cat-menu » Review Tamron 15-30mm f/2.8 VC: obiectiv ultra-wide de top
 
 

 
 


 
Am testat:
 

Review Tamron 15-30mm f/2.8 VC: obiectiv ultra-wide de top

 
Tamron 15-30mm f/2.8
Tamron 15-30mm f/2.8
Tamron 15-30mm f/2.8

 
De unde poate fi cumpărat
 

Cel mai mic preț: 5.999 de lei Verifică prețul la F64
 
Calitatea imaginii
9.0


 
Funcții
9.0


 
Ergonomie
7.0


 
Raport preț-calitate
8.0


 
Nota noastră
8.3
8.3/10


Nota cititorilor
11 note

 

Util pentru


Peisaje, fotografii de interior, cadre de reportaj


Tamron 15-30mm f/2.8 este un obiectiv ultra-wide dedicat sistemului full-frame (dar compatibil și pe crop) care are ca atuuri calitatea bună a imaginii și eficiența stabilizatorului de imagine.
Review adăugat pe 21 martie 2015 de

 
Citește review-ul complet
 
 

Observ cum în ultimii ani interesul producătorilor third party (Sigma, Tamron, Tokina, Samyang etc.) pentru aparatura foto de top este din ce în ce mai mare. Sigma a început cu noile obiective din gama Art, Samyang cu obiectivele excelente pentru filmare, iar Tamron cu obiective rivale pentru suita clasică (14-24, 24-70, 70-200). Circulă vești cum că în curând toată gama aceasta va avea un corespondent nou, relansat, produs de Tamron, iar o primă dovadă ar fi lansarea noului 15-30mm f/2.8, un obiectiv deja din segmentul premium care ar putea câștiga serios teren în următoarea perioadă.

Tamron 15-30mm f/2.8 VC USD, după denumirea lui completă, este un obiectiv ultra-wide compatibil cu formatul full-frame și crop (devine aprox. 22-45mm) care poate concura cu Nikon 14-24mm f/2.8, Nikon 16-35mm f/4, Canon 16-35mm f/2.8 ori alte obiective similare. Totuși, prețul destul de mare al obiectivului produs de Tamron face ca alegerea să nu fie una tocmai simplă. 16-35-ul f/4 produs de Nikon e mai ieftin, iar 16-35-ul f/2.8 produs de Canon e cam pe-acolo la preț. Așa că motivul „clasic” al prețului mai mic pentru obiectivele third party, Tamron, cam iese din discuție.

Desigur, fiecare obiectiv are avantajele și dezavantajele lui. Nu le-am testat pe îndelete pe cele menționate mai sus, motiv pentru care nu mă voi pronunța în ceea ce privește calitatea imaginii, însă au început deja să apară teste comparative pe internet, cum ar fi acesta între Tamron 15-30 și Nikon 14-24. De unde reiese că cei de la Tamron au făcut o treabă destul de bună cu noul obiectiv.

Mulțumită celor de la F64 am reușit să testez timp de aproape o săptămână noul obiectiv proaspăt sosit la noi în țară. L-am folosit la fotografie de eveniment, de peisaj, de portret și de stradă și-am încercat să văd cât de bine se descurcă la fiecare dintre ele. Ce pot spune de la bun început e că focala este pe gustul meu.

Fotografiind mult cu 35-ul de la Sigma, obiectivul meu preferat în momentul de față, distanța focală a noului obiectiv Tamron mă aduce în zona aceea, iar la 30mm f/2.8 scapi de tot de perspectiva unui obiectiv ultra-wide și poți face câteva cadre de portret ori de reportaj foarte bune.

Dacă la 15 ori 20,25mm distorsiunile de grandangular te fac să folosești obiectivul cu atenție și doar în situații potrivite, la 30mm îl poți folosi ca pe un obiectiv standard în contextele obișnuite. Și ăsta-i lucrul care mi-a plăcut cel mai mult. Dar să începem cu începutul și caracteristicile tehnice ale obiectivului.

