Adăugat pe 8 iunie 2013 de Dragoș Asaftei in Sfaturi utile

Sfaturi pentru realizarea fotografiilor macro și close-up

Ponturi fotografii macro și close-up
Ponturi fotografii macro și close-up

Fotografiile macro sunt unele dintre cele cu cel mai mare impact asupra privitorilor, fiind realizate de o mulţime de fotografi atât profesionişti cât şi amatori, devenind astfel cel mai practicat gen fotografic. Datorită popularităţii ridicate, fotografiile macro sunt foarte variate, incluzând o multitudine de subiecte cu potenţial fotografic, fiind astfel sursa interminabilă a oricărui fotograf pasionat de acest gen. Acest gen al artei fotografice nu presupune doar fotografierea insectelor şi a vietăţilor, ci şi a unor alte obiecte (devenind macro-conceptual) sau a unor părţi ale corpului (în fotografiile cu modele).

În funcţie de categoria din care fac parte, fotografiile macro acoperă o gamă largă de cerinţe, atât în cazul celor comerciale dar şi celor personale, adaptându-se cu uşurinţă la majoritatea necesităţilor. Totuși, înainte de a începe explicațiile propriu-zise trebuie menționat faptul că există o diferență între fotografiile macro și close-up. Fotografiile macro sunt acelea în care dimensiunea subiectului pe senzor este în raport de 1:1 cu dimensiunea sa în realitate, iar fotografiile close-up sunt cadre realizate mai de aproape, fără a ajuns la raportul de 1:1. Ne vom referi totuși la fotografia macro ca și cadru general.

Fotografierea insectelor

Fotografiatul insectelor este unul dintre cele mai populare genuri din acest domeniu, fiind renumit în întreaga lume datorită simplicităţii aparente. Faptul că sunt privite a fi simple snapshoot-uri care pot fi realizate de oricine oferă mult curaj amatorilor şi tuturor începătorilor de a practica acest gen, căzând într-un oarecare miraj, toul fiind foarte uşor în primele momente, contrariul având a se dovedi în următoarele clipe.

Pentru a fotografia insecte răbdarea este în prim-plan, necesitând atât o atenţie ridicată cât şi abilitatea de a aştepta şi a rămâne nemişcate minute întregi. Insectele sunt foarte mici, însă foarte rapide şi fricoase, reacţionând la orice vibraţie, orice sunet, orice mişcare. Astfel, trebuie să fiţi cât se poate de silenţioşi, dar şi foarte atenţi, pentru a descoperi locurile în care vin vietăţile, florile din care se hrănesc, putând apoi a le ademeni mult mai uşor către locul în care doriţi a le fotografia.

În cazul în care doriţi să găsiţi insecte mai rare, o documentare despre habitatul acestora şi locul în care trăiesc este mai mult decât necesară, deoarece le veţi putea găsi cu uşurinţă, fără a căuta prea mult. De altfel, unele insecte pot fi ademenite foarte uşor prin folosirea diverselor “capcane”; după ce veţi observa locul din care se hrănesc, mutarea plantei (hranei) într-un loc mai accesibil vă poate uşura foarte mult munca. În cazul în care vor veni veţi avea mult mai mult timp de fotografiat, datorită faptului că veţi avea o posiţie fixă, nefiind necesară căutarea insectei într-o zonă foarte largă.

Ponturi fotografii macro și close-up

Experimente DIY

Făcând referire la popularitatea ridicată a acestui gen se deduce faptul că echipamentul necesar nu este unul foarte special, fiind accesibil tuturor. Specific oricărui gen fotografic, există şi accesorii speciale care vă pot transforma simplul aparat într-o cameră deosebită, dedicată macro.

