Adăugat pe 25 noiembrie 2013 de Dragoș Asaftei in Sfaturi utile

Perspectiva și distanța focală în fotografie

Perspectiva și Distanța Focală în fotografie
Perspectiva și Distanța Focală în fotografie

De mult aveam în gând acest articol, iar astăzi l-am și pus la punct. Prespectiva și distanța focală implicit joacă un rol extrem de important în fotografie. Dar haideți să le detaliem pe fiecare. Perspectiva, printr-o definiție legată de fizica optică, este reprezentarea tridimensională în spațiu a unui obiect. În funcție de cum și din ce unghi îl privim acesta poate să ia diverse forme sau pot fi scoate în evidență anumite caracteristici ale sale.

Distanța focală, cea care contribuie la controlarea perspectivei, este distanța dintre senzorul aparatului de fotografiat și centrul optic al obiectivului. Desigur, asta-i definiția foarte tehnică. În mare, distanța focală este acel zoom. Cu cât distanța focală este mai mare, cu atât subiectul este mai mult mărit, iar unghiul de cuprindere este mai mic.

Spre exemplu, la o distanță focală de 20mm unghiul de cuprindere este mai mare. Poți fotografia lejer încăperi sau peisaje. La 50mm unghiul de cuprindere este mai mic și perspectiva este mai restrânsă, motiv pentru care și distorsiunile (efectul acela de „borcan”) sunt mai puțin evidente. La 200mm deja unghiul de cuprindere este foarte mic, planurile se comprimă foarte mult, iar distorsiunile aproape că dispar.

Făcând o clasificare în mare, la 20mm (wide) poți fotografia în spații mici, la 50mm (standard, aproape de vederea umană) poți realiza portrete apropiindu-te mai mult de subiect, iar la 200mm (tele) poți fotografia de la distanțe mari. Haideți să vedem ce se întâmplă la fiecare dintre aceste distanțe focale. Scuzați praful de pe aparatul fotografiat, e un Cosina destul de bătrân care are o sensibilitate aparte pentru praf. :-)

20mm

Iată fotografia realizată la 20mm. Puteți vedea că partea din centru este ușor bombată, subiectul capătă proporții mari în comparație cu fundalul și este disproporționat față de realitate.

20mm - Perspectiva și distanța focală în fotografie

50mm

La 50mm am ajuns deja mai aproape de subiect, am reușit să-i aducem dimensiunea mai aproape de realitate și să mai scădem din distorsiuni. Totuși, în fotografie aparatul încă se vede mult mai mare decât în realitate în comparație cu fundalul.

50mm - Perspectiva și distanța focală în fotografie

200mm

Aici deja planurile s-au comprimat bine iar subiectul se află într-un raport de mărime foarte aproape de cel real. Distorsiunile sunt practic inexistente.

200mm - Perspectiva și distanța focală în fotografie

*toate fotografiile au fost realizate la distanța minimă de focalizare.

Perspectiva și distanța focală – Sfaturi utile

Știm că atunci când fotografiem cu obiective wide avem un unghi mai mare de cuprindere, dar s-ar putea să disproporționăm subiectul. Atunci când folosim un teleobiectiv situația se inversează, iar obiectivul este foarte clar redat.

De aceea la fotografii de produs se aleg obiective macro cu focală lungă, spre 100mm. Distorsiunile sunt aproape invizibile, iar subiectul fotografiat arată ca în realitate.

De asemenea atunci când fotografiați oameni aveți grijă la obiectivele wide. Dacă prindeți oamenii în marginile cadrului s-ar putea ca ei să fie foarte distorsionați: picioare foarte mult lungite, mâini la fel, fețe strâmbe. Când folosiți asta în scop creativ e ok, dar aveți grijă atunci când vreți fotografii corecte.

Un alt caz în care ați putea profita de obiectivele wide ar fi acela când vreți ca anumite obiecte să pară mai mari decât în realitate în comparație cu mediul înconjurător. Vedeți astfel de exemple în toate fotografiile realizate cu soarele în palmă sau cu anumite clădiri între degete.

Moduri de folosire creative există pentru toate variantele de fotografiere. Important este să știm când ne-ar putea încurca. :-)