Ghid: Cum îmi aleg primul aparat foto D-SLR (2018)

dragosasaftei 4 months ago

Articolul scris pe aceeași temă în urmă cu câțiva ani s-a bucurat de un foarte mare succes, însă o bună parte dintre produsele recomandate atunci au ieșit din fabricație. Așa că revin cu o variantă actualizată a ghidului publicat atunci, dedicată celor care vor să își cumpere primul aparat foto D-SLR și caută recomandări.

După ce vei parcurge acest ghid vei ști:

  • Aparatul foto D-SLR pe care să ți-l cumperi;
  • Care sunt accesoriil de care ai nevoie;
  • La ce investiții să te mai aștepți pe termen lung;

*Notă: Știu că aparatele foto mirrorless încep să câștige din ce în ce mai mult teren, însă în continuare există o mulțime de pasionați care își doresc să înceapă pe un D-SLR. Va urma și un ghid dedicat celor care își caută primul aparat foto mirrorless.

Cum îmi aleg primul aparat foto D-SLR

Recomandarea mea e să cauți de la bun început un kit D-SLR. Adică un pachet format dintr-un body (aparatul foto propriu-zis) și un obiectiv. Obiectivul de kit – clasicul 18-55mm f/3.5-5.6 – este foarte bine optimizat pentru aparatul alături de care vine. Îți va fi extrem de util pentru început, te va ajuta să vezi ce te limitează și vei putea fotografia cu el cam în toate situațiile. Tot pe baza lui vei putea cumpăra și următoarele obiective, știind deja ce ai vrea să schimbi și să îmbunătățești.

Mitul că obiectivul de kit e un prost e fals din punctul meu de vedere, am argumentat aici de ce. Te sfătuiesc să cumperi kit-ul așa cum este el.

Care sunt principalele caracteristici ale unui D-SLR?

  • Senzorul: majoritatea D-SLR-urile de pe piață au senzori de mărimi similare. Pe suprafața acestui senzor se regăsesc și pixelii care dau rezoluția imaginii. În momentul de față, majoritatea D-SLR-urilor entry-level au senzori cu rezoluții de 20 de megapixeli sau mai mult. Contează numărul de megapixeli? Ce poți face cu 24 de megapixeli poți face și cu 12. Diferența nu se va vedea atât de mult la calitatea fotografiilor, ci mai degrabă la cât de mult vei putea apoi decupa din ele. Numărul mare de megapixeli te mai ajută și atunci când vrei să redimensionezi fotografii și să ascunzi zgomotul de imagine. În același timp, te și încurcă atunci când fotografiezi cu timpi mai lungi de expunere, din mână. O mișcare fină se va vedea mai puternic în imaginea finală pe o fotografie de 24 de megapixeli, decât pe una de 12.
  • Obiectivul de kit: uitați-vă la obiectivul de kit să aibă sistem de stabilizare. Vă va fi foarte util și vă va salva atunci când lumina nu este de partea voastră. Puteți vedea dacă un obiectiv are sistem de stabilizare căutând următoarele simboluri: VR la Nikon și IS la Canon.
  • Sensibilitatea ISO: pe scurt, cu cât sensibilitatea ISO este mai mare, cu atât fotografiile vor ieși mai luminoase, dar zgomotul de imagine (granulația, acei puricei de pe televizoarele vechi) va fi mai evident. Un aparat foto cu plajă mai mare a sensibilității ISO (100-6.400, să zicem) vă poate ajuta să obțineți rezultate mai bune în lumină slabă.
  • Filmarea: dacă în urmă cu câțiva ani întrebarea e dacă D-SLR-ul filmează sau nu, acum e dacă filmează Full HD ori 4K. Aici e decizia ta, în funcție de cât de mult ai de gând să folosești aparatul pentru filmare.
  • Display-ul electronic: rabatabil sau fix? Display-ul rabatabil v-ar putea ajuta în multe situații, mai ales când n-aveți cea mai confortabilă poziție de fototografiat.
  • Sistemul de focalizare: câte puncte de focalizare are? 9 sau 11 puncte de focalizare vor fi suficiente, însă cu cât ele sunt mai multe, cu atât vă va fi mai ușor să alegeți unde să faceți clarul atunci când fotografiați. Mai ușor, pentru că șansele ca subiectul să se afle pe unul dintre punctele de focalizare sunt mai mari.
  • Fotografiere în rafală: cât de rapid fotografiază? Un aparat care fotografiază cu mai multe cadre pe secundă te va ajuta să surprinzi un subiect în acțiune mult mai ușor. Majoritatea aparatelor fotografiază cu 3-4-5 cadre pe secundă, valori suficiente cât să-ți poți face treaba fără probleme.
  • Wireless: deja a devenit o caracteristică des întâlnită pe toate D-SLR-urile.

