DSLR NIKON D3400 + obiectiv AF-P 18-55mm VR , 24.2 Mp, 3 inch, pentru fotogarfii de produs?
    Multumesc!