Specificații tehnice – Tamron 15-30mm f/2.8 VC USD

  • Distanță focală de 15-30mm (aprox. 22-45mm pe crop);
  • Diafragmă maximă constantă f/2.8 (diafragmă minimă f/22);
  • 9 lamele de diafragmă;
  • Bloc optic construit din 18 elemente în 13 grupuri;
  • Distanță minimă de focalizare de 28 de centimetri;
  • Sistem de stabilizare a imaginii;
  • Montură etanșeizată;
  • Compatibil full-frame;
  • Greutate de 1.100 de grame.

Diferențe tehnice față de principalele obiective concurente (Nikon 14-24mm f/2.8, Nikon 16-35mm f/4 VR, Canon 16-35mm f/2.8, Sony 16-35mm f/2.8):

  • Tamron 15-30mm are stabilizare optică spre deosebire de Nikon 14-24 2.8 și Canon 16-35 2.8;
  • Tamron 15-30mm este cu 200 de grame mai greu decât Nikon 14-24 2.8 și Sony 16-35 2.8, și cu 500 de grame mai greu decât Nikon 16-35 4 și Canon 16-35 2.8;
  • Pe Tamron 15-30mm și Nikon 14-24 nu poți pune filtre, pe când pe celelalte modele menționate acest lucru este posibil.

Construcția obiectivului

Dintre toate obiectivele de care am tot povestit mai sus, Tamron-ul este nu doar cel mai greu, ci și cel mai voluminos. Folosit pe un body cu grip obiectivul se simte bine în mână și la fotografiat, însă pus pe un corp mai compact îl dezechilibrează destul de mult și devine anevoios de folosit.

Fiind destul de robust devine totuși confortabil atunci când îl ții în poziția de fotografiat, dar începe să atârne ca o greutate mare atunci când sprijini aparatul de umăr sau de gât. Treaba asta se transformă în schimb în avantaj atunci când vine vorba de eficiența stabilizării.

Construcția obiectivului și eficiența sistemului de stabilizare m-au ajutat să obțin fotografii clare chiar și cu un timp de expunere de jumătate de secundă la 15mm. Sunt convins că aș fi putut obține rezultate similare și la o expunere de o secundă, cu puțin exercițiu. Nu e ceva ieșit din comun, totuși. Aceeași eficiență o dovedește și 16-35-ul de la Nikon, de exemplu, care are stabilizare optică încorporată.

Test stabilizare – timp de expunere de 0.5s, jumătate de secundă, fotografie făcută din mână

Tamron 15-30mm, test stabilizare

Crop zonă centrală

Tamron 15-30mm, test stabilizare

Totuși, forma obiectivului poate facilita obținerea fotografiilor clare atunci când vine vorba de timpi lungi de expunere.

În rest am simțit că inelul de zoom se mișcă destul de greu. Poate și pentru că zoom-ul este cumva.. hibrid. Intern pe toată lungimea obiectivului, adică mișcarea blocului optic nu depășește capătul parasoralului încorporat, dar și extern prin prisma mecanismului. Greutatea mare a blocului optic își spune cuvântului. Totuși, în momentul de față poate fi o scuză faptul că obiectivul era nou și foarte puțin folosit. Rămâne de văzut feedback-ul pe termen lung.

Tamron 15-30mm f/2.8 este disponibil la F64 la 5.999 de lei.

Calitatea imaginii

Am observat încă de la început că obiectivul stă foarte bine în ceea ce privește detaliile din mijlocul cadrului. În funcție de ce fotografiezi și cum faci treaba asta poți reuși să păstrezi multe detalii și în extremele cadrului, acolo unde la capătul wide, la 15mm, distorsiunile sunt evidente, dar nu ieșite din comun. E fenomenul obișnuit care apare la fotografierea cu obiective ultra-wide și care se regăsește și la obiectivele de top, precum Nikon 14-24 2.8 ori Canon 16-35 2.8.