Lista poate continua, dar probabil că multe dintre celelalte detalii nu sunt atât de utile în momentul în care vrei să-ți iei acest D-SLR. Prețul va avea un factor important în alegerea modelului, însă e bine să apuci să treci prin o parte din specificațiile de mai sus ca să fii sigur că alegerea este cea potrivită pentru tine.

Și acum, iată recomandările, ordonate după prețul lor. Vei putea găsi și produsul pe care îl recomand eu dintre cele enumerate. Dintre aparate foto D-SLR listate, le veți găsi doar pe cele produse de Nikon și Canon. Sony se concentrează pe segmentul mirrorless, iar Pentax se ocupă în prezent vârfurile de gamă – D-SLR-urile full-frame.

Kit D-SLR entry-level

Canon 1300D cu 18-55mm f/3.5-5.6 IS

1.899 de lei (varianta cu obiectiv fără stabilizare costă 1.699 de lei – merită plătită diferența) 

Are senzor de 18 megapixeli, sensibilitatea ISO ajunge până la 12.800, filmează Full HD, are wireless și sistem de focalizare în 9 puncte.

Nikon D3400 cu 18-55mm f/3.5-5.6 VR

2.299 de lei (obiectivul are sistem de stabilizare)

Modelul are senzor de 24.2 megapixeli, filmează Full HD cu 60fps, fotografiază în rafală cu 5 cadre pe secundă, ISO-ul ajunge până la 25.600, sistemul de focalizare are 11 puncte, display-ul nu e rabatabil și nu are conectivitate wireless.

Canon 750D cu 18-55mm f/3.5-5.6 / 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM

2.499 de lei (obiectivul de kit fără stabilizare) / 2.915 lei (obiectivul cu sistem de stabilizare + STM, tehnologie care facilitează focalizarea automată la filmare)

Aparatul are senzor de 24.2 megapixeli, filmează Full HD, fotografiază în rafală cu 5 cadre pe secundă, sensibilitatea ISO ajunge până la 25.600, diplay-ul LCD e rabatabil și tactil, are conectivitate wireless și sistem de focalizare în 19 puncte.

Nikon D5300 cu 18-55mm f/3.5-5.6 VR

2.599 de lei

Are senzor de 24 de megapixeli fără filtru low-pass (imaginile sunt mai sharp, mai clare), filmează Full HD cu 60fps, are sistem de focalizare în 39 de puncte, ISO-ul ajunge până la 25.600, display-ul LCD e rabatabil și are conectivitate wireless.

Canon 200D cu 18-55mm f/4-5.6 IS STM

3.299 de lei

Cel mai mic D-SLR din gamă; are senzor de 24.2 megapixeli, are tehnologie Dual Pixel CMOS AF care permite focalizarea rapidă și precisă în live view/la filmare, are conectivitate wireless, display rabatabil, filmează Full HD și fotografiază în rafală cu 5 cadre pe secundă. Body-ul cântărește aprox. 450 de grame, cu 1-200 de grame mai puțin decât alte modele similare.

Recomandările Blog de fotografie pentru alegerea primului D-SLR sunt kit-urile formate din Canon 750D sau Nikon D5300.

Cum îmi aleg următorul obiectiv după cel de kit

Următorul pas după ce te-ai obișnuit deja cu cel de kit este să îți achiziționezi un alt obiectiv. Din momentul în care îți intră pasiunea în sânge, dorința asta o să fie prezentă destul de des. Dorința de-ați lua încă un obiectiv. Și încă unul. Și tot așa. Dar aici n-o să vorbim despre toată gama de obiective pe care o vei cumpăra în timp. O să vorbim strict de următorul obiectiv pe care să îl iei după obiectivul de kit.

Eu, spre exemplu, mi-am luat un teleobiectiv. Îmi doream „zoom”. A fost o alegere ok, dar apoi mi-am dat seama că poate mi-ar fi plăcut un obiectiv mai luminos și abia apoi un tele. Așa a fost să fie atunci. Iată acum câteva argumente și recomandări pentru alegerea unui obiectiv.