În cazul în care deţineţi un aparat compact sau un D-SLR al cărui obiectiv nu este special pentru macro, există câteva mici trucuri DIY care vă pot îmbunătăţii foarte mult rezultatele. Unul dintre cele mai cunoscute artificii pentru a te putea apropria mult mai mult de subiect este folosirea binecunoscutei lupe, lucru foarte ieftin, însă cu rezultate destul de bune. Dacă obiectivul folosit este unul cu o calitate peste medie, rezultatele obţinute vor fi foarte bune, aberaţiile cromatice fiind practic inexistente.

Alte accesorii înafară de obiectivele macro dedicate ce vă pot aduce mai aproape de subiect obţinând un raport de mărire apropriat de 1:1 ar putea fi filtrele close-up  şi tuburile de extensie, care, folosite împreună cu un obiectiv bun, pot realiza fotografii macro foarte detaliate. O metodă relativ nouă este folosirea unui burduf macro care, mărind distanţa de la senzor la obiectiv, scade distanţa de focalizare, crescând astfel raportul de mărire dar şi rezoluţia imaginii, evitând un crop mult mai strâns.

Pentru a obţine o lumină uniformă, mult mai plăcută în acest tip de fotografii, folosirea unui bliţ extern este cea mai bună soluţie, necesitând însă şi alte accesorii pentru a transpune fasciculul de lumină în faţa obiectivului, circular, şi nu perpendicular. Aceste inele pentru bliţuri vor împrăştia lumina pe o suprafaţă mult mai mare, evitând astfel atât umbrele dure dar şi reflexiile puternice de pe obiecte sau insecte.

Ponturi fotografii macro și close-up

Combinarea parametrilor tehnici

Detaliile tehnice necesită o atenţie sporită, combinarea reuşită a lor putând a vă prezenta rezultate pe măsură, transmiţând în acelaşi timp şi gânduri plăcute, reuşind de multe ori a transpune privitorul exact în momentul fotografierii, datorită atmosferei plăcute realizate în aceasta. Astfel, expunerea, diafragma, sensitivitatea şi balansul alb trebuie combinate şi setate cu grijă pentru a obţine fotografii reuşite. Expunerea, unul dintre cele mai importante elemente necesare în realizarea unei fotografii, trebuie verificată cu atenţie înainte de declanşare.

În cazul în care fotografiaţi pe lumină naturală (cea a soarelui) se recomandă verificarea expunerii vizual, şi nu în funcţie de exponometru, din cauza faptului că uneori umbrele şi razele puternice vor determina o supra/subexpunere a fotografiilor. Dacă doriţi să supraexpuneţi, historigrama vă poate ajuta foarte mult; expunerea poate fi mărită până în momentul în care tonurile încep a se îndrepta spre dreapta axei fără a obţine o fotografie arsă, rezultatul fiind unur foarte plăcut, foarte contrastant.

De asemenea diafragma joacă şi ea un rol foarte important în realizarea fotografiilor, mărind sau scăzând câmpul de profunzime dar şi lumina care pătrunde pe senzor în funcţie de necesităţi. La fotografiatul insectelor se recomandă o diafragmă cât mai închisă pentru a înacadra întreg subiectul în zona de focus, detaliile obţinute astfel uneleori fiind foarte clare datorită faptului că majoritatea obiectivelor îşi măresc rata de sharpness în momentul în care diafragma se închide mai mult de f/7.1 .

Sensitivitatea ISO şi balansul alb pot schimba în totalitate modul în care va ieşi rezultatul. Datorită faptului că se recomandă utilizarea unui timp de expunere destul de mic pentru a surprinde momentele din natură mult mai clar, valoarea ISO-ului va trebui modificată regulat în funcţie de lumina disponibilă. Dacă fotografiaţi insecte este necesar un timp mai scut de 1/160 din cauza mişcărilor foarte rapide realizate de acestea. Timpul de expunere nu mai este însă o problemă la realizarea fotografiilor macro într-un spaţiu închis, în care subiectul este defapt un obiect, putând astfel a menţine sensitivitatea ISO la valori foarte mici.