Adăugat pe 29 octombrie 2014 de Dragoș Asaftei in Review
 
 

Istoria aparatelor foto mirrorless Panasonic

Panasonic DMC-LX100 și DMC-GM5
Panasonic DMC-LX100 și DMC-GM5

În ultimii doi ani aparatele foto mirrorless au crescut mult în popularitate, iar oamenii au mai multă încredere în ele. Dacă până acum trei ani majoritatea le vedeau mai slabe calitativ decât un D-SLR, acum situația începe să se schimbe, iar oamenii se întreabă dacă au nevoie cu adevărat un D-SLR sau dacă le este mai util un mirrorless. Avantaje și dezavantaje sunt de ambele părți și n-am să vorbesc despre asta acum.

Am vrut doar să subliniez faptul că percepția oamenilor, pasionaților de fotografie, consumatorilor obișnuiți, s-a schimbat de-a lungul timpului în favoarea mirorrless-urile. Săptămâna trecută am fost la F64 la o prezentare Panasonic (ocazie cu care au fost lansate și două noi modele în România – un mirrorless și un compact, dar despre ele voi vorbi puțin mai târziu) și țin minte că unul dintre directorii fabricii din Japonia spunea așa: „in 2008-2009 many people thought mirrorless camera are downgrade from DSLRs”. Exact situația asta este acum într-o continuă schimbare.

Istoria aparatelor foto mirrorless Panasonic

Și în mare parte lor li se datorează, pentru c-au identificat zona asta, au făcut primii pași, au continuat, au ținut ștacheta sus, au inovat și i-au făcut și pe ceilalți producători să fie atenți pe zona asta. Dovadă că acum o mare parte din producătorii foto au în gama de aparate și segmentul mirrorless. Ba chiar unii investesc la fel de mult ca în cel al D-SLR-urilor. Tot mirrorless-urile (alăturate smartphone-urilor cu super camere și D-SLR-urilor mult mai accesibile) vor omorî, încet, încet, piața camerelor foto compacte.

În ultimii ani piața camerelor foto digitale este în scădere. Dacă mirrorless-urile și D-SLR-urile reușesc să se țină pe o linie de plutire, camerele compacte supraviețuiesc cu greu. În iunie 2013 s-au produs și vândut cu 48% mai puține camere compacte decât în aceeași lună din 2012 (CIPA shipments report – June 2013). 48%. Adică a scăzut la jumătate. Și asta spune multe.

Dar să revenim la mirrorless-urile Panasonic și să trecem prin istoria camerelor pe care le-au lansat, alături de noutățile pe care le-au adus.

  • Totul a început în septembrie 2008 când s-a lansat Panasonic DMC-G1, primul aparat foto mirrorless. Țin minte că nu prea înțelegeam care-i treaba cu formatul ăsta și nu eram convins. Așa am rămas câțiva ani buni până mi-am dat seama de avantajele lui.
  • Câteva luni mai târziu, în martie 2009, se lansa DMC-GH1. El a ridicat ștacheta în ceea ce privește filmarea. Pe atunci nu toate D-SLR-urile filmau și doar puține dintre ele puteau face asta la o calitate bună. Canon 7D ieșea în evidență dintre D-SLR-uri. Totuși, GH1, avea mai multe avantaje, printre care focalizarea automată continuă în timpul filmării și sistemul Dolby Digital încorporat pentru preluarea sunetului. Țin minte că citisem atunci review-ul de pe DPReview și mi-a rămas în cap fraza: it makes most other SLR movie modes look like toys.
  • În septembrie 2009, la un an după lansarea primului mirrorless, Panasonic scoate modelul GF1 și dă startul unei noi game. Mirrorless compact, GF1 era cel mai mic mirrorless de atunci. Ieșea tare bine în review-uri și a fost apreciat.
  • În 2010 se lansează DMC-G2GH2 și GF2. GH2, se spunea atunci, era cel mai bun mirrorless făcut de Panasonic. Venea (așa cum fac toate GH-urile) cu multe îmbunătățiri la partea de filmare, dar și la calitatea foto. Avea un senzor cu o rezoluție de 16 megapixeli (rezoluție păstrat și acum pe GH4) și ajungea cu sensibilitatea ISO la 12.800.
  • În perioada următoare se continuă seriile deja începute, iar în noiembrie 2011 se lansează o nouă gamă, DMC-GX. Modelul debutant e GX1, dar așa cum povesteam și cu ceilalți oameni prezenți la eveniment, nu găsesc un criteriu care să diferențieze gama GX de GF. Par ambele mirrorless-uri compacte din gama entry-level.
  • În septembrie 2012 se lansează noul DMC-GH3. Axat tot pe filmare, GH3 permitea acum utilizarea mai multor accesorii, utilizării pe teren cu tot felul de echipamente și putea să înmagazineze mai multe detalii în secvențele video. S-a menținut sus în clasamente timp de doi ani până s-a lansat GH4.
  • Din 2013 Panasonic introduce conectivitatea wireless pe mirrorless-uri. Aici s-au lăsat purtați de valul care începuse, cred eu, și n-au anticipat din timp nevoia asta.
  • Dacă în ultimii 2 ani nu prea au mai adus lucruri noi, în 2014 Panasonic lansează modelul GH4 care filmează la rezoluția 4K (test video). Primul mirorrless din lume cu filmare 4K.
  • Tot în 2014 se începe și seria DMC-GM, la fel, o serie de mirrorless-uri compacte, iar primele modele lansate sunt GM1 și GM5. Nu-mi explic de ce n-au continuat și aici denumirile în ordinea normală, dar probabil au ei o explicație. Cert e că GM5, cel despre care voi detalia în continuare, este extrem, etrem de compact.

