Adăugat pe 3 noiembrie 2014 de Dragoș Asaftei in Sfaturi utile

Patru tipuri de obiective Canon care te ajuta să faci fotografii mai bune

Obiectivele Canon
Obiectivele Canon

La începutul lui 2009 îmi cumpăram primul D-SLR. Eram încântat de aparat și aveam impresia că dacă obiectivul este așa voluminos (îl comparam cu cel de pe un aparat compact) pot să măresc imaginea de multe ori. Mă și gândeam deja ce fotografii am să fac de la distanță atunci când o să-l cumpăr.

Apoi când am făcut primele fotografii mi-am dat seama că nu-i chiar așa. Am realizat că cei 18-55mm sunt traduși într-un zoom optic de aproape 3x și că dacă vreau mai mult trebuie să iau un anume obiectiv. Nu știam în schimb care e obiectivul de care am nevoie și ce înseamnă toate numerele de pe el. Am aflat asta în timp căutând informații și încercând să fotografiez în tot felul de situații.

Am ales astfel să încep o serie de articole axate pe un singur brand foto, tocmai ca să vă fie mai ușor dacă sunteți la început de drum, v-ați luat un D-SLR și nu știți ce să vă cumpărați în continuare.

Obiectivele Canon

Obiectivele foto Canon: Informații utile

Am să încep cu prescurtările din numele obiectivelor. Ele reprezintă denumirea completă a acestuia și ni-l descriu în totalitate. Iar pentru asta o să facem un exercițiu. Haideți să luăm denumirea completă a obiectivului de kit cu care vine un Canon 1200D.

  • Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II

Ce înseamnă fiecare parte? Evident denumirea începe cu brandul. Continuarea este prescurtarea EF-S care înseamnă că obiectivul este compatibil doar cu D-SLR-urile care au senzor de tip APS-C (500D, 550D, 600D, 650D, 100D, 70D, 7D, 7D Mark II, 700D). Tot EF-S ne spune și că obiectivul nu este compatibil cu aparatele foto full-frame (Canon 6D, 5D Mark III, 1Dx).

Trecând mai departe ajungem la 18-55mm, care reprezintă distanța focală în milimetri. Adică distanța de la centrul optic al obiectivului la centru. La 18mm avem un unghi mai mare de cuprindere, deci vorbim de o perspectivă wide, iar la 55mm avem un unghi mai mic de cuprindere, în consecință ne referim la o perspectivă mai strânsă, spre tele.

Cum aflăm ce zoom are obiectivul? Împărțim distanța focală mare la cea mică. În cazul de față împărțim 55mm la 18mm și obținem aproximativ 3x.

Următorul grup de termeni este f/3.5-5.6 și ne indică deschiderea diafragmei. Diafragma e ca irisul ochiului care se mărește atunci când suntem la întuneric și se contractă atunci când trecem într-un loc cu lumină mai puternică. Exact asta face și diafragma. Controlează cantitatea de lumină care ajunge pe senzor.

O diafragmă deschisă este aceea care are un număr „f” mai mic. Imaginați-vă valoarea f/3.5 ca o fracție și înlocuiți „f” cu 1. Dacă împărțim 1 la un număr mai mic, obținem o valoare mai mare. Deci o diafragmai mai deschisă. Adică o să pătrundă mai multă lumină pe senzor. O diafragmă de f/1.8 este mai deschisă decât f/3.5, dar mai închisă decât f/1.4.

În cazul nostru f/3.5 este diafragma maximă la 18mm, iar f/5.6 la 55mm. Adică la cele două valori extreme ale obiectivului.

Mai departe ajungem la IS care provine de la stabilizarea imaginii și face exact ce zice. Apoi denumirea se încheie cu II, care indică faptul că este a doua versiune a obiectivului.

Și așa am prezentat obiectivul de kit doar din denumirea lui completă. :-)

Acum să vedem alte denumiri uzuale:

  • EF - obiectiv compatibil cu aparatele foto full-frame;
  • USM - motor ultrasonic care permite o focalizare rapidă și silențioasă;
  • STM – motor de focalizare în trepte (Stepper Motor) care facilitează focalizarea automată continuă în timpul filmării (obiectivele STM fac o pereche excelente cu D-SLR-urile Canon care beneficiază de Dual Pixel CMOS AF, precum 70D sau 7D Mark II);
  • - provine de la Luxury și se referă la obiectivele profesionale din gama Canon.

În continuare am ales 4 tipuri de obiective pe care le consider utile. Poate cele mai utile, mai ales în primii ani de fotografiat. Am fotografiat cu toate dintre ele, dar urmează să le mai testez pe larg în perioada următoare. Toate obiectivele despre care am să vorbesc sunt gândite în așa fel încât să fie ușor de folosit de către utilizatorii aflați la început de drum, dar să ofere totodată o calitate bună a imaginii în majoritatea situațiilor.

img-concurs-canon

Dar înainte de asta vreau să vă semnalez aplicația Canon: Orașul printr-un obiectiv. Puteți să vă înscrieți și să aflați care obiectiv vi se potrivește și în ce situație, iar în final puteți câștiga un obiectiv Canon. Simplu, rapid și interesant. Și cu puțin noroc, cu recompensă.

