cat-menu » Review Sony A7R, mirrorless full-frame de top
 
 

 
 


 
Am testat:
 

Review Sony A7R, mirrorless full-frame de top

 
Sony A7R
Sony A7R
Sony A7R

 
De unde poate fi cumpărat
 

Cel mai mic preț: 9.599 de lei Verifică prețul la F64
 
Calitatea imaginii
10


 
Funcții
10


 
Ergonomie
9.0


 
Raport preț-calitate
9.0


 
Nota noastră
9.5
9.5/10


Nota cititorilor
7 note

 

Util pentru


Majoritatea situațiilor, oferind rezultate bune și în lumină slabă până la ISO 25.600.

Mai puțin util pentru


Fotografii de acțiune din cauza rafalei de doar 4 cadre pe secundă.


Sony A7R este un aparat foto mirrorless cu senzor full frame, fără filtru low pass și care oferă o calitate foarte bună a imaginii. Se comportă foarte bine atât în lumină bună, dar mai ales în lumină slabă. Îl recomandăm cu încredere pentru utilizarea în absolut toate situațiile, atât pentru fotografi amatori, cât și pentru fotografi profesioniști.
Review adăugat pe 23 februarie 2014 de

 
Citește review-ul complet
 
 

În toamna anului 2013 Sony a ridicat etalonul aparatelor foto mirrorless prin lansare a două noi modele: A7 și A7R. Ambele sunt primele aparate foto mirrorless cu senzor full-frame. Dacă până atunci mai existau voci sceptice în privința mirrorless-urilor, situația s-a mai schimbat după lansarea noilor modele.

Recent am testat modelul Sony A7R, versiunea mai performantă dintre cele două lansate. Desigur, diferențele nu sunt foarte mari, însă sunt evidente: A7R are senzor mai mare (36 megapixeli în loc de 24 câți are A7) și nu are filtru AA (anti-aliasing, low pass). Acestea ar fi principalele diferențe. Se mai spune că A7R ar fi fost construit pentru utilizarea cu precădere a obiectivelor clasice pentru rangefindere, precum cele produse de Leica.

Sony A7R este disponibil la F64 la prețul de 9.599 de lei.

Dar haideți să vedem specificațiile complete ale modelului pe care-l testăm, dar și cum s-a comportat pe parcursul acestor zile. Menționez că alături de A7R am testat și obiectivele 28-70mm f/3.5-5.6 OSS (cel de kit)18-105mm f/4 OSS și Carl Zeiss 16-70mm f/4 OSS.

*Toate fotografiile au fost realizate în formatul JPEG și cu obiectivul de kit, 28-70mm f/3.5-5.6. Sunt realizate cu celelalte obiective cadrele în care am precizat acest lucru.

Specificații tehnice - Sony A7R

  • Senzor full-frame de 36.3 megapixeli;
  • Filmare full HD la 60p;
  • Sistem wireless;
  • Card SD/SDHC;
  • Nu are bliț încorporat;
  • Sistem de focalizare în 117 puncte din care 25 în cruce;
  • Sensibilitate ISO cuprinsă între 100 și 25.600 cu extindere până la 51.200;
  • Timp minim de expunere de 1/8000s, maxim de 30 de secunde;
  • Fotografiere în rafală cu 4 cadre pe secundă;
  • Vizor electronic cu rezoluția de 2.400.000 de puncte;
  • Display LCD rabatabil de 3 inchi cu rezoluția de 1.229.000 de puncte;
  • Greutate de 407 grame.

Puncte tari

  • Senzor full-frame;
  • Calitate bună la ISO mare;
  • Construcție solidă și ergonomică;
  • Vizorul este de o foarte bună calitate;
  • Detaliile sunt redate bine și în filmare;

Verigi slabe

  • Pe modurile semiautomate aparatul tinde să aleagă un timp de expunere cât mai lung ca să păstreze ISO mic, dar așa de multe ori imaginile ajung să iasă mișcate;
  • Lipsa blițului integrat.

Fotografie de natură în Grădina Botanică

Printre primele locuri în care am fotografiat cu noul A7R a fost Grădina Botanică. Am ajuns într-o duminică de iarnă, pe la ora 4, cam cu o oră înainte de apusul soarelui. Soarele care se afla destul de jos a făcut ca testul să fie și mai solicitant pentru aparat, ținând cont că am avut în permanență fie o lumină puternică, directă, fie zone umbrite în totalitate.

Aici am simțit pentru prima oară că-mi place tare mult aparatul. Și că m-am îndrăgostit de vizorul lui. Este, din punctul meu de vedere, cel mai bun vizor electronic prin care am privit vreodată. Pur și simplu ți se redă o imagine vie extrem de apropiată de cea reală. De fapt, la cât de bine se vede, e peste de cele mai multe ori!