Panasonic DMC-LX100 și DMC-GM5

6 ani au trecut din 2008 până acum. Lucrurile s-au schimbat. Contextul la fel. Iar oamenii sunt mult mai deschiși. Dovadă că în România GH4-le s-a vândut bine încă de la lansare, chiar dacă are un preț care nu e accesibil oricui, 9.699 de lei cu obiectivul de kit.

Și nu au de gând să se oprească aici. Vor să treacă la 8K. O să fie interesant.

Indiferent că unele modele au fost excelente sau mai puțin bune în comparație cu altele, e important că Panasonic a crezut în segmentul ăsta și a continuat să-l dezvolte. Provocarea a fost transmisă mai departe și datorită acestei evoluții avem acum mirrorless-uri precum seria Sony A7Olympus OM-D sau Fuji X-T, serii de top ale producătorilor.

Dar acum să trecem la modelul lansat săptămâna trecută la noi în țară.

Panasonic DMC-GM5 lansat în România

Este cel mai mic mirrorless cu vizor electronic din lume. Și vă rog să mă credeți că e foarte mic. Nu știu de ce nu i-am făcut o poză pe moment cu el ținut în mână, dar puteți vedea la Radu Dumitru cât de compact este. Îl poți folosi cu încredere și fără probleme cu o singură mână. Deși compact, GM5 vine cu o serie de specificații tehnice interesante.

Specificații tehnice – Panasonic DMC-GM5

  • Senzor CMOS de 16 megapixeli;
  • Filmare Full HD la 60p;
  • Conectivitate wireless și NFC;
  • Display LCD de 3 inchi cu o rezoluție de 921.000 de pixeli;
  • Vizor electronic de înaltă rezoluție – 1.166.00 de pixeli;
  • Card de memorie SD/SDHC;
  • Timp minim de expunere de 1/16.000s;
  • Sensibilitate ISO de până la 25.600;
  • 23 de puncte de focalizare;
  • Fotografiere în rafală cu 5.8 cadre pe secundă;
  • Greutate de doar 211 grame.

Ce mă atrage cel mai mult? În primul rând vizorul electronic prin care se vede tare bine. Faptul că pot urca mult sensibilitatea ISO. Și am mai remarcat două funcții utile, mai ales pentru cei care sunt pasionați de efectele pe fotografii: creative panorama și manual creative filter. Practic poți aplica filtre/efecte și pe imagini panoramice, dar și atunci când fotografiezi în modul manual.

Panasonic DMC-GM5

Pare să fie o variantă atractivă pentru cei care vor un mirrorless compact. Deși și A6000-ul cam tot în zona asta e și e o variantă greu de egalat. Dar rămâne de văzut cum va fi la teste. Încă n-a fost anunțat prețul pentru România, dar aproximând după cel din afară la noi ar putea ajunge cu obiectivul de kit cam pe la 4.000 de lei. O alternativă scumpă, dar care poate fi luată în calcul.

Alături de GM5 a fost lansat și LX100, un compact premium, cu obiectiv de 24-75mm f/1.7-2.8, vizor electronic cu o rezoluție de 2.764.000 de pixeli, filmare full HD la 4K, mod de decupare fotografii 4K din filmare și multe alte feature-uri. E un aparat promițător și pe care abia aștept să îl testez.



Îți trimitem săptămânal cele mai bune fotografii publicate pe BlogDeFotografie.ro

Dragoș Asaftei

 
Avatar of Dragoș Asaftei
Surprind de peste patru ani clipe prin fotografii și le asociez cu cuvinte creând povești. Am scris cărțile ”Primii 10 pași în fotografia digitală” și ”Primii 10 pași în fotografia de produs”, transpunând ideile esențiale într-un limbaj accesibil tuturor.