Adăugat pe 28 decembrie 2012 de Dragoș Asaftei in Sfaturi utile

Învățăm printr-o fotografie – Izolarea subiectului

Izolarea subiectului de funal
Izolarea subiectului de funal

Probabil cea mai iritantă întrebare pe care i-o poți pune unui fotograf în momentul în care el a realizat o fotografie reușită este: „Cu ce aparat ai făcut-o?”. Dacă mai apare și completarea „Aaaa, bun aparat/obiectiv!” se transformă totul într-un scenariu nu foarte plăcut. Într-adevăr, tehnica te ajută, dar nu îți oferă povestea și nu ți-o transpune în cadrul ideal.

Înainte de a vă povesti despre tema aleasă azi, vă voi spune câteva lucruri pe care sunt convins că le știți deja, dar merită reluate. Sunt mulți fotografi care realizează fotografii, și nu poze, cu aparate compacte. Sunt și mai mulți fotografi care au cadre superbe cu aparate bridge. Devin din ce în ce mai puțin fotografi, proporțional vorbind, cu D-SLR-uri, care au fotografii reușite.

Un D-SLR, un echipament scump, nu te ajută tot timpul. Ba mai mult, la început chiar te încurcă. Ce e diafragma? Ce e timpul de expunere? De ce nu am zoom digital? De ce ies fotografiile mișcate? Sunt întrebări care apar inevitabil atunci când treci de pe un aparat compact pe un D-SLR. E foarte binevenită această trecere, dar realizată în momentul potrivit, în momentul în care știi ce îți dorești și cam ce ai vrea să încerci. Altfel, e doar o investiție care s-ar putea ca, la un moment dat, să își dovedească utilitatea. S-ar putea.

De ce am spus asta? Pentru că nu e o scuză faptul că un fotograf nu are un obiectiv scump pe un D-SLR sau că are un aparat compact și nu poate realiza un cadru. E adevărat, te limitează anumite camere foto, dar nu îți închid ochii.

Cum izolăm subiectul în fotografia noastră?

De multe ori vrem să concentrăm atenția privitorului asupra subiectului. Avem mai multe metode prin care să realizăm asta. Una dintre cele mai folosite este fotografierea cu diafragma deschisă și obținerea separării subiectului de fundal prin acel bokeh, adică suprafața încețoșată din fundal. E o metodă clasică, des folosită, prea des poate, și care detașează în totalitate subiectul de fundal. Mai jos aveți un astfel de exemplu.

Izolarea subiectului de funal

Subiectul este izolat de fundal, atenția e concentrată asupra lui. Nu? Dar parcă e prea detașat de fundal. În sensul că e un portret de iarnă, se înțelege asta prin îmbrăcăminte și zăpada de pe căciula fetei, poate și prin culorile reci din fundal, dar doar atât. Ce ar fi să închidem puțin diafragma și să reîncadrăm? Am putea obține un rezultat asemănător celui de mai jos. Obținem o poveste. Mult mai bine, nu? Închidem diafragma sau ne distanțăm de subiect ca să obținem un bokeh mai puțin cremos și uniform.

Izolarea subiectului de funal

Cum mai putem izola subiectul de fundal, înafară de bokeh? Ne putem folosi de timpul de expunere, de situația în care subiectul e fix, iar tot ce e în jurul său se mișcă. Aici e nevoie de un trepied. Nu e neapărat, dar s-ar putea să se dovedească a fi necesar. Fotografia de mai jos a fost realizată cu un timp de expunere de 2 secunde, timp în care totul s-a mișcat înafară de subiect. E un rezultat care poate fi obținut cu orice aparat foto. Chiar și cu telefonul.

Izolarea subiectului de funal

Și mai e o metodă. De fapt, sunt enorm de multe. Depinde de noi și de cât de creativi suntem. Metoda prezentată mai jos este, de asemenea, una destul de des întâlnită. Folosindu-ne de lumină și de amplasarea acesteia, putem izola subiectul și punându-l în centrul atenție. Lumina aici provine de la o lumânare aflată în dreapta modelului. Simplu, eficient și puțin costisitor. Nu e deloc o schemă complicată de lumini.

Izolarea subiectului de funal

Azi am învățat prin patru fotografii, de fapt, dar, până la urma urmei, e vorba de aceeași idee. Lumină bună să aveți! :-)