Dar pe măsură ce fotografiam mai mult cu obiectivul mi-am dat seama că treaba cu distorsiunile ține de obișnuință. După ce te obișnuiești cum să încadrezi, cum să orientezi aparatul față de subiect, cum să te poziționezi tu față de subiect îți dai seama că distorsiunile pot fi foarte bine controlate și, de ce nu, folosite spre ajutorul tău.

Sau dacă nu le poți corecta apoi rapid în Adobe Lightroom, cum veți vedea mai jos. Deocamdată nu a apărut un preset dedicat pentru obiectiv, dar soft-ul calculează destul de bine cât are de corectat și poate fi util în anumite situații.

Am mai observat și bokeh-ul care e specific Tamron. Este cremos, iar la 30mm își pune plăcut amprenta asupra fotografiilor. Tocmai de aceea ziceam că mi-a plăcut să-l folosesc și pentru fotografie de eveniment. Bokeh-ul se simte și la 15mm, dar e mai accentuat, evident, și mai cremos la 30mm.

În ceea ce privește aberațiile cromatice și alte artefacte optice pot spune că obiectivul este destul de „curat” încă de la f/2.8 și că nu e necesară închiderea diafragmei pentru evitarea acestor defecte decât în situații speciale. Chiar și în timpul fotografierii direct către soare flare-ul se păstrează minim, la fel și aberațiile cromatice.

Totuși, obiectivul are o vignetare destul de evidenetă. În fotografierea peisajelor e chiar utilă, acționând și ca un fel de filtru de „polarizare” pentru cer, însă în unele situații poate încurca. Vignetarea se corectează însă destul de repede.

Să vedem setul de imagini realizat, crop-uri și detalii din anumite părți ale cadrului. Toate fotografiile au fost făcute în formatul .RAW, redimensionate în Lightroom și salvate apoi în .JPEG. Nu au fost aplicate corecții asupra imaginii.