Specificațiile obiectivelor foto

  • Distanța focală: se măsoară în milimetri și reprezintă, în mod ideal, distanța de la centrul optic al obiectivului la planul senzorului. Ce ne interesează pe noi e că distanța asta focală este, de fapt, zoom-ul cu care eram obișnuiți pe aparatele foto compacte. Cu cât distanța focală este mai mare, cu atât apropie mai mult obiectivul. De exemplu, la 55mm, subiectul o să fie redat mai mare decât la 18mm. Cum aflăm ce zoom are obiectivul nostru? Simplu, împărțim distanța focală mare la cea mică. 55 împărțit la 18 = aproximativ 3. Rezultă un zoom de 3x.
  • Diafragma: diafragma e asemănătoare irisului și stabilește câtă lumină ajunge pe senzor. O diafragmă mai deschisă (f/3.5), te va ajuta să obții imagini mai luminoase (mai ușor) și cu o profunzime mai mică de câmp (vei obține acel fundal neclar, în ceață, denumit bokeh). E util să fotografiezi cu diafragma deschisă când n-ai lumină suficientă sau la portrete ori close-up-uri, de exemplu. O diafragmă mai închisă (f/9), nu va permite unei cantiăți așa ridicate de lumină să intre pe senzor, dar îți va da o profunzime mare de câmp (o zonă mai mare din cadru va fi clară). Este recomandat să fotografiezi cu diafragma închisă atunci când surprinzi un peisaj, de exemplu, sau fotografiezi cu soarele în cadru.
  • Sistemul de stabiliare: IS sau VR, sistemul de stabilizare te ajută, evident, să obții imagini mai clare în lumină slabă, atunci când vei fi nevoit să fotografiezi cu un timp mai lung de expunere, din mână.
  • Diametrul: se măsoară tot în milimetri și reprezintă diametrul capătului frontal al obiectivului. Știind valoarea lui îți poți alege filtrul potrivit pentru obiectivul tău.
  • Compatibilitatea full-frame: Peste câțiva ani îți vei dori un aparat foto full-frame. E bine de știut că nu toate obiectivele sunt compatibile și cu aparatele foto cu senzor full-frame (FF/FX) și cu cele cu senzor APS-C (așa cum sunt toate D-SLR-urile entry și mid-level, precum cele recomandate mai sus). E alegerea ta dacă preferi să investești mai mult acum și să păstrezi obiectivele pt. o eventuală trecere la formatul FF. Eu am ales să investesc mai puțin pentru că mai apoi, când am făcut trecerea la full-frame, oricum mi-am dorit alte obiective decât cele folosite pe DX (APS-C).

Acestea ar fi câteva caracteristici principale. Acum, din punctul meu de vedere, în continuarea lui 18-55 sunt utile două prime obiective: unul prime (fix, luminos) și unul tele (cu ajutorul căruia să poți fotografia de la distanță). Alternativ, dacă simți nevoia, te poți orienta către un obiectiv ultra wide (cu un unghi mare de cuprindere).

ATENȚIE! Dacă ai un D-SLR Nikon entry-level e important să cauți obiective cu simbolul AF-S. Ele au motor intern de focalizare și vor focaliza automat pe aparatul tău. Cele AF-D nu au și va trebui să focalizezi manual.

Recomandări de obiective care să îl completeze pe cel de kit

Obiective fixe, luminoase, utile pentu portrete și fotografii în lumină slabă

  • 35mm f/1.8 – Varianta pentru Nikon (998 de lei). De luat în calcul dacă vrei un obiectiv luminos cu un unghi mai mare de cuprindere.
  • RECOMANDAREA BLOG DE FOTOGRAFIE 50mm f/1.8 – Varianta pentru Nikon (1.099 de lei)Canon (599 de lei). Există și variante superioare acestuia, cele cu deschiderea diafragmei f/1.4, diferența simțindu-se mai ales la preț, fiind aproape dublu.
  • 85mm f/1.8 – Varianta pentru Nikon (2.499 de lei)Canon (1.599 de lei). 85-ul e dedicat deja portretelor, subiectelor fotografiate de la distanță mai mare.