Și-acum să vorbim despre cele 4 tipuri de obiective.

Obiectivele de kit (standard, all-around): 18-55 sau 18-135mm

Consider că obiectivul de kit e cel mai important obiectiv. Este primul obiectiv cu care fotografiezi și reușești să descoperi astfel ce te limitează, să vezi care e plaja focală în care-ți place să fotografiezi mai mult și care sunt nevoile tale. Vezi avantajele și dezavantajele fotografierii la capătul wide sau la cel tele. Înveți fotografiind și lucrul ăsta-i tare important.

Obiectivele all-around: 18-55 și 18-135mm

Cel mai popular obiectiv de kit este cel de EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS. Cu el vin majoritatea D-SLR-urilor. Mai este și EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, obiectiv care poate apropia mai mult, dar care funcționează după același principiu și este bun în mai toate situațiile. De aici și denumirea all-around.

Obiectivele all-around: 18-55 și 18-135mm

Pornești de la un capăt wide, larg, și ajungi la un tele, mai scurt. E util să fotografiezi mult cu obiectivul de kit și să nu treci peste etapa asta. O să te învețe multe și o să te ajute să-ți dai seama care sunt nevoile tale. O să înceapă să-ți definească stilul tău de fotografiat.

Teleobiectivele: 55-250mm

Acesta a fost următorul pas pe care l-am făcut după ce-am fotografiat o perioadă cu obiectivul de kit. Am trecut continuat plaja focală de 18-55mm cu un teleobiectiv care pornește de la 55mm. Situația se-aplică indiferent de brand. Majoritatea au structurată gama de obiective după acest principiu.

Teleobiectivele: 55-210mm

Cel mai la îndemână este EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM. Ajungi până la 250mm și dacă faci împărțirea cu cei 18 de la care poți porni vezi că ai un zoom generos deja de aproape 14x. Poți fotografia de la distanțe mai mari, poți face portrete cu o separare frumoasă a subiectului de fundal, poți fotografia evenimente sportive, iar lista poate continua.

Teleobiectivele: 55-210mm

Obiectivul are stabilizare de imagine, așa că puteți fotografia din mână și cu timpi mai lungi de expunere fără ca imaginea să iasă mișcată.

Obiectivele wide și ultra-wide: 10-18 și 10-22mm

Acest tip de obiectiv este ideal atunci când vrei să fotografiezi dintr-un singur cadru spații mici sau vrei să surprinzi splendoarea unui peisaj într-o singură fotografie. Vei vedea cum imaginile ies mult mai spectaculos și cum poți experimenta doar schimbând perspectiva.

Obiectivele wide: 10-18mm, 10-22mm

Mi-a plăcut mult obiectivul ultra-wide lansat recent, EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM. E ușor, compact, iar calitatea imaginilor obținute e bună. Pe lângă asta mai vine și cu un raport preț/calitate avantajos.

Obiectivele wide: 10-18mm, 10-22mm

Mai există și varianta EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM care vine cu o deschidere mai mare a diafragmei, dar căreia îi lipsește sistemul de stabilizare și cel STM.

Obiectivele fixe (prime): 50mm f/1.8

Obiectivele prime sunt cele care au distanță focală fixă. Zoom-ul îl faci mișcându-te mai aproape sau mai departe de subiect. Avantajul pe care-l au este în general deschiderea mare a diafragmei și calitatea optică impecabilă.

Obiectivele fixe: 50mm f/1.8

Focala de 50mm este extrem de populară în rândul fotografilor încă de pe vremea aparatelor pe film.

În zilele noastre obiectivele de 50mm cu f/1.8 sunt printre cele mai accesibile. Canon EF 50mm f/1.8 costă aproape 500 de lei, este compatibil full-frame, are o deschidere mare a diafragmei și te ajută să separi excelent subiectul de fundal.

Obiectivele fixe: 50mm f/1.8

Este bun pentru portrete (mai ales), dar și fotoreportaje sau fotografii la evenimente. Nu se dă în lături nici de la peisaje sau cadre close-up. Poți scoate cadre faine cu el și te poate ajuta mult. Eu am fotografiat și evenimente sportive cu 50 1.8, meciuri de handbal în special, și m-a ajutat mult, mai ales că n-aveam prea multă lumină în sală.

Urmează așa cum spuneam să revin în perioada următoare cu imaigini de test făcute cu obiectivele amintite. O să fie interesant. Am să fotografiez pe rând orașul printr-un obiectiv. Și nu uitați de concursul la care puteți câștiga un obiectiv Canon! :-)

O broșură completă despre aceste 4 tipuri de obiective puteți descărca de aici.