Am testat:
 

Review Sigma DP2 Quattro, un aparat foto compact care-ți atrage atenția

 
RoundFlash - Fotografie de produs
RoundFlash - Fotografie de produs
RoundFlash - Fotografie de produs

 
De unde poate fi cumpărat
 

Cel mai mic preț: 3.744 de lei Verifică prețul la Photosetup
 
Calitatea imaginii
8.0


 
Funcții
8.0


 
Ergonomie
8.0


 
Raport preț-calitate
8.0


 
Nota noastră
8.0
8/10


Nota cititorilor
3 note

 

Util pentru


Peisaje, fotografii close-up, fotoreportaje și portrete în lumină suficient de bună.

Mai puțin util pentru


Fotografii pe timp de noapte în lumină slabă.


Senzorul, detaliile și culorile redate pe timp de zi, construcția solidă și obiectivul fix cu o deschidere largă a diafragmei îl face o alegere bună pentru o mare parte din situațiile în care te-ai putea afla atunci când fotografiezi.
Review adăugat pe 22 iulie 2014 de

 
Citește review-ul complet
 
 

Prima oară când am auzit de noile aparate pe care urma să le lanseze Sigma mi-am pus câteva semne de întrebare. Nu știam la ce să mă uit prima oară. La design-ul total diferit față de ce mai văzusem până atunci sau la specificațiile tehnice. Bineînțeles că privirea mi-a fost furată de aspectul aparatelor. Primul dintr-o serie de trei anunțate a fost și este Sigma DP2 Quattro, un aparat foto compact care-ți atrage atenția imediat de cum îl vezi.

M-am întâlnit pentru prima oară cu noul compact lansat de Sigma la începutul lunii iulie, imediat după ce ajunseseră la noi în țară primele exemplare. Apoi, după câteva zile, l-am primit pentru teste de la Photosetup, distribuitorul de produse Sigma în România.

Recunosc că am pornit la drum cu anumite gânduri cu privire la acest aparat. Puneam în față aspectul lui și mă gândeam că va lăsa de dorit la părțile tehnice. Așa cum veți vedea pe parcursul review-ului m-am înșelat din anumite puncte de vedere. Și m-am bucurat că a fost așa. Să vedem despre ce-i vorba.

Sigma DP2 Quattro – Specificații tehnice

  • Senzor Foveon X3 Quattro cu o rezoluție echivalentă a 39 de megapixeli:

Noul senzor este structurat pe trei planuri, pixelii fiind distribuiți cu un raport de 1:1:4: partea de sus, partea de mijloc și partea de jos. Primul strat, cel de sus, captează atât culorile cât și luminozitatea, pe când cel de jos captează doar culorile. Pe toată durata procesului intensitatea luminii captată pe primul plan este transpusă automat și pe ceilalți pixeli de pe celelalte două planuri.

Datorită acestui nou model de senzor producătorul spune că imaginile vor avea o rezoluție mai bună, detaliile se vor vedea mai bine, iar culorile vor fi redate în mod natural, nuanțele fiind mult mai apropiate de cele reale.

  • Procesor de imagine TRUE III:

Și procesorul de imagine este structurat tot pe trei nivele. Informația (atât intensitatea luminii, cât și nuanțele de culori) este procesată astfel separat pentru fiecare nivel de pe suprafața senzorului. Rezultatul este o imagine clară, cu detalii bine redate și cu un aspect asemănător fotografiilor 3D.

  • Obiectivul este de 30mm f/2.8:

Adică echivalentul a 45mm pe un D-SLR full-frame. M-am întrebat la început de ce un obiectiv fix și nu unul zoom. Mi-am dat apoi seama, căutând mai multe informații și discutând cu reprezentanții din România, că motivul principal ține de compatibilitatea obiectivului cu senzorul. Obiectivul, la această distanță focală, este făcut în așa fel încât să dea rezultate foarte bune pe noul tip de senzor. Un obiectiv zoom ar fi făcut mai dificil tot procesul, ar fi mărit prețul (care oricum este unul ridicat, dar să ținem totuși cont că e un aparat din segmentul premium) și, mai mult ca sigur, dimensiunea întregului aparat.

De ce nu l-au făcut cu obiective interschimbabile? Răspunsul e același. Dorind să mențină un anumit standard în ceea ce privește calitatea imaginii era dificilă implementarea unui sistem de obiective interschimbabile. Calitatea imaginii ar fi fost afectată și nu ar mai fi existat o compatibilitate atât de mare a obiectivului cu senzorul de care vorbeam mai sus.

