Sfaturi pentru fotografii reușite la slujba de Înviere

Sfaturi utile

Sfaturi pentru fotografii reușite la slujba de Înviere

Share

Mai e puțin și vine Sfânta sărbătoare a Învierii Domnului. Eu am avut întotdeauna o curiozitate aparte în ceea ce privește toată slujba de Înviere și în ultimii ani am încercat de fiecare dată să realizez un fotoreportaj cât mai amplu și cât mai diferit. E o sarcină relativ grea să fotografiezi slujba de Înviere. Deși Lumina este subiectul acestei slujbe, tocmai lumina e cea care lipsește, în sensul că ești nevoit de multe ori să fotografiezi cu sensibilitate ISO ridicată, timp lung de expunere și așa mai departe. Dar totuși nu este imposibil și rezultatele obținute pot fi foarte reușite.

Vă împărtășim astăzi cinci sfaturi sau observații care să vă ajute să realizați fotografii cât mai reușite la slujba de Înviere. Înainte de toată partea tehnică și artistică, nu uitați de siguranța voastră și a aparatului. Sunt lumânări aprinse peste tot, în mâinile fiecărei persoane. Aveți grijă ca atunci când vă plimbați printre enoriași pentru căutarea unui loc mai bun să nu aveți parte de evenimente neplăcute. 🙂

Fotografiați cu un obiectiv wide, fix sau all-around

Eu unul prefer obiectivul wide în această situație. Majoritatea fotografiilor de la slujbele de Înviere le-am realizat cu un obiectiv ultra-wide. Spre exemplu, anul trecut am fotografiat cu un Nikkor AF-S 10-24mm f/3.5-4.5 pe durata întregii slujbe. Am mai cedat de câteva ori în favoarea unui 85mm f/1.8 pentru portrete, dar atât. Am găsit obiectivul wide a fi mult mai util.

Mi s-a părut foarte util și clasicul 18-55. Folosit cu atenție (pentru că nu e tocmai foarte luminos) poate oferi rezultate foarte bune. Sfatul nostru este să fotografiați cu un obiectiv wide, fix (și luminos) sau cu un all-around (18-55, 24-70, 24-120 ș.a.m.d.). Veți putea surprinde astfel toate situațiile depe durata slujbei și veți avea și o mobilitate mai mare.

Fotografiind cu un teleobiectiv nu veți obține mare lucru și nici nu vă veți putea mișca foarte ok prin mulțime. Dacă ar fi să alegem o singură categorie de obiective care să acopere toate evenimentele de pe durata slujbei și să aducă și un plus fotografiilor ar fi cea a obiectivelor wide.

Căutați unghiuri interesante, diferite

Urcați pe trepte. Urcați în turla bisericii (dacă e posibil). Stați în locuri din care aveți o perspectivă mai diferită a evenimentului. Știm că e un sfat generic, dar e foarte important ca întotdeauna să căutați cadre pe care nu le vede toată lumea. Veți fi surprinși de reacțiile ulterioare.

Anul trecut m-am urcat în turla bisericii și am obținut câteva cadre tare interesante. Tot anul trecut am găsit câteva trepte care duceau în strană și am reușit și de acolo să fotografiez din perspective diferite. Încercați și experimentați. Aveți grijă să fiți, totuși, în siguranță. 🙂

Sfaturi pentru fotografii reușite la slujba de înviere

Sensibilitatea ISO, diafragma și timpul de expunere

Odată ajunși la biserică (și în curtea acesteia – aici se desfășoară o mare parte din slujbă) veți constata că nu e suficient să fotografiați cu ISO 1600 sau 2000. Că lumina nu e suficientă. Că vă va fi greu să scoateți fotografii bune, clare, nemișcate, fără zgomot. Veți fi dezamăgiți și tentați să cedați. Dar nu faceți asta.

Fotografiați .RAW și veți avea mai multe șanse de a elimina zgomotul. Și nu vă speriați foarte tare de faptul că fotografiile vor avea acei purici. O fotografie reușită e mai mult decât o fotografie corectă din punct de vedere tehnic. Atât timp cât mesajul e extrem de evident, zgomotul de imagine nu mai costituie un detaliu atât de important.

Scopul e să obțineți fotografii cât mai clare, nu cât mai fine. Veți vedea că e mai important să surprindeți expresia unei persoane, decât să aveți în final o fotografie mișcată. Și pentru asta trebuie să măriți sensibilitatea ISO, deschideți diafragma și măriți timpul de expunere, dar nu prea mult. Încearcați să rămâneți totuși în zona timpului de 1/10-20-50s. Ar trebui să fie suficient. Și activați stabilizatorul de imagine al obiectivului (dacă există posibilitatea). 

Ați putea fotografia cu timp lung de expunere dacă veți dori să surprindeți coloana de creștini care înconjoară biserica, spre exemplu. Aici e suficient să micșorați sensibilitatea ISO și să măriți timpul de expunere. Și, neapărat, să aveți un trepied pe care să puteți pune aparatul.

Dezactivați Auto Noise Reduction și Active D-Lightining

Sau toate funcțiile pe care le găsiți în softul aparatului și au legătură cu reducerea zgomotului de imagine apărut la sensibilități ISO ridicate și cu compensarea digitală a expunerii pentru obținerea unei lumini uniforme – HDR, Active D-Lighting, D-Range și așa mai departe.

Toate aceste funcții vor face ca aparatul să proceseze mult mai greu fotografiile, să aveți timpi mai mari de așteptare și să nu aveți fotografii la fel de clare. Toate aceste funcții sunt utile, însă nu și în această situație. Vor ilumina artificial cadrul, vor evidenția elemente neplăcute și așa amai departe. E mai bine ca ele să fie oprite. E mai sigur.

Iată câteva dintre fotografiile realizate la slujba de Înviere de anul trecut. Majoritatea au fost realizate cu 10-24 pe Nikon D7000 cu 1/50s, f/3.5 și ISO 3.200-6.400.

Sărbători liniștite pline de lumină bună vă dorim! 🙂

Tags:

2 Comments

  1. connexion 3 May 2013

    sfaturile mi-au fost de folos
    am facut ceva poze bunicele la prohod cu un nikon dslr

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 4 May 2013

      Ne bucurăm să auzim asta! 🙂