Galerie foto: Fotografii făcute cu 50mm f/1.8

Teleobiective, utile pentru fotografiatul la distanțe mai mari – peisaje, portrete, sporturi

  • RECOMANDAREA BLOG DE FOTOGRAFIE 55-200mm f/4-5.6 VR, varianta pentru Nikon (1.499 de lei) sau 55-250mm f/4-5.6 IS pentru Canon (1.399 de lei). Alăturând acest obiectiv celui de kit, obții o plajă focală de la 18 la 250mm. Adică un zoom echivalent de 14x, suficient cât să fotografiezi subiect de la distanțe mari, dar și cât să obții o separare bună a subiectului de fundal când vorbim de portrete ori cadre wildlife.
  • 70-300mm f/4.5-5.6 VR / IS pentru Nikon (1.799 de lei)Canon (2.899 de lei). Diferența de preț e datorată faptului că varianta pt. Canon e compatibilă și cu D-SLR-urile full-frame, când cea pt. Nikon doar cu cele DX.

Galerie foto: Fotografii făcute cu 55-200mm f/4-5.6

Obiective wide și ultra-wide, utile pentru fotografiatul spațiilor înguste, peisaje

  • Canon 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM (1.129 de lei). Pe zona obiectivelor ulta-wide enty-level, Canon stă excelent. Varianta aceasta este accesibilă ca preț, vine cu sistem de stabilizare + tehnologie pt. facilitarea focalizării la filmare/în live view.
  • Nikon 10-20mm f/4.5-5.6 VR (1.799 de lei). Un alt obiectiv ultra-wide foarte bun și cu un preț normal pentru capacitățile sale.
  • Alternativă ultra-wide: obiectivele Samyang 14mm f/2.8 (1.500 – 2.000 de lei, în funcție de varianta aleasă). Versiunea cea mai accesibilă ca preț nu permite focalizarea automată, dar în schimb are deschiderea maximă a diafragmei f/2.8, care permite fotografierea „mai ușoară” în lumină slabă.

Galerie foto: Fotografii făcute cu 10-18mm f/4.5-5.6

Merită luate în calcul și obiectivele third-party, făcute de alți producători și disponibile atât pentru Nikon, cât și pentru Canon. Dacă alegi varianta asta, o să economisești o sumă considerabilă de bani. Desigur, o astfel de soluție vine cu avantaje și dezavantaje, pe care le poți descoperi căutând tot felul de teste comparative. Dacă alegi să mergi pe varianta asta, îți recomand cu încredere obiectivele din noua generație Sigma și Tamron.

Acum că ai aflat și care este prețul obiectivelor pe care (cel mai probabil) vei ajunge să le cumperi, poți trage și o concluzie despre care sistem îți e mai avantajos.

Care sunt accesoriile de care am nevoie după ce-mi cumpăr primul D-SLR

Lista accesoriilor utile nu se va încheia niciodată. Întotdeauna vei găsi ceva mai important sau mai necesar. În continuare o să povestim despre câteva dintre cele mai utile accesorii: cardul de memorie, filtrele, geanta/rucsacul foto și trepiedul. Și să nu uităm de kit-ul de curățare, care este și el extrem de util.

Cardurile de memorie

Treaba-i simplă cu ele. Cu cât au viteză mai mare, cu atât copiezi mai rapid fotografiile de pe ele pe calculator și cu atât sunt ele scrie mai repede pe card de pe aparatul de fotografiat. Vei evita întârzierile și nu vei suprasolicita buffer-ul aparatului.

În ceea ce privește spațiul recomand cardurile cu capacități de maxim 32GB. În cazul în care pierzi cardul sau se strică vei pierde o cantitate mai mică de poze dacă utilizezi carduri de 16-32GB, decât de 64-128GB. Desigur, dezavantajul e că vei avea mai multe carduri de cărat după tine. Iar șansele ca un card să se strice sunt mici, dar totuși nu inexistente. Motiv pentru care e important să achiziționezi un card de memorie de calitate. Iată câteva recomandări:

Filtrele fotoPolarizare și close-up

Aceste două tipuri de filtre vă pot fi foarte utile. Cel de polarizare vă scapă de reflexiile nedorite și vă poate ajuta mult atunci când fotografiați peisaje (veți vedea mai jos diferențele), iar cel close-up vă ajută să fotografiați subiectele mai de aproape decât ați face-o în mod normal fără el.

Filtrele de polarizare

Așa cum ziceam, sunt extrem de utili atunci când vrei să fotografiezi un peisaj (diferența cea mai mare se va vedea la cer) sau când fotografiezi prin geam și vrei să scapi de anumite reflexii. Sau să le amplifici într-un mod creativ. Iată câteva recomandări de filtre de polarizare. Diametrele sugerate sunt în funcție de obiectivele recomandate mai sus.