  • Corpul este construit din magneziu;
  • Butonul QS îți oferă acces rapid la 8 dintre cele mai utilizate funcții ale apartului foto;
  • Dispui de câte o rotiță pentru controlarea diafragmei și una pentru controlarea expunerii (pot fi inversate între ele);
  • Sistemul de focalizare are 9 puncte, dispuse pe o suprafață mare din zona centrală a cadrului;
  • Aparatul redă imagini în format .RAW pe 14 biți (lucru nu prea des întâlnit la aparatele foto compacte);
  • Fotografiază în rafală cu 7 cadre pe secundă;
  • Sensibilitatea ISO ajunge până la 6.400;
  • Funcționează cu card SD/SDHC;
  • Nu are vizor optic;
  • Nu filmează;
  • Greutatea aparatului este de 410 grame.

Și acum să vedem cum s-a comportat pe parcursul testelor făcute. Sigma DP2 Quattro este disponibil la Photosetup la prețul de 3.744 de lei.

Ergonomia – Cât de util este design-ul aparatului?

La prima vedere nu pare să fie un aparat foarte comod. Dar nu-i chiar așa. Aparatul stă bine în mână, iar grip-ul care e în spate (la majoritatea aparatelor se află în partea din față) îl face ușor de folosit indiferent de poziția în care ai ține mâna atunci când fotografiezi. Forma lui îl face comod și atunci când e ținut la umăr pentru că se pliază foarte bine pe șolduri sau pe partea laterală a trunchiului. 

*Fotografiile de mai sus – cele pe fundal alb – au fost făcute cu ajutorul accesoriului pentru bliț, Roundflash. Puteți citi aici review-ul lui.

Testul detaliilor – Fotografii pe timp de zi – ISO 100-200

Mărturisesc că n-am mai văzut multe compacte până acum care să redea atât de bine detaliile pe timp de zi. Atât sharp, atât de clar și cu niște nuanțe de culori extrem de apropiate de cele reale. Am fost plăcut surprins când m-am uitat pe laptop și am văzut cât de bine sunt redate detaliile. Așa cum ziceam, greu scoți cadre așa sharp direct din aparat cu un model compact, chiar și din segmentul premium.

sigma-dp2-quattro-la-mare-1

Dar până la detalii să vedem fotografiile așa cum sunt ele. Senzorul Foveon are o latitudine dinamică mare și păstrează astfel un număr mare de detalii atât în zonele luminoase, cât și în cele umbrite. Plaja dinamică largă face ca fotografiile să fie ușor de procesat ulterior și, de ce nu, ușor de transformat în HDR-uri dintr-un singur cadru. Priviți primele fotografii pe care le-am făcut pe o plajă din Corbu cu noul Sigma DP2 Quattro.

Iar acum să vedem detaliile. Imaginile pe care le veți vedea sunt crop-uri între 75 și 100%. Toate cadrele au fost făcute în format JPEG și sunt așa cum au ieșit din aparat. Nu prea ai nevoie de RAW-uri dacă fotografiezi în condiții bune de iluminare. Și încă o precizare. Cadrele nu au fost făcute la rezoluția maximă, de 39 de megapixeli, ci la 25 de megapixeli. Consider că sunt mai mult decât suficienți pentru toate situațiile. Priviți crop-urile. 

Fotografii la răsărit sau ce poți obține procesând fotografiile făcute cu Sigma DP2 Quattro

Câteva ore mai târziu (după ce-am făcut fotografiile de mai sus; vreo 15 ore, mai exact) am fotografiat răsăritul de pe o plajă din Mamaia. Am văzut cu ocazia asta unul dintre cele mai frumoase răsărituri de până acum. Și am avut și norocul să găsesc chiar cu câteva minute înainte ca soarele să se înalte deasupra orizontului o plajă care arăta într-un fel aparte.

Fotografiile le-am realizat în modul de prioritate de diafragmă, toate fiind făcute între f/2.8 și f/4, cu sensibilitate ISO cuprinsă între 100 și 400. Cadrele au fost făcute din mână, în format JPEG, iar apoi editate în Adobe Lightroom. Pe scurt am făcut următoarele: am redus puțin luminozitatea în zonele arse, am adăugat mai multă lumină în zonele umbrite, apoi am mărit contrastul și intensitatea culorilor și am adăugat un efect „fade” (șters) ridicând din Curves nivelul zonelor întunecate.

I-am dat puțin sharp la sfârșit, iar rezultatele le puteți vedea mai jos. Și am pornit de la un JPEG. Desigur, nu e ceva foarte complicat, dar testul arată totuși că JPEG-urile scoase din DP2 Quattro permit o procesare a imaginii fără ca detaliile din aceasta să fie afectate sau să fie scoase la iveală diverse artefacte optice. 

