Am testat:
 

Test cu Tamron 16-300mm la Abu Dhabi Formula 1 Grand Prix

 
Tamron 16-300mm Di VC PZD
Tamron 16-300mm Di VC PZD
Tamron 16-300mm Di VC PZD

 
De unde poate fi cumpărat
 

Cel mai mic preț: 2.999 de lei Verifică prețul la F64
 
Calitatea imaginii
7.0


 
Funcții
8.0


 
Ergonomie
8.0


 
Raport preț-calitate
7.0


 
Nota noastră
7.5
7.5/10


Nota cititorilor
1470 note

 

Util pentru


Călătorii, vacanțe și fotografii de natură.

Mai puțin util pentru


Evenimente și fotografii în lumină slabă.


Tamron 16-300mm este un all-around util pt. călătorii și fotografii de natură. Se comportă bine lumină suficientă. Stabilizatorul de imagine este extrem de eficient.
Review adăugat pe 24 ianuarie 2015 de

 
Citește review-ul complet
 
 

La sfârșitul anului trecut Vlad Dulea, colegul nostru, a fost prezent la competiția de Formula 1 de la Abu Dhabi. Desfășurată pe durata a trei zile, F1 Grand Prix Abu Dhabi este una dintre cele mai importante curse din campionat. Circuitul are o lungime de 5,55 kilometri, iar recordul pe el a fost stabilit de Sebastian Vettel în 2009 – 1 minut și 40 de secunde.

Vlad a ales să fotografieze cursa din tribună cu obiectivul Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di VC PZD lansat în 2014. E-un all-around dedicat aparatelor foto D-SLR cu senzor APS-C (crop – 1.5x, respectiv 1.6x). Aparatul pe care l-a testat a fost un Canon 550D. Testul vine ca răspuns la poziționarea pe care o are 16-300-le: obiectiv all-around, utilizat pe un D-SLR entry-level, util pentru cei care vor să fotografieze cam orice fără să care după mai multe obiective.

În idee sună bine. All-around-urile de acest tip sunt atractive. Cei 16mm sunt suficienți pentru cadre wide indiferent de spațiu, iar cei 300mm te ajută să fotografiezi fără probleme subiect de la distanță, mai ales că în formatul crop ei devin aproximativ 450mm. Totuși, plaja focală lungă vine cu anumite compromisuri, așa cum veți putea vedea în continuare. În final e important să pui în balanță calitatea imaginilor și confortul pe care ți-l oferă acest obiectiv.

Tot din gama obiectivelor all-around am testat de curând și noul Sigma 18-300mm f/3.5-6.3 OS, obiectivul direct concurent al Tamron-ului. Review-ul poate fi citit aici. Dar să revenim la Tamron.

Specificații tehnice – Tamron 16-300mm f/3.5-6.3

  • Distanță focală de 16-300mm;
  • Deschiderea maximă a diafragmei de f/3.5-6.3, deschiderea minimă de f/22-40;
  • Sistem de stabilizare optică a imaginii;
  • Distanța minimă de focalizare de 39 de centimetri;
  • Diametrul lentilei frontale de 67mm;
  • Alcătuit din 16 lentile în 12 grupuri;
  • Greutate de 540 de grame;
  • Disponibil în variante pentru Nikon, Canon, Sony la prețul de 2.999 de lei.

Construcția lui 16-300 este cu siguranță un punct forte. Este construit dintr-un plastic rezistent, iar inelele pentru distanța focală și focalizare au o cursă lină și îți oferă suficient de multă precizie. Inelul de focalizare este cam îngust, fapt justificat oarecum de situațiile pentru care a fost gândit acest obiecitv. Spre deosebire de alte obiective similare, Tamron 16-300 mai are avantajul că focalizarea se face în interiorul obiectivului. Rezultatul direct este creșterea vitezei de focalizare.

Cui i se potrivește acest obiectiv? Răspunsul e unul simplu. Pasionaților de fotografie și călătorii care vor să poată surprinde orice în imagini folosindu-se de un singur obiectiv. Într-o vacanță, de exemplu, ai putea acoperi toate situațiile cu 16-300. E gândit să fie un obiectiv ușor de folosit, versatil, precis și suficient de bun calitativ. Așadar dacă îți plac drumețiile, îți plac călătoriile, îți place să mergi pe munte sau pur și simplu vrei un obiectiv potrivit pentru concedii, 16-300 poate fi o variantă bună.

În același timp obiectivul poate fi util și pentru fotografia de natură: peisaje, close-up-uri și wild life, într-o mai mică măsură. În principiu în toate situațiile în care ai lumină suficient de bună (pe timpul zilei ori la momentele crepusculare). 

Totuși, dacă vrei să fotografiezi evenimente ori să faci cadre de stradă sau în lumină slabă, s-ar putea să nu fie cea mai bună alegere. F/5.6 la 200mm, de exemplu, te va pune în situații dificile atunci când lumina nu este de partea ta.

Calitatea imaginii

Principala provocare a obiectivelor all-around este menținerea calității imaginii pe toată distanța focală. Dacă la capătul wide e mai ușor să scoți imagini sharp (ești favorizat de unghiul mare de cuprindere, de faptul că vibrațiile nu se resimt atât de tare, de diafragma mai deschisă), la capătul tele ai nevoie de mai multe corecții din cauza suprapunerii planurilor. În general calitatea obiectivelor all-around scade cum te duci spre capătul tele.

