Învățăm printr-o fotografie – Timpul lung de expunere (1/2)

Învățăm printr-o fotografie Sfaturi utile

Învățăm printr-o fotografie – Timpul lung de expunere (1/2)

Share

De multe ori ne întâlnim cu fel și fel de scene pe care le fotografiem, dar care par seci prin prisma faptului că au mai fost fotografiate sute de ori în aceleași ipostaze, iar toate rezultatele sunt destul de asemănătoare, iar fotografia este despre identitatea fotografului și amprenta sa directă asupra rezultatului. Ei, pentru a evita astfel de situații există mai multe soluții.

Una dintre ele ar fi alegerea unui timp mai lung de expunere. Și aici ne vom referi strict la situația în care fotografiem ape, râuri sau cascade și vrem să obținem ceva mai mult decât clasica fotografie înghețată în care timpul pare că stă în loc. De aici și 1/2 din titlu. Va urma curând o parte a doua în care vom prezenta alte situații în care timpul lung de expunere poate face miracole.

Cum am obținut fotografia de mai jos? Simplu. Am pus aparatul pe trepied, am închis diafragma la valoarea minimă (f/22), am micșorat sensibilitatea ISO (50) și am ales un timp de expunere cât mai lung, dar fiind atent totodată să nu ard fotografia. Rezultatul îl puteți vedea în continuare. Iar dacă nu aveți trepiedul la îndemână puteți improviza punând aparatul pe o stâncă, pe sol sau în alte locuri fixe și stabile. Dar aveți grijă totuși. Nu uitați că trepiedul este extrem de important de foarte multe ori. 🙂

Învățăm printr-o fotografie - Timp lung de expunere

Tags:

3 Comments

  1. Cristian 26 July 2013

    Salut Dragos, daca imi permiti o completare: exista si cazuri in care inchiderea diafragmei pana la valoarea minima + setarea ISO-ului la cea mai mica valoare, nu vor fi de ajuns pentru a corespunde cu un timp de expunere destul de mare necesar pentru obtinerea mai accentuata sau nu a efectului dorit. Exista cazuri cand poate nu se doreste folosirea unei diafragme atat de mica. Pentru ambele situatii puteti folosi un filtru neutru (ND).

    Reply
    1. Dragoș Asaftei 29 July 2013

      Yep! Mulțumim frumos de completare, Cristian! 🙂

  2. Abbys 9 June 2014

    Cascadele sau in general apa va avea forma unui nor, facand parte dintr-o poveste, un basm!!!! Dar important este sa gasim raportul corect intre timpul de expunere si diafragma si cred ca asta ar fi interesant sa ni se explice, inclusiv cand folosim un filtru ND.