Adăugat pe 18 iulie 2013 de Dragoș Asaftei in Sfaturi utile

Învățăm printr-o fotografie – Bokeh-ul

Bokeh-ul în fotografie
Bokeh-ul în fotografie

Bokeh-ul este, pe un limbaj accesibil, este partea nefocalizată a fotografiei. Este acea parte care rămâne în ceață după ce focalizăm subiectul. În majoritatea cazurilor bokeh-ul este și fundalul din fotografie, dar nu e o regulă generală. De ce este determinat bokeh-ul? Bokeh-ul se realizează în urma focalizării subiectului și este strict controlat de diafragma obiectivului (desigur, e influențat și de celelalte elementele ale blocului optic, dar nu în așa mare măsură). 

O diagrafmă mai deschisă, mai mare (f/2.8 e mai mare decât f/5.6) vă va asigura un bokeh mai cremos, mai fin. Haideți să vedem exemplul de mai jos, e o fotografie realizată cu f/3.2 și un teleobiectiv Nikkor AF-S 70-200mm. Bokeh-ul cremos a fost dat atât de diafragmă, cât și de distanța focală. Iată, deci, un alt factor care influențează bokeh-ul. Cu cât este distanța focală mai mare, cu atât va fi bokeh-ul mai uniform și mai cremos.

Bokeh-ul în fotografie

Un alt factor important este distanța de la subiect la fundal. O distanță mai mare vă va oferi o separare mai bună și un bokeh mai plăcut privirii, așa cum este în cazul de mai jos. Și dacă fotografiați și seara și prindeți și un soare printre ramurilor copacilor ați obținut deja o poezie. :-)

Bokeh-ul în fotografie

Recapitulând, bokeh-ul este influențat de diafragmă, distanța focală și distanța de la subiect la fundal. Puteți obține astfel diverse cadre modificând unul sau mai mulți dintre acești parametri. Închizând diafragma (f/11 e mai închis decât f/5.6) veți aduce mai mult din fundal în fotografie. Așa cum sunt cazurile de mai jos.

Sperăm să vă fie utile observațiile! Lumină bună vă dorim! :-)

Bokeh-ul în fotografie

Bokeh-ul în fotografie

Bokeh-ul în fotografie