Mi-a mai plăcut și că senzorul are o latitudine dinamică foarte mare. Fotografiind în contraste am reușit să găsesc un echilibru între planul cerului și cel al pământului. Și am mai observat ceva. Din punct de vedere optic obiectivul de kit este excelent! Vedeți în fotografiile de mai jos și câteva cadre realizate la 28mm și cu stâlpi de iluminat/copaci în prim plan. Distorsiunile sunt practic inexistente, iar aberațiile cromatice foarte puțin vizibile.

Dar am observat ceva interesant. Parcă lens flare-ul e mai puțin evident la f/3.5 decât la f/11. Ciudat, dar util uneori. Sau poate au fost doar câteva situații izolate cele cu care m-am lovit eu. Ca o concluzie, aparatul primește un mare plus pentru fotografia de natură. 

Bucureștiul spre apus și la ceas de seară

Apoi din Grădina Botanică am mai mers puțin pe străzile Bucureștiului așteptând să se lase seara. Am prins în centrul Bucureștiului un apus superb. Poate unul dintre cele mai frumoase văzute în acest an. Așa cum ziceam și mai sus, plaja dinamică mare a senzorului m-a ajutat foarte mult să redau în cadre o lumină echilibrată, apropiată de cea naturală.

Am mai observat că aparatul redă foarte bine culorile în astfel de situații. Ce m-a deranjat a fost că ținând aparatul pe modurile semiautomate sau pe ISO automat acesta face în așa fel încât să-mi ofere un timp cât mai lung de expunere, echivalentul a 1/distanța focală, pentru evitarea zgomotului de imagine. Mai exact, nu mărește ISO-ul și obține un timp scurt de expunere, ci-l ține cât de jos se poate alegând un timp de expunere maxim recomandat pentru distanța focală respectivă.

Am fotografiat însă manual în majoritatea situațiilor și am evitat acest lucru. Desigur, devine deranjant doar dacă vrei să îngheți acțiunea în lumină slabă. Dar situația se poate controla prin compensarea expunerii sau alegerea manuală a sensibilității ISO, deci nu e o așa mare problemă. Dar haideți să vedem fotografiile.

Iar apoi am testat pentru prima oară aparatul la ISO mare. Fotografiile de mai jos sunt realizate cu ISO 6.400 și, repet, sunt JPEG-uri. Am fost mai mult decât mulțumit de ce am obținut! Calitatea imaginilor la ISO mare este foarte, foarte bună. Se vede cum intră în rol senzorul full-frame și procesorul de imagine BIONZ X. 

Test ISO: 3.200 – 25.600

Și dacă nu v-ați convins de calitatea la ISO mare iată următorul set de fotografii. Încep cu ISO 3.200 și ajung până la 25.600. 25.600 și, în continuare, imaginile sunt utilizabile. Și sunt JPEG-uri. Dar haideți să le privim.

Situațiile sunt oarecum favorabile pentru obținerea unor rezultate bune, dar chiar și așa, eliminând toți factorii ajutători, consider că se pot obține fotografii foarte bune calitativ chiar și la ISO 12.800, indiferent de condiții, expunând, desigur, cât mai corect. E bine de reamintit că orice subexpunere a fotografiilor duce la evidențierea zgomotului de imagine. 

Și alte fotografii realizate în condiții mai apropiate de cele întâlnite în realitate. Acestea sunt făcute la ISO 2.500 într-o lumină destul de dificilă. 

Test: Fotografiere în rafală cu 4 cadre pe secundă

Nu-i chiar cel mai rapid aparat din acest punct de vedere, dar consider că această viteză e suficientă în majoritatea situațiilor. Ar fi fost interesant să fotografieze mai repede, dar probabil că ar fi fost un compromis în ceea ce privește calitatea. O fi același motiv pentru care și D800 cu același număr de megapixeli fotografiază tot cu 4 cadre pe secundă.

Iată zece cadre realizate în rafală. Fotografiile au fost făcute în AFI Palace Cotroceni, la patinoarul din interiorul mall-ului. 

Funcția de panoramare automată

Învârți rotița de schimbare a modurilor de fotografie pe modul pe panoramare, încadrezi, declanșezi și miști aparatul, iar în câteva secunde e gata fotografia. Funcția de panoramare automată funcționează foarte bine și dă randament de fiecare dată. Fotografiile sunt bine unite, expunerea este corect menținută în toate cadrele, iar setările sunt reglate în așa fel încât să nu obții fotografii mișcate nici dacă rotești mai repede aparatul. Priviți ce-am obținut. 

Test video în Grădina Botanică

Mare, mare plus și pentru filmare! Îmi place tare mult cum sunt redate culorile și detaliile. Secvențele pe care le-am filmat sunt full HD și la 25 de cadre pe secundă. Toate cadrele au fost filmate în Grădina Botanică din București, în același loc unde am realizat și primele fotografii. Focalizarea a fost automată pe tot parcursul filmării și în afară de 2-3 excepții nu a dat vreun rateu.

Urmăriți secvențele în care fac trecerea de la o zonă la alta și diferă lumina. Exponometrul se adaptează rapid, iar tranziția de la o luminozitate la alta se face lin, fără treceri bruște.

