Adăugat pe 7 februarie 2013 de Dragoș Asaftei in Sfaturi utile

Primii pași pentru editarea fotografiilor în Lightroom

Primii pași pentru editarea fotografiilor în Adobe Lightroom
Primii pași pentru editarea fotografiilor în Adobe Lightroom

Sau cât de util poate fi programul pentru editarea foto. Adobe Lightroom este unul dintre softurile de postprocesare a fotografiilor folosit, în general, pentru volume mari de fotografii, volum care trebuie prelucrat într-un timp scurt. Dar asta nu înseamnă că nu putem folosi programul să edităm o singură fotografie. Spre deosebire de Photoshop, Lightroom este axat pe accesibilitate. Mecanismul, în principiu, e exact ca cel regăsit în diversele aplicații prin care pot fi modificate repede și foarte ușor fotografiile. Pur și simplu tragi de diverse puncte și se modifică diverși parametri.

Bine, acesta e principiul. Ideea e că Adobe Lightroom este un program simplu de utilizat și care vă poate salva din multe situații. Eu, spre exemplu, am evitat folosirea Photoshop-ului în ultimul an. M-am obișnuit cu Lightroom și m-am învățat să fac cam orice aș fi făcut în Photoshop. Bine, sunt cazuri în care reiau fotografiile și în Photoshop, dar acelea sunt excepții. În acest articol urmează să vă prezentăm câteva lucruri pe care ar trebui să știți să le realizați în Adobe Lightroom. Sunt utile și rapid de realizat. :-)

Începem. Importăm o fotografie oarecare. Eu am ales-o pe cea de mai jos.

Editare fotografii în Adobe Lightroom - Varianta inițială

Decupare și corectare

Primul pas pe care îl fac după ce import o fotografie este să o decupez și să îi scot eventualele puncte de praf care sunt pe senzor. Mi-ar plăcea să nu fie etapa cu punctele de praf, dar, inevitabil, în unele situații e și aceasta. Mai ales atunci când fotografiez cu diafragma închisă și schimb obiectivele foarte des. Cum fac asta? În panoul din dreapta, sub histogramă, sunt câteva unelte.

De la stânga la dreapta avem așa: Crop Tool (decupare)Spot Removal (eliminare de pete/corectare prin Clone/Heal Tool)Red Eye Correction, Graduated Filter (filtru gradual cu diferite setări)Adjustement Brush (aplicare de modificări doar în anumite zone ale fotografiei). E evident unealta pe care o folosim pentru decuparea fotografiei. Apoi, cu ajutorul Spot Removal setat pe Clone Tool am eliminat punctele de praf care erau prezente pe senzor.

Modificarea parametrilor – setărilor

Aici e partea cea mai interesantă și cea care îi oferă un avantaj real lui Adobe Lightroom. Totul e simplu și la îndemâna oricui. Nu e nevoie să prezint fiecare funcție regăsită în panoul Basic, toate sunt evidente și simplu de modificat. Trageți pur și simplu într-o direcție sau alta de acele puncte. Experimentând veți vedea care e rezultatul. Dacă nu vă place apăsați CTRL+Z pentru a anula ceea ce ați făcut.

Nu există o regulă în a prelucra. Atât timp cât o faceți fără a depăși o limită a… normalului, să zicem, e ok. Țineți cont de faptul că Lightroom vă oferă posibilitatea, așa cum vedeți și în imaginile de mai jos, de a corecta intensitatea fiecărei culori în parte. De a-i mări sau scădea luminozitatea și așa mai departe. Totul este acolo și simplu de modificat.

Filtrele graduale

Filtrele graduale sunt accesorii care n-ar trebui să lipsească din geanta voastră, mai ales dacă sunteți pasionați de fotografia de natură, dar nu numai. Ei, uneori se întâmplă să nu aveți totuși un filtru gradual cu voi, așa că acesta poate fi reprodus relativ simplu (bineînțeles, e mult mai corect, bun și util un filtru adevărat) cu ajutorul Adobe Lightroom. Unealta se află exact acolo, în același loc unde erau și cele enumerate mai sus.

Puteți aplica un filtru gradual modificând intensitatea expunerii, saturația culorilor, claritatea și așa mai departe. Sunt multe posibilități, iar un astfel de filtru poate da un farmec aparte fotografiei. Bineînțeles, utilizat cu măsură și atunci când este cazul. Iată cum se aplică și cum arată rezultatul înainte și după ce am realizat totul până acum.

Și acum fotografia finală. Uitați-vă de la ce am pornit și la ce am ajuns. Cât a durat totul? Maxim 5 minute. Nici atât. Absolut, atunci când e vorba de atenție mai mare la anumite detalii sau de procesare mult mai avansată, vă va lua mai mult timp. Dar iată ce puteți face în câteva minute. E simplu și accesibil. :-)

Editare fotografii în Adobe Lightroom - Varianta finală