Totuși am observat două lucruri:

  • În jurul soarelui apare (și în fotografiile originale) un cerc de nuanță roșiatică/portocalie;
  • Obiectivul generează un flare așa cum n-am mai prea văzut de culoare… roșie (nu are o formă obișnuită, dar dacă ești atent când încadrezi poți scăpa ușor de el).

Fotografii în rafală – 7 cadre pe secundă

Așa fotografiază Sigma DP2 Quattro în rafală. Poate fotografia cu 7 cadre pe secundă (inclusiv RAW-uri). Singurul lucru care m-a deranjat a fost buffer-ul mult prea mic. Poate a fost din cauza cardului. Deși nu cred să fi cauzat el problema. E un card SDHC foarte rapid, cu care până acum n-am mai trecut prin asta pe prea multe aparate.

De aici am tras concluzia că memoria lui internă, buffer-ul, este destul de mică, iar asta te face să aștepți câteva secunde după ce ai făcut cele 7 cadre ca ele să fie copiate pe card. Nu durează mult, dar totuși ai de așteptat câteva secunde. Totuși nu bag mâna în foc că nu poate fi și problema cardului, deși am mai observat același comportament și cu alte carduri de memorie. Priviți fotografiile.

Fotografii în lumină slabă – ISO 400 – 800 – 1.600

Din păcate la acest capitol nu pot spune că noul compact lansat de Sigma este cea mai bună alegere. Deși imaginile arată în continuare bine, de la ISO 800 în sus nuanțele culorilor sunt afectate (mai ales cele roșiatice/gălbui) destul de mult. Dacă ești atent poți evita aceste situații, dar nu întotdeauna.

Veți vedea fotografiile în continuare. Cele făcute afară sunt la ISO 400, iar cele din interior sunt la ISO 800. Ultimul cadru de la metrou e făcut la ISO 1.600. Ca o recomandare și o marcă de încredere, dacă o pot numi așa, ar fi aceea că aparatul se comportă exemplar până la ISO 800. Mai apoi apar probleme des întâlnite la aparatele compacte, fiind afectate totodată și culorile într-o măsură sesizabilă. 

Iată și câteva crop-uri 100% din aceleași locuri. Așa cum spuneam, cu puțină atenție poți obține fotografii reușite. Doar că șansele ca ele să nu iasă exact așa cum te aștepți de la început cresc pe măsură ce mărești sensibilitatea ISO de la 800 la 1.600. 

Ca o completare, consider că motivul principal pentru acest lucru ține de senzorul aparatului. Este mult mai greu să controlezi rezultatele la sensibilități ISO ridicate (greu din punct de vedere fizic) atunci când ai un senzor cu o rezoluție atât de mare. Acesta este motivul pentru care și Hasselblad-urile cu senzor de 60MP dau rezultate foarte bune la ISO 100-200, maxim 400. Mai sus de valorile astea rezultatele nu sunt utilizabile. Explicația este aceeași.

Modurile creative – Modul Sunset

Sigma DP2 Quattro îți permite să fotografiezi în vreo 10 moduri creative. Poți izola culori, poți fotografia în alb-negru și, în mare, în toate celelalte moduri regăsite și în meniul altor aparate din același segment. Totuși, unul mi-a atras atenția în mod special. Este vorba de modul Sunset, un mod care se comportă tare bine la apus sau răsărit și care îți oferă rezultate bune chiar și la sensibilități ISO ridicate (cadrele următoare sunt făcute la ISO 800 și 1.600). Thumbs up pentru acest mod, Sigma! 

Concluzii – Avantaje și dezavantaje

Sigma DP2 Quattro este un aparat foto compact care se comportă exemplar pe timp de zi. Poate e unul dintre cele mai bune aparate foto compacte la acest segment. Calitatea imaginii scade însă atunci când mărești sensibilitatea ISO și te apropii de valoarea de 1.600. Totuși, nu cred că e un criteriu care să-l excludă din lista aparatelor foto compacte premium care merită achiziționate.

Senzorul, detaliile și culorile redate pe timp de zi, construcția solidă și obiectivul fix cu o deschidere largă a diafragmei îl face o alegere bună pentru o mare parte din situațiile în care te-ai putea afla atunci când fotografiezi.

Sigma DP2 Quattro este disponibil la Photosetup la prețul de 3.744 de lei.



Îți trimitem săptămânal cele mai bune fotografii publicate pe BlogDeFotografie.ro

Dragoș Asaftei

 
Avatar of Dragoș Asaftei
Surprind de peste patru ani clipe prin fotografii și le asociez cu cuvinte creând povești. Am scris cărțile ”Primii 10 pași în fotografia digitală” și ”Primii 10 pași în fotografia de produs”, transpunând ideile esențiale într-un limbaj accesibil tuturor.


Adaugă un comentariu



Fii primul care adaugă un comentariu!


Adaugă un comentariu

(necesar)