Test cu Sony 18-105mm f/4 G OSS – Ideal pentru filmare

Este un obiectiv dedicat formatului crop, dar funcționează foarte bine și pe A7R, redând fotografiile la rezoluția de 15 megapixeli. E o rezoluție suficientă pentru majoritatea situațiilor. Păcat că momentan Sony nu are foarte multe obiective mirrorless full-frame, dar sunt convins că situația se va schimba curând.

Revenind, Sony A7R este compatibil cu toate obiectivele Sony Mirrorless, însă fotografiile vor fi realizate la rezoluția de 15 megapixeli. Trecând acum la al doilea obiectiv cu care am testat mirrorless-ul full-frame, Sony 18-105mm f/4 G OSS este un obiectiv all-around ideal pentru filmare!

Obiectivul Sony 18-105mm f/4 G OSS este disponibil la F64 la prețul de 2.518 lei (10% reducere).

Are un design minimalist și nu are niciun indicator pentru zoom sau distanța focală. Arată bine, deși uneori ar fi util să știi în ce zonă te afli cu focalizarea și distanța focală. Eu unul mă folosesc de acele indicatoare. Desigur, așa m-am obișnuit eu. Noua gamă de aparate și de obiective vine cu multe funcții care pot compensa clasicele indicatoare, vezi funcția în care atunci când ești pe focalizare manuală imaginea ți se mărește la 100% pe vizor/display LCD ca să vezi în detaliu dacă e clar subiectul sau nu. Iată cum arată obiectivul. 

Și o serie de fotografii pe care le-am realizat cu el. Mi-a plăcut că inelul pentru zoom se adaptează foarte bine pentru ce vrei să faci. Dacă-l învârți puternic dintr-o dată din stânga în dreapta sau invers zoom-ul se face mai rapid. Dacă învârți mai lent acționează în consecință.

În ceea ce privește calitatea imaginii Sony 18-105mm este un obiectiv al cărui scop este să acopere cât mai multe situații. Am observat că detaliile sunt cel mai bine redate între 24 și 80 de milimetri. Am fotografiat cât de mult am putut la f/4, iar obiectivul, per total, s-a descurcat bine. Oferă o bună separare a subiectului de fundal, un bokeh frumos și îți permite să faci portrete interesante. Priviți fotografiile pe care le-am realizat. 

Iar apoi am filmat cu el. Așa cum ziceam, îl văd un obiectiv ideal pentru filmare, mai ales datorită zoom-ului controlat electronic și care îți permite să faci treceri line de la un plan la altul. Am făcut și câteva demonstrații în clipul de mai jos pentru a vedea mai bine despre ce e vorba.

Obiectivul Sony 18-105mm f/4 G OSS este disponibil la F64 la prețul de 2.518 lei (10% reducere).

Test cu Sony Carl Zeiss 16-70mm f/4 OSS – Calitatea în imagini

E un Carl Zeiss, e un obiectiv premium, este calitatea în imagini. La concluzia aceasta am ajuns după ce am testat obiectivul în diverse situații zilele trecute. Imaginile sunt extrem de sharp chiar și de la f/4, iar stabilizatorul își face foarte bine treaba. Am rămas plăcut surprins să văd foarte puține distorsiuni, să văd claritate în contralumină în fiecare parte a cadrului. Asta înseamnă calitatea Carl Zeiss. Să vedem întâi cum arată obiectivul.

Obiectivul Sony Carl Zeiss 16-70mm f/4 OSS este disponibil la F64 la prețul de 4.139 de lei (10% reducere).

Mi-ar fi plăcut ca pentru segmentul de preț din care face parte să fi avut zoom intern. Ar fi fost mai bine, cred eu, și s-ar fi menținut și un kit compact indiferent de mirrorless-ul pe care era pus. Totuși, acestea sunt detalii care nu țin de calitatea pe care o poate oferi. Iată imaginile de test pe care le-am realizat împreună cu A7R. 

Și apoi l-am testat și pe partea de filmare. Excelent și din acest punct de vedere! Per total e un obiectiv simbol al calității. Păcat, mare păcat că nu este pentru formatul full-frame. Mare păcat! Sper totuși că în perioada următoare să se lanseze un obiectiv asemănător și pentru full-frame.

Obiectivul Sony Carl Zeiss 16-70mm f/4 OSS este disponibil la F64 la prețul de 4.139 de lei (10% reducere).

Concluzii

Sony A7R este un aparat foto mirrorless cu senzor full frame, fără filtru low pass și care oferă o calitate foarte bună a imaginii. Se comportă foarte bine atât în lumină bună, dar mai ales în lumină slabă, putând obține fotografii utilizabile chiar și la ISO 25.600. Îl recomandăm cu încredere pentru utilizarea în absolut toate situațiile, atât pentru fotografi amatori, cât și pentru fotografi profesioniști.

Sony A7R este disponibil la F64 la prețul de 9.599 de lei.



Îți trimitem săptămânal cele mai bune fotografii publicate pe BlogDeFotografie.ro

Dragoș Asaftei

 
Avatar of Dragoș Asaftei