Test detalii #1 15mm – 1/30s, f/2.8, ISO 2.000

Tamron 15-30mm, test detalii

Crop – Test detalii #1 15mm- 1/30s, f/2.8, ISO 2.000

Tamron 15-30mm, test detalii - Crop

Test detalii #2 15mm – 1/200s, f/2.8, ISO 400

Tamron 15-30mm, test detalii

Crop – Test detalii #2 15mm – 1/200s, f/2.8, ISO 400

Tamron 15-30mm, test detalii - Crop

Test detalii #3 15mm – 1/200s, f/2.8, ISO 400

Tamron 15-30mm, test detalii - Crop

Crop centru – Test detalii #3 15mm – 1/200s, f/2.8, ISO 400

Tamron 15-30mm, test detalii

Crop margine dreapta – Test detalii #3 15mm – 1/200s, f/2.8, ISO 400

Tamron 15-30mm, test detalii - Crop

Crop margine stânga – Test detalii #3 15mm – 1/200s, f/2.8, ISO 400

Tamron 15-30mm, test detalii - Crop

Test detalii #4 15mm – 1/8s, f/3.2, ISO 400

Tamron 15-30mm, test detalii

Crop – Test detalii #4 15mm – 1/8s, f/3.2, ISO 400

Tamron 15-30mm, test detalii - Crop

Test detalii #5 15mm – 1/160s, f/2.8, ISO 400

Tamron 15-30mm, test detalii

Crop centru – Test detalii #5 15mm – 1/160s, f/2.8, ISO 400

Tamron 15-30mm, test detalii - Crop

Crop margine – Test detalii #5 15mm – 1/160s, f/2.8, ISO 400

Tamron 15-30mm, test detalii - Crop

Crop margine – Test detalii #5 15mm – 1/160s, f/2.8, ISO 400

Tamron 15-30mm, test detalii - Crop

Crop margine – Test detalii #5 15mm – 1/160s, f/2.8, ISO 400

Tamron 15-30mm, test detalii - Crop

Crop margine – Test detalii #5 15mm – 1/160s, f/2.8, ISO 400

Tamron 15-30mm, test detalii - Crop

Test detalii #6 15mm – 1/1600s, f/2.8, ISO 400

Tamron 15-30mm, test detalii

Crop – Test detalii #6 15mm – 1/1600s, f/2.8, ISO 400

Tamron 15-30mm, test detalii, Crop

Test bokeh 30mm (3 metri distanță de la subiect) – 1/160s, f/2.8, ISO 400

Tamron 15-30mm, test bokeh

Crop – Test bokeh 30mm – 1/160s, f/2.8, ISO 400

Tamron 15-30mm, test bokeh crop

Test bokeh 20mm

tamron-15-30-test-bokeh-2-2

Test bokeh 25mm

Tamron 15-30mm, test bokeh

Test distorsiuni #1 15mm – 1/160s, f/2.8, ISO 400

Tamron 15-30mm, test distorsiuni

Detaliu – Test distorsiuni #1 15mm – 1/160s, f/2.8, ISO 400

Tamron 15-30mm, test distorsiuni

Corecție – Test distorsiuni #1 15mm – 1/160s, f/2.8, ISO 400

Tamron 15-30mm, test distorsiuni

Test distorsiuni #2 15mm – 1/320s, f/2.8, ISO 640

Tamron 15-30mm, test distorsiuni

Corecție – Test distorsiuni #2 15mm – 1/320s, f/2.8, ISO 640

Tamron 15-30mm, test distorsiuni

Test flare #1 15mm – f/2.8

Tamron 15-30mm, test flare

Crop – Test flare #1 15mm – f/2.8

Tamron 15-30mm, test flare

Test flare #2 15mm – f/5.6

Tamron 15-30mm, test flare

Crop – Test flare #2 15mm – f/5.6

Tamron 15-30mm, test flare

Test vignetare 15mm – f/2.8

Tamron 15-30mm, test vignetare

Corecție – Test vignetare 15mm – f/2.8

Tamron 15-30mm, test vignetare

Alte fotografii făcute cu Tamron 15-30mm f/2.8 VC USD

Castelul Peleș, Sinaia

Castelul Bran, Bran

Alte fotografii de test

Concluzii

Tamron 15-30mm f/2.8 este un obiectiv ultra-wide dedicat sistemului full-frame (dar compatibil și pe crop) care are ca atuuri calitatea bună a imaginii și eficiența stabilizatorului de imagine. Totuși, prețul îl poziționează aproape de obiective ultra-wide consacrate ale producătorilor Nikon, Canon și Sony, motiv pentru care alegerea nu va fi una ușoară. Motivul prețului iese din calcul în aproape toate situațiile din cauza diferențelor (ba chiar unele obiective, precum Nikon 16-35 f/4, sunt mai ieftine; totuși există o diferență destul de mare la preț între Tamron și Nikon 14-24 2.8).

Este un înlocuitor pentru Nikon 14-24 2.8? Poate fi. Nu păstrează poate la fel de bine culorile, însă calitatea imaginii se apropie de a acestuia. Este un înlocuitor pentru Nikon 16-35 f/4? Dacă scade prețul Tamron-ului ar putea fi soluția potrivită. Dacă sunteți pe punctul de a vă lua un ultra-wide cred că cel mai bine e să testați toate variantele înainte să faceți pasul final. S-ar putea ca la unele să vă atragă și construcția (să puteți utiliza filtre, de exemplu) sau alte detalii.

Puncte tari

  • Sistem de stabilizare eficient;
  • Construcție solidă;
  • Calitate bună a imagini;
  • Bokeh plăcut, soft, cremos;
Verigi slabe

  • Lipsa posibilității de utilizare a filtrelor;
  • Greutatea destul de mare a obiectivului;
  • Inelul de zoom se mișcă greoi;
  • Prețul cam ridicat.

Oricum ar fi, noul Tamron 15-30mm f/2.8 este o variantă de luat în calcul. În momentul de față obiectivul este listat la F64 la prețul de 5.999 de lei.



Îți trimitem săptămânal cele mai bune fotografii publicate pe BlogDeFotografie.ro

Dragoș Asaftei

 
Avatar of Dragoș Asaftei