E important să vă uitați și la grosimea ramei filtrului. Cu cât e mai subțire rama, cu atât scad șansele apariției vignetării în imagini.

FOTO: Cu și fără filtru de polarizare

Filtrele close-up

Recomand cu mare căldură filtrele close-up B+W +5. Un articol mai aprofundat găsiți aici: fotografiere cu filtru close-up. Le-am testat pe cele produse de B+W, sunt singurele +5 de pe piață și au o calitate excelentă. Prețul nu este unul ridicat, ci mai degrabă potrivit calității oferite.

Recomand achiziționarea unui filtru close-up B+W +5 de la Photosetup, importatorul lor în România. Veți găsi pe stoc varianta cu diametrul potrivit pt. obiectivul vostru. Cel mai util, din punctul meu de vedere, e să iei obiectivul pt. 18-55mm.

Trepiedele: recomandări de până în 500 de lei

Când vine vorba de trepiede vă recomand să fiți foarte atenți. Gândiți-vă că puneți sume mari de bani să stea pe ele. Și vreți ca banii ăia să fie în siguranță. Am pățit-o de 2 ori cu trepiede de proastă calitate și era să rămân fără aparatul foto. Sau să rămân cu el stricat.

De aceea atunci când vine vorba de trepeide le recomand cu încredere pe cele de la Manfrotto. Iată trei alternative care să coste sub 500 de lei.

Alege-l pe cel potrivit pentru tine în funcție de cât de mult îl vei căra. Toate 3 sunt variante bune, rezistente, de calitate.

Kit-ul de curățare a aparaturii foto

De când mi-am luat aparatul folosesc un singur tip de curățare a aparaturii. Era un kit Giottos, care acum nu prea mai e prin stoc-uri. Dar am găsit alte variante similare, pe care ți le voi recomanda mai jos.

Genți și rucsacuri foto

Am ajuns la ultima parte a ghidului. Acum că ne-am luat ce-am avut trebuie avem nevoie și de-o geantă sau de un rucsac foto. E important ca geanta sau rucsacul să aibă o suprafață prin care să nu treacă apa și să fie rezistente la șocuri. Să fie solide ca să-ți dea încredere. Recomandările ar fi următoarele:

  • Manfrotto MB Essential, rucscac bun pentru un D-SLR + 1-2 obiective + accesorii – costă 225 de lei;
  • Manfrotto MB Prolight RedBee 210, rucsac bun pentru un D-SLR + 3-4 obiective + suficient de multe accesorii – costă 699 de lei;
  • Manfrotto Essential, geantă foto accesibilă, bună pt. un D-SLR + 1-2 obiective și câteva mici accesorii – costă 112 lei;
  • Manfrotto MX IGY, geantă foto mai voluminoasă decât Essential, suficientă pentru un kit cu 1 D-SLR + 2-3 obiective și accesorii – costă 215 lei;

Ca și la trepiede, Manfrotto rămâne pentru mine în topul alegerilor, datorită calității foarte bune a produselor. Prețurile nu sunt cu mult mai mari decât ale altor branduri, însă diferența e sesizabilă.

Aceștia ar fi o parte din pașii pot fi făcuți atunci când ne luăm primul D-SLR. Dar și după. Dacă aveți întrebări sau sugestii vă rugăm să le lăsați în comentarii. Venim rapid cu răspunsuri și recomandări. Și dacă găsiți articolul util îl puteți recomanda și altor prieteni care se află pe punctul de a-și lua primul D-SLR.

Lumină bună!

f64.ro

4 Comments

  1. Bianca 26 February 2018

    Nu mă pot hotărî între Nikon D5300 și Canon 750D. Ce îmi sugerați? 🙂

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 27 February 2018

      Dintre ele două eu aș alege Canon 750D. 🙂 Unul din aceste kit-uri.

  2. Silviu R. 22 March 2018

    Am un Canon 1200D – L-am cumparat pentru o cabina foto la care lucrez in ultima luna, insa am nevoie si de un blitz de studio – ceva entry level pana in 900 RON pentru inceput. Ce imi recomanzi? Multumesc

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 22 March 2018

      Să îl stăpânești sănătos! Recomandarea mea ar fi să faci un efort și să mărești puțin bugetul, va fi mult mai bine pe termen lung. Astfel ți-aș recomanda un bliț Elinchrom de 400W.