Adăugat pe 18 iulie 2014 de Dragoș Asaftei in Sfaturi utile

Macro cu obiectivul inversat – Cum închizi diafragma unui obiectiv Canon

Fotografii amcro cu obiectivul inversat
Fotografii amcro cu obiectivul inversat

Fotografierea cu obiectivul inversat este un artificiu care-ți permite să înlocuiești într-o oarecare măsură un obiectiv macro și să obții rezultate asemănătoare la niște costuri mult mai mici. Un ghid despre fotografierea cu obiectivul inversat puteți găsi aici. E publicat în 2011, dar încă e de actualitate.

Totuși, partea tehnică (controlarea diafragmei) din ghidul de mai sus poate fi aplicată doar pe obiectivele Nikon sau Sony. Situația se schimbă, însă, la obiectivele Canon, a căror diafragmă nu poate fi controlată manual direct de pe montura acestora. Și am aflat de situația aceasta în momentul în care Sorin Grumăzescu m-a întrebat dacă știu vreo soluție, pentru că el nu poate controla diafragma.

N-am știut. Dar între timp a aflat el despre una și vă va povesti în continuare. Mulțumim frumos, Sorin! :-)

Macro cu obiectivul inversat: Cum închizi diafragma la un obiectiv Canon

„Nu ştiu câţi dintre voi s-au lovit de problema închiderii diafragmei în cazul unui obiectiv Canon (18-55mm, în cazul meu) atunci când vorbim despre fotografia macro şi despre folosirea unui inel inversor. Ştiu, închiderea diafragmei nu este o foarte mare filosofie, însă, atunci când discutăm despre Canon și ce vă spuneam mai sus, e o problemă. Pentru că dacă aţi încercat, aţi şi observat că după întoarcerea obiectivului pentru o fotografie macro pe ecranul aparatului foto la diafragma o să vedeţi scris „F00”, deoarece setările diafragmei nu se păstrează.

Evident, pe lângă diafragmă, în funcţie de lumină, avem de modificat şi ISO-ul sau timpul de expunere, dar asta doar în funcţie de fotografia pe care doriţi să o faceţi. Tocmai acesta e şi motivul pentru care m-am hotărât să scriu acest tutorial, motivul fiind faptul că, după multe şi multe căutări pe site-urile/blogurile din România, încă nu am găsit unul care să-mi explice foarte clar ce trebuie făcut în cazul unui obiectiv Canon. Poate nu am săpat eu prea mult… :)

Să revenim. Aşadar avem un Canon 550D, un inel inversor, un obiectiv 18-55 mm. Aşa cum spuneam, dacă doriţi să închideţi diafragma, să zicem la F11, o să observaţi că după întoarcerea obiectivulu, ecranul aparatului foto o să vă arate F00. Cum se face totuşi că setarea să fie pastratata? Nimic mai simplu!

  1. Puneţi obiectivul normal pe aparat;
  2. Montaţi inelul inversor pe obiectiv;
  3. Poziţionaţi cadranul mod (rotița aia pe care mulţi dintre noi o folosesc pe modul Auto) pe M (manual);
  4. Porniţi aparatul foto;
  5. Ţineţi apăsat butonul AV (cel al diafragmei) şi rotiţi de cadranul principal (între butonul declanşator şi cel de ISO este o rotiţă) până când ajungeţi la setarea diafragmei pe care o doriţi (să spunem F11)Fotografii macro cu obiectivul inversat: Reglarea diafragmei la obiectivele Canon
  6. Verificaţi dacă setarea este cea care vă convine apăsând butonul de vizualizare profunzime câmp. În momentul în care apăsaţi butonul de vizualizare profunzime câmp, după modificările făcute, o să observaţi în vizorul aparatului că imaginea devine mult mai închisă. Fotografii macro cu obiectivul inversat: Reglarea diafragmei la obiectivele Canon
  7. Acum, pentru a păstra aceste setări şi după întoarcerea obiectivului, cu aparatul foto deschis, ţineţi apăsat butonul de vizualizare profunzime câmp şi, în acelaşi timp, apăsaţi butonul de deblocare al obiectivului, scoateţi obiectivul, eliberaţi butonul de vizualizare profunzime câmp şi montaţi obiectivul invers. Fotografii macro cu obiectivul inversat: Reglarea diafragmei la obiectivele Canon
  8. Nu trebuie să vă mai faceți griji, setările pe care le-ați ales au fost pastrate. :)

Cam asta-i! Ştiu, nu e foarte complicat, dar cum încă nu găsisem în România vreun blog care să explice aceste lucruri, mi-am găsit puţin timp să scriu acest tutorial, iar Dragoş a fost de acord să-l publice la el pe blog unde, evident, multă lume a căutat cam ce e cu fotografiile macro, cum se fac, cam ce setări ar fi necesare şi multe alte lucruşoare de genul ăsta.

Sper că v-am fost de ajutor și spor la fotografia macro! :)”

Mulțumim încă o dată, Sorin!