Din ce-am observat privind fotografiile făcute cu 16-300, obiectivul se comportă cel mai bine între 20mm și 200mm. Cam aceasta ar fi plaja focală optimă pentru rezultate bune. De la 200mm în sus și de la 16mm în jos imaginile tind să devină neclare, iar aberațiile cromatice să se întețească. Dacă de aberații scapi închizând diafragma cu una sau două trepte (de la f/3.5 la f/4.5, spre exemplu), de imaginea neclară scapi puțin mai greu. Chiar și la f/8 sau f/10, cadrele de la 300mm nu sunt suficient de sharp.

Desigur, le poți folosi fără probleme, iar cu puțin Lightroom (sau orice alt soft de procesare a imaginii) corectezi treaba asta, însă dacă ai nevoie de imagine clare de la bun început s-ar putea ca treaba asta să-ți dea bătăi de cap. De aceea spuneam că pentru evenimente, 16-300-le nu e cea mai bună alegere. Însă pentru vacanțe, călătorii și cadre generale în situații normale e exact ce trebuie.

Iată câteva imagini și crop-uri din cadre făcute la 16, la 80 și la 300mm.

Test la 16mm

Tamron 16-300mm la 16mm

Crop la 16mm

Crop Tamron 16-300mm la 16mm

Test la 16mm

Tamron 16-300mm la 16mm

Crop la 16mm

Crop Tamron 16-300mm la 16mm

Test la 80mm

Tamron 16-300mm - Test detalii

Crop la 80mm

Tamron 16-300mm - Test detalii crop

Test la 300mm

Tamron 16-300mm la 300mm

Crop la 300mm

Crop Tamron 16-300mm la 300mm

Test la 300mm

Tamron 16-300mm la 300mm

Crop la 300mm

Crop Tamron 16-300mm la 300mm

Dacă spre capătul wide detaliile sunt bine redate, spre cel tele se cam pierd, iar imaginea nu este foarte clară. Aberațiile cromatice sunt și ele destul de evidente la deschiderea maximă a diafragmei (f/3.5-6.3). Dispar, așa cum ziceam mai devreme, după ce închizi diafragma cu una sau două trepte (f/4.5-8).

În contralumină în schimb obiectivul se descurcă exemplar. Iată două cadre cu soarele la apus. Detaliile sunt bine păstrate în zona puternic iluminată, flare-ul este inexistent, iar culorile sunt corect redate.

Test flare

Tamron 16-300mm - Test flare

Crop test flare

Tamron 16-300mm - Test flare crop

Test flare

Tamron 16-300mm - Test flare

Crop test flare

Tamron 16-300mm - Test flare crop

În ceea ce privește distorsiunile, obiectivul este surprinzător de corect la 16mm. Nu distrsionează aproape deloc. Totuși, detaliile se pierd destul de mult în spre marginile cadrului. Pentru peisaje ori situații în care sunt importante și detaliile din marginile cadrului recomand fotografierea la 20-24mm, unde calitatea imaginii se îmbunătățește semnificativ.

Continuând cu situațiile în care obiectivul se comportă cel mai bine, e clar că îl avantajează fotografierea pe timpul zilei, în condiții de lumină suficientă. Poți închide diafragma suficient de mult ca să scapi de aberațiile cromatice, de exemplu, și să ai o profunzime mai mare de câmp dacă vine vorba de peisaje. Obiectivul este util și în timpul momentelor crepusculare când lumina este mai slabă, venind în ajutor stabilizatorul de imagine îmbunătățit seminificativ față de versiunile anterioare.

Deși stabilizatorul este eficient și pe timp de noapte, spre exemplu, în lumină slabă, aici sistemul de focalizare intervine negativ. În astfel de situații focalizarea se face mai lent (spre deosebire de situațiile cu lumină puternică în care sistemul e foarte rapid), în special dacă în cadru sunt zone fără contraste.

Seria completă de fotografii făcute de Vlad în timpul probelor de pe circuitul din Abu Dhabi. 

Concluzii

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di VC PZD este un obiectiv all-around util pentru vacanțe, călătorii și fotografii de natură. Se comportă bine în condiții de lumină bună, dar devine puțin mai greu de utilizat în lumină slabă. Stabilizatorul de imagine este totuși extrem de eficient, dovedindu-se a fi util în special la distanțe focale lungi (100, 200, 300mm), când permite obținerea unor imagini clare și cu un timp mai lung de expunere.

Puncte tari

  • Plaja focală lungă care acoperă majoritatea situațiilor (zoom optic de aproximativ 19x);
  • Sistemul de stabilizare optică a imaginii;
  • Construcția robustă;
  • Culorile redate natural;
Verigi slabe

  • Sistemul de focalizare nu este suficient de rapid în lumină slabă;
  • Aberațiile cromatice sunt destul de evidente la deschiderea maximă a diafragmei;
  • Imaginile nu sunt suficient de sharp spre capătul tele.

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 se găsește la F64 pe monturile Nikon, Canon și Sony la prețul de 2.999 de lei.



Îți trimitem săptămânal cele mai bune fotografii publicate pe BlogDeFotografie.ro

Dragoș Asaftei

 
Avatar of Dragoș Asaftei
Surprind de peste patru ani clipe prin fotografii și le asociez cu cuvinte creând povești. Am scris cărțile ”Primii 10 pași în fotografia digitală” și ”Primii 10 pași în fotografia de produs”, transpunând ideile esențiale într-un limbaj accesibil tuturor.


Adaugă un comentariu



Fii primul care adaugă un comentariu!


Adaugă un comentariu

(necesar)